شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۵
سلامت نیوز: اگر شما هم یك كارمند باشید، احتمالا با شرایطی كه خواهیم گفت آشنایی دارید چرا كه ممكن است برای خودتان اتفاق افتاده باشد یا برای همكارتان كه با شما دوستی نزدیك دارد.  چند سال از شروع كار شما و به عبارتی كارمندیتان می‌گذرد و حالا احساس می‌كنید كه انگار دارید در جا می‌زنید و در راهی قرار گرفته‌‌اید كه هیچ تغییر و پیشرفتی در آن نمی‌بینید. در این نقطه باید درست فكر كنید و ببینید كه دقیقا در كجا هستید و آیا راه كنونی می‌تواند شما را به هدفتان برساند یا نه.

 

نكته اولی كه باید به آن توجه كنید اینست كه چه چیز در این شغل كنونی شما را مجذوب كرده که از انجام آن راضی و خوشحال می‌شوید. مثلا دوست دارید در بخش فناوری اطلاعات كار كنید یا این‌كه كار با تكنولوژی‌های فنی و ابزارهای مكانیكی را ترجیح می‌دهید. شاید هم به هر دو علاقه‌مند باشید. دوست دارید به عنوان یك سرگروه فعال باشید یا این‌كه ترجیح می‌دهید از كسی دستور بگیرید؟

 

علاوه بر این‌ها موفقیت‌هایی را كه در طی این دوره كارمندی و باعث غرور و مباهات شما بوده‌اند را در نظر بگیرید و قدری مثبت به اوضاع نگاه كنید. لازم نیست كه این پیروزی‌ها حتما بسیار برجسته و قابل توجه باشند. مثلا هنگامی كه توانستید به همكارتان كه در حل و برطرف كردن اشكال كامپیوترش درمانده بود، كمك كنید، یك موفقیت كسب كردید چرا كه احساس رضایت داشتید كه دانش و معلومات فنی خودتان را به خوبی به كار گرفتید.

 

زمانی هم كه برای ارتقای امنیت سیستم‌های كامپیوتری شركتتان ابزاری تدوین كردید، ‌باز هم یك پیروزی دیگر بود كه شما را مغرور و شاد كرد. دوباره فكر كنید و ایده‌های شغلی گوناگونی را به ذهن بیاورید و خطوط ذهنی كلی و در هم و برهم ترسیم كنید و سپس با دقت آنها را پیش چشم بیاورید و مثل یك ذره‌بین بزرگ‌ترشان كنید.

 

ببینید كه كدام خطوط برجسته‌تر هستند و نشان از چه حرفه‌ای دارند. این نقاشی ذهنی كه بیش از همه به چشم آمده همان چیزیست كه غالب بر ذهن شماست. اما باز هم باید فكر كنید. آیا می‌توانید این حرفه تازه با این محیط كار، ‌مسئولیت‌ها و امكانات فناوری جدید را بپذیرید؟

 

پس از فهم نقاط ضعف و قوت، ‌درصدد تقویت نقاط قوت و برطرف كردن نقاط ضعف برآیید. اگر می‌خواهید در پست مدیریت جای‌گیرید اما مهارت‌های كافی ندارید، از دوره‌های آموزشی استفاده كنید و از شركت در پروژه‌های مدیریتی كه تحت سرپرستی مدیران برتر از شركتتان انجام می‌شوند، بهره‌گیرید. فراگیری مطالب گوناگون كه دانش عمومی و تخصصی شما را بالا می‌برند و اخذ مدارك تخصصی بیش‌تر، ‌امتیازات لازم برای كسب درجه مدیریت و موفقیت در آن را به همراه می‌آورند.

 

با وجود تمامی این محاسبات، ‌هرگز برای استعفا عجله نكنید. دقت كنید و درست به جریانات اطرافتان توجه داشته باشید. گاهی اوقات مدیران برای ترفیع دادن به كارمندان با لیاقت و توانای خود، مسئولیت‌های آنها را زیاد می‌كنند تا ببینند كه آیا می‌توانند عهده‌دار پست‌های بالاتر و مهم‌تر شوند یا خیر. مثلا مدیران از این كارمندان می‌خواهند كه در جلسات و میتینگ‌های بیش‌تر و مهم‌تری حاضر شوند یا این‌كه مستقیما با شخص آنها كار كنند.

 

اگر دیدید كه شما هم در این دسته افراد قرار گرفته‌اید، بدانید كه نشانه‌ها از پیشرفت و بهبود اوضاع هستند. راه دیگر ارتقای موقعیت شغلی وترفیع اینست كه با مدیر بخش خودتان حرف بزنید. به او بگویید كه خواهان بازبینی و بررسی موقعیت حرفه‌ایتان هستید و فكر می‌كنید كه توانایی‌های بالاتری دارید. او به شما كمك خواهد كرد تا مسیری درست كه شما را به اهدافتان خواهد رساند، بیابید و طی كنید.

 

سعی كنید برای رفع این حالت یأس و ناخشنودی هر چه بیش‌تر در حرفه خود وارد شوید و به شكل كاملا تخصصی در جهت كسب معلومات و مهارت‌های گوناگونی كه كارایی شما را بالا می‌برند، تلاش كنید. شاید این ناامیدی و نارضایتی حاصل از كمبود مهارت‌ها و اطلاعات نوینی باشند كه هر روز در حال تغییر و تحولند. شركت در كنفرانس‌ها، سمینارها و كارگاه‌های آموزشی مطالب و دانش‌های جدیدی را به شما می‌آموزند كه با فراگیری و به‌كارگیری آنها می‌توانید به شكل كارمندی مستعد و توانمند ظاهر شوید كه نظر مدیران را جلب می‌كند.

 

آنوقت این كارمند درخشان به‌راحتی به مقامات بالاتری خواهد رسید كه راه را به سوی كسب اهدافش، هموار می‌كند. در این میان از معلومات عمومی هم نباید غافل شوید. در هر صورت چه بخواهید در همین سازمان كنونی بمانید یا بخواهید در جست‌وجوی كار دیگری باشید، این معلومات و دانش‌ها و مهارت‌های عمومی و تخصصی به كمكتان خواهند آمد.

 
منبع: روزنامه ملت ما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha