سلامت نیوز : دكتر بهزاد رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: سرانه درمان، پولی است كه یك دولت برای درمان یك فرد در طول یك سال در نظر می‌گیرد و این مبلغ در بودجه سالیانه منظور می‌شود. در حال حاضر این سرانه 13 هزار تومان است و در اختیار نهادهایی مانند صندوق‌های بیمه قرار می‌گیرد و بر اساس آن تعرفه برای اعمال جراحی تعیین می‌شود.

این عضو هیات مدیره انجمن جراحان عمومی ایران در ادامه گفت: سرانه درمان در ایران بسیار كم و كاریكاتوروار تعیین می‌شود و صندوق‌های بیمه قدرت پرداخت هزینه‌های درمانی را ندارند در نتیجه تعرفه‌های پایینی را در نظر می‌گیرند.وی اضافه كرد: دستمزد پزشكان ایرانی بر اساس تعرفه‌ها كاملا ظالمانه است. به عنوان نمونه حداقل دستمزد یك جراح ریه در تركیه 10 میلیون تومان است اما این رقم در ایران فقط 270 هزار تومان است. این در حالیست كه احتمال مرگ ومیر بیمار هنگام عمل جراحی وجود دارد و در صورت فوت بیمار و مقصر تشخیص داده شدن پزشك او باید دیه‌ای 100 میلیون تومانی بپردازد.

این فوق تخصص جراحی ریه و قفسه صدری با اشاره به سرانه درمان در ایران اظهار كرد: سرانه درمان حتی متناسب با تورم نیز افزایش پیدا نمی‌كند. سرانه درمان واقعی بیش از یك میلیون و 300 هزار تومان است بنابراین سرانه درمان كنونی 100 برابر كمتر از نرخ واقعی آن است.وی تاكید كرد: در صورت واقعی شدن سرانه درمان، بودجه كافی در اختیار صندوق‌های بیمه قرار می‌گیرد و دفترچه‌های بیمه، معتبر می‌شود و پزشكان با جان و دل این دفترچه‌ها را می‌پذیرند.رحمانی با اشاره به كیفیت خدمات بخش دولتی اظهار كرد: زمانی كه بیمار تصمیم می‌گیرد كه به جای رایگان عمل كردن دربخش دولتی به عنوان مثال 10 میلیون تومان بپردازد تا خدمات بهتری را دریافت كند به خاطر این است كه با پرداخت پول و حتی فروختن فرش زیر پایش قصد دارند خدمات بهتری را دریافت كنند.

كیفیت پایین خدمات بخش دولتی از دلایل پرداخت زیرمیزی است

وی با بیان اینكه كیفیت پایین خدمات بخش دولتی از دلایل پرداخت زیرمیزی است، گفت: در صورت استاندارد بودن خدمات بخش دولتی بیمار برای اعمال جراحی به بخش خصوصی مراجعه نمی‌كند و به این ترتیب پدیده زیرمیزی خود به خود حل می‌شود.رحمانی در پایان در پاسخ به این پرسش كه آیا اقدامات وزارت بهداشت باعث كاهش پدیده زیرمیزی شده است، تصریح كرد: میزان دریافت زیرمیزی كاهش پیدا نكرده است و برخورد انتظامی با پزشكان باعث كاهش این مشكل نمی‌شود بلكه لازم است مشكل زیرمیزی به‌ صورت ریشه‌ای حل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha