یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۵
سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ هرساله تعداد زیادى از مردم دچار سوختگى مى شوند كه نیمى از این موارد در كودكان و خردسالان پیش مى آید. هر چند پیشرفت هاى عمده اى در درمان سوختگى حاصل شده است اما بسیارى از عوارض جسمى سوختگى تا مدتها گریبانگیر نجات یافتگان است. سوختگى ها از نظر شدت آسیب رسانى به بافت هاى بدن به سه درجه تقسیم مى شوند :
سوختگى درجه یك كه در آن فقط لایه سطحى پوست آسیب مى بیند و علامت آن تنها سوزش و قرمزى پوست است. سوختگى درجه دو كه در آن لایه هاى زیرى پوست هم آسیب مى بینند و همراه با درد و سوزش و تاول است. سوختگى هاى درجه سوم كه پوست بطور كامل آسیب مى بیند و بافت هاى زیر آن مانند عضلات و استخوان ها نیز ممكن است دچار آسیب شوند و اغلب نیازمند پیوند زدن و جراحى است.

سوختگی با آتش
اقدامات امدادی كه باید انجام داد عبارتنداز:
حذف عامل سوختگی: با آب سرد آتش را خفه كنید - لباس های مستعد آتش سوزی را در آورید از دویدن شخص در حال سوختن جلوگیری كنید .
ارزیابی بیمار: علائم حیاتی و شوك و…را كنترل وعمق و وسعت و وخامت سوختگی را بررسی كنید.

درمان سوختگی:
۱- بیمار را روی سطحی از بدن كه سوختگی وجود ندارد یا كمترین سطح سوختگی را دارد دراز كنید.
۲- وسائل آلوده كننده را از بدن مصدوم جدا كنید.
۳- لباس های چسبیده به محل زخم را هرگز جدا نكنید.
۴- توسط آب خنك و تمیز محل سوختگی را شستشو دهید.
۵- محل زخم را با گاز استریل پانسمان كنید.
۶- اگر بیمار قادر به نوشیدن است و زمان كافی دارید بر اساس جدول زیر مایعات به مصدوم بنوشانید.
بزرگسالان۵/۰لیوان ، بچه های۱۲-۱ سال۲۵/۰لیوان ، كمتر از یكسال ۱۲۵/۰لیوان
در صورت وخامت سوختگی مصدوم را به اولین مركز درمانی منتقل كنید.
تذكر:در سوختگی با قیر بلافاصله منطقه را با آب سرد خنك كنید.قیر را هرگز بر ندارید سپس اقدامات اولیه ذكر شده فوق را بعمل آورید.


سوختگی شیمیایی
سوختگی با مواد شیمیایی از جدی ترین نوع سوختگی ها بوده كه در سطح كم و عمق زیادتری بدن را دچار سوختگی می نماید.
حذف عامل سوختگی:لباس های آلوده را در آورده و محل را با آب فراوان شستشو دهید.
ارزیابی بیمار:علائم حیاتی ، شوك و … را كنترل وعمق و وسعت و وخامت سوختگی را بررسی كنید.
درمان سوختگی : درمان این نوع سوختگی عبارت از شستشوی موضع با آب فراوان حداقل بمدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه و سپس اقدامات درمانی باید همانند سوختگی با حرارت بعمل آید.
انتقال مصدوم: مصدوم را در صورت امكان به اولین مركز درمانی منتقل كنید. …
تذكر: در صورت آلوده شدن چشم با مواد شیمیایی بهترین كار شستشو با آب فراوان است.دقت كنید تا در موقع شستشو آب مصرف شده از جانب بیرونی چشم خارج شود تا چشم مقابل را آلوده نكند.در صورت وجود جسم خارجی در چشم با نوك دستمال تمیز آن را به آرامی خارج كنید بعد از شستشوی چشم را با گاز استریل پانسمان و مصدوم را منتقل كنید.


سوختگی با برق
عبور جریان برق از بدن احتمالاً باعث ایجاد جراحتهای وخیم و حتی مرگ آور می شود . جریان برق ممکن است از یک منبع تولید برق با ولتاژ پایین ( وسایل الکتریکی خانگی ) یا ولتاژ بالا ( بیش از ۱۰۰۰ ولت - معمولاً در کارخانه ها یا در خیابان ) و یا احتمالاً از صاعقه ( برق زدگی )‌باشد . وقتی جریان برق از نقطه ای وارد بدن می شود از محل دیگر که در آن بدن با زمین تماس دارد خارج می شود . نقاط ورود و خروج جریان برق از بدن آسیب می بیند و آسیب این نقاط به صورت حفره ای شبیه به محل ورود گلوله به چشم می خورد . به غیر از محل ورود و خروج جریان برق ،‌بافتهایی که در مسیر این دو نقطه قرار دارند نیز تحت تأثیر جریان برق و حرارت تولید شده تخریب می شوند به طوری که هرچه ولتاژ برقی که وارد بدن می شود بیشتر باشد ، سوختگی ایجاد شده عمیق تر و جراحتهای باقی مانده وخیم تر خواهند بود . علاوه بر این ،‌ جریان الکتریکی ضمن عبور از بدن در اعصاب ( محیطی و مرکزی ) ، ماهیچه ها و قلب تغییرات شیمیایی قابل توجهی ایجاد می کند و باعث اختلال در واکنش های بدن شده و یا به طور کلی باعث توقف آنها می شود ، در بسیاری از موارد اگر چه سوختگی خارجی ( محل ورود و خروج جریان برق ) به طور فریبنده ای کوچک است اما این مقدار کوچک نباید پوششی بر آسیب های وخیم تر عمقی باشد و ما را به اشتباه بیاندازد .
ابزار و سیمهای برق با ولتاژ پایین که در خانه یا محل کار یافت می شوند می توانند باعث برق گرفتگی بشوند . اکثر سیمها و ابزار الکتریکی توسط روکش های عایق پوشانده شده اند تا انسان تماس مستقیم با برق نداشته باشد . بسیاری از برق گرفتگی ها ناشی از خراب بودن کلیدها ، سائیده شدن روکش سیمها یا خرابی خود وسیله الکتریکی است . کودکان بیشتر در معرض خطر برق گرفتگی قرار دارند چرا که دوست دارند با کلیدها ، سیمها و یا پریزها بازی کنند .
آب یک هادی خوب جریان برق است لذا تماس با وسایل الکتریکی با دست خیس یا زمانی که زیر پاها خیس است ، خطر برق گرفتگی را افزایش می دهد .
صاعقه یک منبع طبیعی تولید الکتریسیته ( جریان مستقیم با سرعت و ولتاژ فوق العاده زیاد ) است که به طور عادی برای رساندن خود به زمین از نزدیکترین زائده بلندی که در آن حوالی وجود دارد استفاده می کند و اگر شخصی در تماس با ، یا حتی نزدیکی به یک زائده طبیعی مانند درخت ، برج یا دکل باشد صدمه شدیدی خواهد دید . الکتریسیته تولید شده به وسیله برق آسمان عمرش فوق العاده کوتاه است اما می تواند موجب مرگ آنی ( به علت ایست قلبی - تنفسی ) یا حداقل سبب به آتش کشیدن لباس شخص شود ( اما صدمات بافتهای عمقی به نسبت سبکتر است ) . بنابراین در زمان رعد و برق باید به سرعت از محلهای خطرناک دور شد .

درمان های خانگی در سوختگی های ناشی از آب جوش، روغن داغ و حرارت قابلمه

محلول سرکه و تسکین سوزش

اگر دچار سوختگی شدید و این سوختگی باز نیست، می توانید ازمخلوط سرکه و آب برای شست و شو و خنک کردن محل سوختگی استفاده کنید. برای تهیه این محلول باید به میزان مساوی سرکه و آب را با هم مخلوط کرده و سطح سوختگی را به آرامی با آن بشویید. با این کار نه تنها محل سوختگی را خنک کرده و به کاهش سوزش آن کمک می کنید بلکه موجب کاهش درد در ناحیه مورد نظر نیز می شوید. برای شست وشوی محل زخم کافی است محلول را به آرامی روی محل سوختگی بریزید یا آن را به کمک دستمال پارچه ای تمیز به روی موضعی که دچار سوختگی شده قرار دهید. دقت داشته باشید از مالیدن پارچه و حرکت دادن آن به روی سوختگی خودداری کنید و تنها پارچه آغشته به محلول را روی سوختگی قرار دهید.

یخ درمانی کنید

اولین حرکتی که همواره پس از سوختگی های سطحی نظیر برخورد پوست دست با ماهیتابه یا ریختن آب جوش به روی بدن باید انجام داد ریختن آب سرد یا استفاده از تکه های یخ برای سرد کردن موضع سوختگی است.

بهترین راه حل برای خنک کردن موضع سوختگی آن است که فورا آن را زیر جریان آب سرد قرار دهید یا درون ظرف آب سرد فرو کنید اما مراقب باشید که در سوختگی هایی که زخم باز دارند اول زخم را با پارچه ای استریل بپوشانید و پس از آن با کیسه یخ آن را کمپرس کنید.

در تابستان هلودرمانی کنید

برگ، میوه و هسته درخت هلو از جمله کاربردی ترین محصولات طبیعت است که برای درمان بیماری های مختلفی از قبیل روماتیسم، تسکین تب، دفع سنگ کلیه، کاهش وزن و پاکسازی بدن از سموم و موادزائد بسیار موثر است، اما برگ این میوه تابستانی خاصیت درمانی دیگری نیز دارد و آن تسکین و درمان سوختگی های سطحی بر پوست است که به واسطه شعله اجاق گاز، آب جوش یا تماس با اشیای گرم به وجود آمده است. درمانگران ترکیب برگ درخت هلو و گیاه جعفری با روغن زیتون را برای بهبود آثار سوختگی و از بین رفتن اسکار به جای مانده در موضع سوختگی بسیار مؤثر می دانند.

درمان محل سوختگی با آلوورا

براساس شواهد موجود، بسیاری از درمانگران مکاتب درمانی در جهان از دوران های بسیار قدیم از گیاه آلوورا و ژل آن برای درمان سوختگی ها، خراش ها و برخی از جراحت ها استفاده می کردند. این درمانگران استفاده از ژل این گیاه را برای از بین بردن زخم و اسکار باقی مانده از سوختگی نیز موثر می دانند. به این ترتیب برای کاهش سوزش و درمان بهتر محل سوختگی می توانید با شکستن برگ آلوورا و استفاده از ژل میان آن به درمان خود کمک کنید. این ژل را می توانید از داروخانه ها نیز تهیه کنید.

با عسل ضدعفونی کنید

امروزه بسیاری از مراکز درمانی و بیمارستان های مختص سوانح سوختگی از عسل به عنوان یکی از بهترین داروهای طبیعی برای ترمیم بافت های آسیب دیده و سوخته و همین طور برای درمان عفونت های بافت درگیر استفاده می کنند. این طلای طبیعی به علت داشتن خواص ضد قارچ و آنتی باکتریال و رطوبت رسانی به موضع سوختگی کمک می کند. برای استفاده از فواید این دارو کافی است مقداری عسل طبیعی را روی دستمالی تمیز یا باند استریل قرار داده و آن را روی پوست سوخته و آسیب دیده قرار دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha