پژوهشگران ژاپنی اعلام كردند، آنها توانسته‌اند ژن مربوط به تنظیم ساعت زیستی در درون بدن كه می‌تواند در درمان بیماری اختلالات خواب موثر باشد را شناسایی كنند.

به‌گزارش تلویزیون سراسری ژاپن (ان.اچ.كی)، دكتر "هیروكی اوئه دا" از مركز توسعه بیولوژی ریكن در شهر كوبه در غرب ژاپن، رهبری این تحقیقات را به همراه محققان دانشگاه كیوشو بر عهده دارد.

به‌گزارش ایرنا به نقل از ان.اچ.كی، این پژوهشگران مطالعاتی را بر روی كرم‌های میوه برای شناسایی ژن‌های مربوط به‌ساعت داخلی بدن كه خواب وبیداری را در طول ‪ ۲۴‬ساعت شبانه روز تنظیم می‌كند، انجام دادند.

این گروه اعلام كردند: كرم میوه دارای ‪ ۲۰۰‬ژن است كه در یك دوره ‪۲۴‬ ساعته در فعالیت است اما فقط پنج ژن مسوولیت تنظیم ساعت زیستی در داخل بدن را برای خواب وبیداری برعهده دارند و یكی از این پنج ژن نیز استراحت را تنظیم می‌كند.

پژوهشگران ژاپنی گفتند، با توجه به این كه سیستم بدن آدمی نیز دارای ژن‌های تنظیم ساعت زیستی مشابهی هستند، این یافته می‌تواند به عنوان روش نوینی در درمان اختلالات خواب در انسان مورد استفاده قرار گیرد.

دكتر اوئه دا با بیان این كه برخی افراد دارای اختلالات در خواب ظاهرا با مشكل تنظیم ساعت زیستی متولد می‌شوند، ابراز امیدواری كرد كه این مطالعات بتواند كمكی به تشخیص و درمان بیماری چنین افرادی شود.

جزئیات كامل این مطالعات قرار است در چاپ آتی مجله‌علمی آمریكایی "ژن‌ها و توسعه" منتشر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha