یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 46457

به نظر می‌رسد ویتامین D عملكرد سیستم ایمنی را از راه‌های متفاوتی تقویت می‌كند و واضح است كه روی سلامت و بهبودی اثر می‌گذارد.

سلامت نیوز: دانشمندان از مدت‌ها قبل بر این باور بودند كه ویتامینD كه به صورت طبیعی از اشعه خورشید جذب بدن می‌شود، نقش مهمی در عملكرد سیستم ایمنی بدن ایفا می‌كند. اكنون پروفسور «هاوارد آمیتال» استاد دانشكده پزشكی تل‌آویو و مركز پزشكی شیبا كشف كرد كه این ویتامین ممكن است بر بیماران بستری در بخش‌های ویژه تاثیرگذار باشد.

پروفسور «آمیتال» و همكارانش در پژوهشی شش‌ماهه دریافتند بیمارانی كه دچار كمبود ویتامین D هستند و به صورت متوسط 9/8 روز كمتر از كسانی كه ویتامینD كافی داشتند، زنده ماندند. مقدار ویتامینD با میزان گلبول‌های سفید خون كه با بیماری مبارزه می‌كنند، هماهنگ است. این تحقیق كه در مجله QMJ (یك مجله پزشكی بین‌المللی است-م) انتشار یافته است، آشكار كرد كه در بیماران دچار كمبود ویتامینD، تجویز آن می‌تواند میزان بقای بیماران را افزایش دهد.

افزایش طول روز
محققان برای اندازه‌گیری تاثیر میزان ویتامین D روی زنده ماندن افراد به‌شدت بیمار، یك پژوهش شهودی را طراحی كردند. طی یك دوره شش‌ماهه، 130 بیمار بالای 18 سال كه در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بودند و به ونتیلاسیون مكانیكی نیاز داشتند، بررسی شدند. بیمارانی كه قبل از بستری شدن، ویتامین D تكمیلی دریافت می‌كردند، از جمعیت مورد پژوهش كنار گذاشته شدند. بیماران شركت‌كننده در این بررسی براساس غلظت ویتامین D به دو گروه تقسیم شدند: كسانی كه میزان ویتامینD بدن آنها 20 نانوگرم یا بیشتر بود (كه این مقدار براساس تعریف انستیتو ملی بهداشت، مكفی اعلام شده است) و كسانی كه میزان ویتامینD آنها كمتر از این مقدار بود. در كل، 107 بیمار این تحقیق، از كمبود ویتامین D رنج می‌بردند. منحنی بقا، دال بر این بود كه بیماران با میزان مكفی ویتامینD به طور متوسط 2/24 روز زنده ماندند، در حالی‌كه كسانی كه دچار كمبود ویتامین D بودند، به طور متوسط 3/15 روز زنده ماندند. در واقع بیماران با مقدار مكفی ویتامین D، 9/8 روز بیشتر زنده ماندند. آنها همچنین دریافتند كه افراد با مقدار مناسب ویتامین D، میزان گلبول سفید بیشتری داشتند.

خورشید یا مكمل‌های غذایی
پروفسور «آمیتال» می‌گوید: «به نظر می‌رسد ویتامین D عملكرد سیستم ایمنی را از راه‌های متفاوتی تقویت می‌كند و واضح است كه روی سلامت و بهبودی اثر می‌گذارد.» براساس این تحقیق و به همراه مقاله‌ای كه در مجله طب داخلی نیوانگلند چاپ شده است، بسیاری از كسانی كه در آمریكای شمالی و كشورهای غربی زندگی می‌كنند، به كمبود ویتامینD دچار می‌شوند كه علت آن، كمبود تماس با آفتاب است، اما حتی در بهار و زمانی كه آسمان خاكستری است، استفاده از داروهای تكمیلی و مكمل‌های تقویتی می‌تواند فواید بسیاری بر سلامت آنها داشته باشد.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha