یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۱
کد خبر: 46470

آلرژی، واکنش مفرط سیستم ایمنی بدن به عوامل خارجی است. تقریبا هر چیزی می تواند باعث ایجاد این واکنش های شدید شود. این واکنش ها می تواند خفیف و کوتاه مدت و یا شدید و تهدید کننده باشند.

سلامت نیوز: آلرژی، واکنش مفرط سیستم ایمنی بدن به عوامل خارجی است. تقریبا هر چیزی می تواند باعث ایجاد این واکنش های شدید شود. این واکنش ها می تواند خفیف و کوتاه مدت و یا شدید و تهدید کننده باشند.




در ادامه مطلب با ۱۰ مورد از شایع ترین عوامل ایجاد حساسیت، آشنا شوید.

گرده ها


قرار گرفتن در معرض گرده درختان، گل ها، علف های هرز و … می تواند آغازگر آلرژی و یا تب یونجه باشد. علایم این نوع حساسیت عبارتند از: عطسه، خارش، گرفتگی و یا آبریزش بینی و اشک زدن چشم.
علاوه بر مصرف داروهای تجویزی برای درمان این نوع حساسیت، می توان با در خانه ماندن در روزهای پُر باد و گرد و غبار و همچنین بستن پنجره ها و تهویه هوای داخل منزل، از بروز این نوع حساسیت پیشگیری نمود. دقت کنید که بروز حساسیت های مرتبط با گرده گیاهان در فصل بهار به اوج می رسد.
تصویر بالا، نمایی میکروسکوپی از گرده ی گل آفتاب گردان است.

حیوانات



پروتئین هایی که توسط غدد چربی موجود در پوست و بزاق دهان حیوانات ترشح می شود، می تواند در برخی افراد باعث ایجاد واکنش های آلرژیک باشد. این نوع حساسیت می تواند دو سال و یا بیشتر، در بدن گسترش یابد و علایم و واکنش های ایجاد شده، تا چند ماه پس از تماس با حیوان در بدن باقی بمانند.
اگر حیوان خانگی تان باعث بروز حساسیت در شما شده، آن ها را از اتاق خواب خود دور نگه دارید و بطور مرتب حیوان خود را بشویید. جارو کردن مرتب منزل نیز می تواند سودمند باشد.

کنه



کنه ها موجودات میکروسکوپی هستند که در گرد و غبار خانه ها زندگی می کنند. مناطق مرطوب محیط مناسبی برای رشد این حشرات است. سلول های مرده پوست انسان و حیوانات، و همچنین باکتری ها و قارچ ها، منابع تغذیه این موجودات هستند. ملحفه کردن تشک ها و پتوها و استفاده از بالش های ضد حساسیت، شستشوی مداوم ملحفه ها در آب گرم و گردگیری وسایل خانه، گزینه های مناسبی برای جلوگیری از این نوع آلرژی محسوب می شوند.

نیش حشرات




واکنش بدن افراد مختلف به نیش حشرات، متفاوت است و در برخی موارد این واکنش ها می توانند خود را بسیار تهدید کننده و خطرناک نشان دهند. اما تورم و قرمزی گسترده ناحیه گزش که ممکن است چندین روز باقی بماند، در کنار تهوع، خستگی و تب از نشانه های شایع آلرژی در افراد به حساب می آیند. همچنین نیش حشرات (و حتی برخی داروها یا مواد غذایی) برای افرادی که به آن حساسیت دارند، می تواند آنافیلاکسی، تنگی نفس، کهیر، تورم صورت، تورم در گلو و دهان، افزایش سرعت نبض، گیجی و افت شدید فشار خون را منجر شود.
برای کسانی که چندین نشانه را با هم از خود بروز می دهند، پیشگیری از بروز نشانه های حساسیت به شدت توصیه می شود.

کپک



کپک ها، محرک آلرژی و در برخی موارد، مواد سمی بالقوه ای هستند که درصورت استنشاق و یا تماس های پوستی با آنها می توان شاهد بروز واکنش هایی در برخی افراد بود. کپک ها انواع گوناگونی دارند که نمونه هایی از آنها در محیط های مرطوب مانند حمام و زیرزمین رشد می کنند؛ همچنین چمن و کود های گیاهی نیز محیط های مناسبی برای نمو برخی از نمونه های کپک به حساب می آیند. بهتر است در صورتی که شما نیز به این موجودات بدذات آلرژی دارید، تا حد امکان از فعالیت هایی مانند تمیز کردن چمن ها و جابجاکردن برگ های خیس که باعث بروز این حساسیت می شوند جلوگیری کنید.

ادامه دارد...
منبع: سالم زی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha