سلامت نیوز:"ورود افراد زیر 18سال ممنوع است ".این جمله روی کاغذی چسبانده به درب ورودی قهوه خانه ها نوشته شده ، ولی وقتی که وارد قهوه خانه می شوی نوجوانانی را می بینی که هنوز پشت لبشان هم سبز نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، اگر سری به قهوه خانه های موجود در تهران بزنید نوجوانانی را می بینید که در حال کشیدن قلیان هستند.نوجوانی که به یقین در دوره های راهنمایی و دبیرستان تحصیل می کنند و اوقات فراغتشان را در قهوه خانه ها می گذارنند.

بعد از ماجرای کش دار ممنوعیت ارائه قلیان و یا مصرف دخانیات در اماکن عمومی و میانجی گری رئیس جمهور برای مصرف قلیان قهوه خانه ها یکی از بیشترین موارد درخواستی از پلیس اماکن برای دریافت مجوز بوده است با اینکه پلیس برای ارائه مجوز بسیار سخت گیرانه عمل می کند اما انقدر تقاضا بالاست که امروزه در هر محله ای حداقل یکی از این قهوه خانه ها را می بینیم.
 پدیده جدیدی که این روزها با آن مواجه هستیم و برای اثبات آن کافیست تنها به قهوه خانه ها مراجعه کنیم حضور نوجوانان زیر 18 سال در این اماکن است.
البته قانون هم برای این پدیده داریم که آمده است قهوه خانه ها اجازه ارائه خدمات به افراد زیر 18 سال را ندارند این قانون هم مانند بعضی از قوانین موجود فقط در کتاب قانون محفوظ مانده است و تا اجرای ان فاصله بسیار وجود دارد.
اما وقتی از قهوه خانه دار ها این موضوع را سوال می کنیم می گویند نوجوانان یکی از مشتریان ثابت هستند چرا که با ورود به قهوه خانه ها به علت فضا مردانه ای که دارد و مصرف قلیان، احساس بزرگی می کنند.
محمد-غ یکی از نوجوانانی است که در هفته، معمولا روزی یک ساعت را در قهوه خانه می گذراند در این بار می گوید من به همراه دیگر دوستانم برای وقت گذرانی به قهوه خانه می آییم و قلیان هم می کشیم .
نادر یکی از قهوه خانه دار های معروف تهران درحالی که قلیان خاصی هم روی میزش دارد در این باره می گوید ما که نمی توانیم هرکس می آید اینجا شناسنامه اش را نگاه کنیم بینیم چند سالش است و از طرفی اگر بخواهیم اینکار را انجام دهیم هر روز باید جنگ دعوا داشته باشیم که چه کسی18 سال دارد و چه کسی کمتر از 18 سال دارد.
محسن یکی دیکر از نوجوانان می گوید بعد از مدرسه چند دقیقه ای را آنجا می آیم و قلیان می کشم و فکر می کنم این کار خیلی بهتر از خیلی وقت گذرانی ها و تفریحات دیگر است خیلی از دوستان من سیگاری هستند اما فکر می کنم قلیان کم خطر تر از سیگار باشد.
بر اساس آمار سن مصرف دخانیات در کشور رو به کاهش است و شاهد رواج بیشتر مصرف قلیان و یا سیگار در بین نوجوانان هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha