یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 46539
سلامت نیوز: چه کسی فکر می‌کرد بلندی قد وسرطان تخمدان به هم ربطی داشته باشد! محققان به تازگی اعلام کرده‌اند که نه تنها بالا رفتن وزن بلکه بلندی قد هم می‌تواند با سرطان تخمدان مربوط باشد.

در ضمن با افزایش شاخص توده بدن که از تقسیم وزن بر حسب کیلوگرم بر مجذور قد بر حسب متر به دست می‌آید، خطر سرطان تخمدان در بین خانمهای یائسه‌ای که هورمون درمانی نشده اند، بیشتر می‌شود. محققان می‌گویند به ازای هر 5 سانتیمتر بلندی قد نسبت به اندازه متوسط قد در زنان، خطر ابتلای به این نوع سرطان 7 درصد افزایش می‌یابد و این خطر متناسب با بلندتر بودن قد بیشتر می‌شود.

لازم است بدانید محققان متوجه شده‌اند با 5 نمره افزایش شاخص توده بدنی، 10 درصد خطر سرطان تخمدان در خانمهای یائسه‌ای که هورمون مصرف نکرده‌اند بیشتر می‌شود. البته ارتباط چاقی با سرطان تخمدان به نظر طبیعی و منطقی‌تر است اما توجیه ارتباط قد بیشتر با سرطان کمی سخت به نظر می‌رسد.

با این حال پژوهشگران احتمال می‌دهند كه این ارتباط ناشی از فعالیت هورمون‌های مرتبط با بلندی قد باشد. در عین حال، سازمان‌های مبارزه با سرطان در انگلیس تاكید دارند كه سبك زندگی و بی‌توجهی به مسایل بهداشتی از جمله نوع تغذیه و مصرف دخانیات در افزایش خطر ابتلای به سرطان نقش بیشتری دارد. بنابر این خانمهای بلند قد خیلی هم نگران نباشند چون اگر چه نمی‌توان قد را تغییر داد اما با سبک زندگی سالم یعنی ورزش منظم و تغذیه مناسب می‌توانند در برابر این سرطان محکم بایستند. لازم است بدانید خانمها با بالا رفتن سن، داشتن سابقه خانوادگی سرطان بیشتر احتمال دارد که به این سرطان مبتلا شوند.

در ضمن کسانی که سابقه التهاب بیمار گونه انــــدومتر( بافت داخل رحم) داشته‌اند و کسانی که زایمان نکرده و یا نازا بوده‌اند بیشتر ممکن است به این سرطان مبتلا شوند. بنابر این اگر شما هم خانمی هستید که یکی از موارد بالا در مورد شما صدق می‌کند بهتر است در این باره با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: روزنامه اطلاعات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha