چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4651

كم خونی فقر آهن شایع ترین كمبود تغذیه ای در كودكان و از مشكلات عمده بهداشت بوده كه در 30 تا 60 درصد كودكان دبستانی گزارش شده است.

دكتر عابدینی كارشناس پرستاری كودك به باشگاه خبرنگاران گفت: تغذیه صحیح كودكان با دریافت مقادیر آهن كافی باعث رشد مطلوب جسمی و ذهنی و مقاومت در برابر بیماریها شده و از بروز افت تحصیلی و تغییرات رفتاری نامطلوب پیشگیری می كند.
وی افزود: در این رابطه مطالعاتی در زمینه عادات غذایی مرتبط با كم خونی فقر آهن در دانش آموزان انجام گرفته كه به نتایجی چون دانش آموزان بین سن حدود 9 سال كه اكثریت (6/53 درصد) دختر بودند و تعداد اعضای خانواده بیشتر آنان 4 تا 5 نفر بود مصرف گوشت 3/63 درصد، تخم مرغ 5/42 درصد، خشكبار 5/56 درصد، میوه و سبزی 5/52 درصد مطلوب بود.
وی تصریح كرد: با توجه به آمار موجود در مورد عادات غذایی كودكان كم خون فقر آهن 85 درصد از آجیل استفاده نكرده اند، 67 درصد حبوبات كم مصرف می كردند، مصرف چای بعد از غذا 3/43 درصد وجود داشت، خیساندن حبوبات قبل از طبخ در 8/68 درصد موارد انجام نمی شد، عادات غذایی نامناسب در 1/93 درصد  و مصرف تنقلات بی ارزش در 2/65 درصد كودكان وجود داشت.
وی افزود: بین عادات غذایی نامناسب و سطح تحصیلات مادر و تعداد اعضای خانواده و وضعیت اقتصادی خانواده ارتباط زیادی وجود داشت و كودكان 6 تا 8 ساله عادت بد غذایی بیشتری نسبت به بقیه دارند.
وی افزود: با توجه به یافته ها عادات غذایی نامناسب در نزدیك به نیمی از كودكان دبستانی وجود دارد كه افزایش آگاهی مادران و كودكان در رابطه با مصرف غذاهای غنی از آهن به ویژه در سنین اولیه مدرسه، خانواده های كم درآمد و شلوغ با سطح تحصیلات پایین مادر ضرورت دارد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha