یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 46465

بنابر تحقیقی تازه، تغذیه زودهنگام با شیر برای نوزادان نارسی که در معرض خطر هستند، مفید است.

سلامت نیوز:بنابر تحقیقی تازه، تغذیه زودهنگام با شیر برای نوزادان نارسی که در معرض خطر هستند، مفید است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی بی سی، مطابق این تحقیق که در دانشگاه آکسفورد صورت پذیرفته است، قطع زودهنگام لوله‌های تغذیه، برخلاف پنداشت پیشین برای نوزاد خطر مشکلات روده‌ای به دنبال ندارد.

این پژوهش طب اطفال بر روی چهارصد نوزاد، که هر کدام دست کم پنج هفته زودتر از موعد به دنیا آمده و به نسبت سنشان جثه کوچکی داشتند انجام گرفته است.

سازمان خیریه "بلیس" برای نوزادان نارس می‌گوید امیدوار است این یافته‌ها الگوهای تغذیه را تغییر دهند.

سالانه بیش از ۶۰ هزار نوزاد نارس در بریتانیا به دنیا می‌آیند و یکی از هر ده کودک متولد در بریتانیا به دلیل مشکلات هنگام تولد، تولد زودهنگام و یا شرایطی که جانش را به خطر می‌اندازد به مراقبت‌های ویژه احتیاج دارد.

نوزادان نارس در معرض مشکلات جدی روده‌ای، از جمله انتروکولیت نکروزان، هستند. نگرانی درباره این وضعیت موجب می‌شد که واحدهای مراقبت ویژه در آغاز کردن استفاده از شیر برای تغذیه نوزاد احتیاط به خرج دهند.

اما لوله‌های تغذیه نیز ممکن است مخاطراتی، از جمله عوارضی برای کبد داشته باشند.

پژوهشگران در این مطالعه، که سازمان خیریه "پژوهش پزشکی فعال" هزینه آن را تامین کرده است، در پی آن بودند که دریابند آیا نوزادان نارس می‌توانند زودتر تغذیه با شیر را آغاز کنند و به این ترتیب سریعتر به وزنی مناسب دست یابند؟

این پژوهش با همکاری واحد ملی اپیدمولوژی بارداری در دانشگاه آکسفورد و در میان ۵۴ بیمارستان بریتانیا و ایرلند انجام شده است.

تقریبا نیمی از کودکان مورد آزمایش مشکلات تنفسی داشتند، البته تحقیق، نوزادان بسیار بیمار را در بر نمی‌گرفت.

به نیمی از نوزادان یک روز پس از تولدشان شیر داده شد و بقیه در شش روزگی تغذیه با شیر را آغاز کردند.

سه چهارم نوزادان به جای شیر خشک کمکی با شیر مادر تغذیه کردند.

نوزادانی که از روز دوم شیر خوردن را آغاز کرده بودند زودتر به تغذیه کامل - به معنی این که نوزاد ۷۲ ساعت با خوردن شیر تغذیه کند - رسیدند.

به طور میانگین نوزادانی که در دو روزگی شیر خوردن را آغاز کرده بودند، ۱۸ روز پس از تولد کاملا از طریق شیر تغذیه می‌شدند. در حالی که آنهایی که از روز ششم شیر را شروع کرده بودند در روز بیست و یکم به مرحله تغذیه کامل می‌رسیدند.

گروه اول ۱۱ روز را در واحد مراقبت ویژه سپری کردند، در حالی که این مدت برای گروه دوم ۱۵ روز بود.

شایان ذکر است که هیچ تفاوت آماری روشنی در خصوص مشکلات روده‌ای، از جمله انتروکولیت نکروزان، بین دو گروه وجود نداشت.

در گروه اول ۳۶ نوزاد (۱۸ درصد کل) و در گروه دوم ۳۰ نوزاد (۱۵ درصد کل) دچار این مشکل شدند.

این محققان که زیر نظر دکتر آلیسون لیف و پروفسور پیتر بروکلهورست کار می‌کردند نتیجه گرفته‌اند که "آغاز تغذیه با شیر در ۲۴ الی ۴۸ ساعت پس از تولد می‌تواند برای نوزاد مفید باشد".

دکتر لیف، که در بیمارستان پرنسس "آن" شاغل است، می‌گوید: "این نوزادان با مشکلات تغذیه روبه‌رو هستند. با توجه به این که اندام‌هایشان، از جمله روده، نارس هستند، خوراک و رشد مناسبشان بسیار مهم است".

پروفسور بروکلهورست، که مدیر موسسه سلامت زنان در دانشگاه لندن است، می‌افزاید: "به نظر می‌رسد تغذیه زودهنگام برای این نوزادان تحت خطر مفید است. این تحقیق امکان آغاز شیر خوردن و رسیدن به تغذیه کامل با آن را به نوزادان نارس بیشتری می‌دهد".

"این امر نیاز به سرم وریدی و تزریق را کاهش می‌دهد".

گروه تحقیقاتی می‌گوید که می‌توان یافته‌هایشان را از هم اکنون در واحدهای مراقبت ویژه اطفال به کار بست.

جین ابوت، از سازمان خیریه بلیس برای نوزادان نارس، می‌گوید: "ما از این تحقیق که بر آگاهی‌مان درباره تغذیه نوزادان تحت خطر می‌افزاید استقبال می‌کنیم. این محدوده‌ای است که دانش کافی درباره‌اش نداریم".

"امیدواریم یافته‌های این تحقیق در عمل هم به کار گرفته شوند که نتایج بهتری برای این نوزادان و خانواده‌هایشان رقم بخورد".

"زودتر مرخص کردن و انتقال نوزاد به خانه، هم واحد مراقبت را زودتر در بیمارستان خالی می‌کند و هم با رفع اضطراب احساسی و فشار مالی برای خانواده مفید است".

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha