یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۵
کد خبر: 46540

اگر به‌نظر می‌آید عقربه ترازو گیر کرده و پایین نمی‌آید، یا اگر وزن کم می‌شود اما دوباره افزایش می‌یابد ، احتمالاً یکی از این اشتباهات بد 12گانه مربوط به کاهش وزن را مرتکب می‌شوید.

سلامت نیوز: اشتباه در رژیم غذایی ممکن است بر وزن بدن تأثیر نمایند اشتباهات ساده در رژیم غذایی امکان دارد تمام تلاش‌هایی را که برای رسیدن به وزن دلخواه به عمل می‌آورید با شکست مواجه سازد. اگر به‌نظر می‌آید عقربه ترازو گیر کرده و پایین نمی‌آید، یا اگر وزن کم می‌شود اما دوباره افزایش می‌یابد ، احتمالاً یکی از این اشتباهات بد  12گانه مربوط به کاهش وزن را مرتکب می‌شوید.



به رژیم‌های غذایی فشرده و ضربتی اتکا می‌کنید که می‌خواهید در کوتاه‌ترین زمان ممکن مؤثر واقع شود




به رژیم‌های غذایی فشرده و ضربتی اتکا می‌کنید که می‌خواهید در کوتاه‌ترین زمان ممکن مؤثر واقع شود چون مصصم هستید به سرعت 10 پوند (تقریباً 4.5 کیلوگرم) از وزن خود را کم کنید ، از رژیم غذایی فشرده و ضربتی استفاده می‌کنید. شاید در این رژیم لازم باشد تنها گریپ فروت یا سوپ کلم بخورید. میزان کالری دریافتی روزانه خود را به کم‌تر از 1000 می‌رسانید، و دقیقاً مطابق انتظار اضافه وزنتان محو می‌شود. اما چون کالری دریافتی شما بسیار اندک است، سوخت و ساز( متابولیسم) بدنتان را آموزش می‌دهید که کند شود. پس از خاتمه یافتن دوره رژیم غذایی، بدنی خواهید داشت که کالری دریافتی را کندتر می‌سوزاند، و در نتیجه چاق می‌شوید.


صبحانه را حذف می‌کنید




صبحانه را حذف می‌کنید به‌نظر می‌آید حذف صبحانه راه ساده‌ای برای کم کردن کالری دریافتی است، اما ممکن است نتیجه حاصل از این کار گرسنگی سیری‌ناپذیردر تمام طول روز باشد و شاید به این منتهی شود که در اداره غذای سبک یا سرپایی برنامه‌ریزی نشده بخورید و نهارتان بسیار مفصل شود، و میزان کالری دریافتی سر به فلک بزند. اما با خوردن صبحانه‌ای که حاوی مقدار زیادی  پروتئین و فیبر غذایی است، می‌توانید گرسنگی خود را در تمام طول روز کاهش دهید. در واقع، در مطالعات به عمل آمده مشخص شده است احتمال حفظ وزن مناسب بدن در افرادی بیش‌تر است که هر روز صبحانه می‌خورند.


حساب غذاهای سبک یا سرپایی (اسنک) از دستتان خارج می‌شود


 شاید کالری دریافتی در هر وعده غذایی را با دقت محاسبه می‌کنید، اما لقمه‌های کوچکی که بین وعده‌های غذایی می‌خورید چطور؟  پاکت چوب شور در کشوی میز تحریر، برش کوچک کیکی که در میهمانی اداره می‌خورید، چشیدن مزه بستنی قیفی فرزندتان. کالری حاصل از تمام این لنباندن‌هایی که با بی‌توجهی صورت می‌گیرد با هم جمع می‌شود و شاید رژیم غذاییتان را ، که از هر لحاظ دیگر خوب برنامه‌ریزی شده، مختل سازد. اگر در شمارش کالری جدی هستید، شاید بهتر باشد کالری دریافتی از هر چیزی که می‌خورید را در دفترچه‌ای یادداشت کنید.


اصلاً غذا‌های سبک یا سرپایی (اسنک) نمی‌خورید


اصلاً غذا‌های سبک یا سرپایی (اسنک) نمی‌خورید ممکن است بی‌توجهی در خوردن غذا‌های سبک یا سرپایی به افزایش اندازه دور کمرتان منجر شود، در حالی‌که  اگر این کار آگاهانه انجام شود شاید تأثیر معکوس داشته باشد. احتمال کنترل گرسنگی و کاهش وزن در افرادی بیش‌تر است که در روز چند وعده غذا و غذای سبک یا سرپایی مختصر می‌خورند. خوردن غذا‌های سبک یا سرپایی (اسنک) به سوخت و ساز بدن کمک می‌کند به بیش‌ترین میزان ممکن فعال بماند، مخصوصاً اگر غذا‌های سبک یا سرپایی سرشار از پروتئین باشند. خشکبار یک گزینه مناسب و سرشار از پروتئین است، و در تحقیقات مشخص شده است افرادی که از خشکبار به‌عنوان غذای سبک یا سرپایی استفاده می‌کنند معمولاً لاغرتر از اشخاصی می‌مانند که این کار را انجام نمی‌دهند.

شکمتان را با غذا‌های کم‌چرب پر می‌کنید



شکمتان را با غذا‌های کم‌چرب پر می‌کنید ممکن است محصولات کم‌چرب نقش مهمی در رژیم غذایی ایفا کنند. تنها باید به خاطر داشت که کم‌چرب با کم کالری فرق دارد و کم‌چرب بودن غذا به ما مجوز خوردن پرس دوم یا سوم را نمی‌دهد. اگر بشقاب خود را از کیک کم‌چرب پر کنید، شاید کالری دریافتی شما بیش‌تر از مقداری باشد که با خوردن برش کوچک‌تری از کیک معمولی وارد بدنتان می‌شود. بهترین راه اطلاع یافتن از میزان چربی، قند، و کالری دریافتی این است که  برچسب غذایی روی بسته‌بندی‌های مواد غذایی را بخوانید.

با جرعه جرعه نوشیدن نوشابه‌ها کالری بسیار زیادی دریافت می‌کنید



با جرعه جرعه نوشیدن نوشابه‌ها کالری بسیار زیادی دریافت می‌کنید به هنگام شمارش کالری، بسیاری از ما تمایل داریم  کالری موجود در چیز‌هایی که می‌نوشیم را نادیده بگیریم. این اشتباهی بزرگ است چون برخی از قهوه‌ها و نوشیدنی‌های پر زرق و برق بیش از 500 کالری دارند. حتی کالری موجود در آب میوه و سودا هم ممکن است به سرعت روی هم انباشته شود. بدتر اینکه کالری موجود در مایعات گرسنگی ما را مهارنمی‌کند. مصرف  نوشابه‌ای پر کالری باعث نمی‌شود کم‌تر غذا بخورید.

بسیار کم آب می‌نوشید



بسیار کم آب می‌نوشید این یکی از اشتباهات بزرگ مربوط به تغذیه است که اصلاح کردن آن از همه آسان‌تر می‌باشد. آب برای سوزاندن کالری لازم است. اگر بدن را دچار کم‌آبی یا دهیدراسیون کنید، سوخت و ساز به درازا می‌کشد، و این به معنی کندتر شدن کاهش وزن است. در تحقیقات به عمل آمده مشخص شده است بدن افراد بالغی که در روز 8 لیوان یا بیش‌تر آب می‌نوشند، در مقایسه با آنهایی که کم‌تر آب می‌خورند ، کالری بیش‌تری می‌سوزاند. بنابراین باید نوشیدن یک لیوان آب را به همراه هر وعده غذایی یا غذای سبک یا سرپایی امتحان کنید.

از مصرف لبنیات دست برداشته‌اید




از مصرف لبنیات دست برداشته‌اید از نظر بسیاری از کسانی که رژیم غذایی دارند، مصرف شیر، پنیر، و بستنی ممنوع است، اما ممکن است خلاص شدن از شر لبنیات نتیجه معکوس یا منفی داشته باشد. برخی از تحقیقات حاکی از آن است که اگر بدن به مقدار کافی کلسیم دریافت کند، مقدار بیش‌تری کالری می‌سوزاند، و اینکه اگر کلسیم به بدن نرسد مقدار بیش‌تری چربی در بدن تولید می‌شود. به‌نظر می‌آید مکمل‌های حاوی کلسیم همین مزایا را به همراه نداشته باشند، بنابراین امکان دارد لبنیات حاوی مواد مؤثر دیگری هم باشند. نباید از مصرف گزینه‌های لبنیاتی بی‌چربی یا کم‌چرب دست بکشید.

تسلیم وسوسه مصرف غذا‌های آماده می‌شوید


تسلیم وسوسه مصرف غذا‌های آماده می‌شوید پس از یک روز پر جنب‌وجوش، مصرف غذای آماده راحت است و همواره می‌توانید سالاد یا دیگر گزینه‌های مفیدتر را سفارش دهید. اما آیا می‌توانید، پس از رسیدن به این  محل‌ها، در برابر وسوسه میلک‌شیک یا دیگر خوردنی‌های لذت‌بخش مقاومت نمایید؟ و اگر یکبار از راحتی مصرف فست‌فود (غذای حاضری) برخوردار شوید، شاید به این کار عادت کنید. در مطالعه‌ای درازمدت مشخص شد افرادی که بیش از دو بار در هفته  فست‌فود می‌خورند وزنشان بیش از 10 پوند (تقریباً 4.5 کیلوگرم) بیش‌تر از کسانی افزایش می‌یابد که کم‌تر از هفته‌ای یک بار فست‌فود مصرف می‌کنند.

هر روز خود را وزن می‌کنید



هر روز خود را وزن می‌کنید وزن کردن روزانه باعث دلسردیتان می‌شود و با انجام دادن آن اطلاعات مفیدی به‌دست نمی‌آورید. یافتن روندی درازمدت‌تر، از طریق وزن کردن هفتگی، مهم‌تر است. اگر هدف این است که هفته‌ای نیم تا یک کیلوگرم از وزن بدنتان را کم کنید، دیدن کل این کاهش به هنگام رفتن روی ترازو رضایت‌بخش خواهد بود. این نتیجه، در مقایسه با تغییرات گیج‌کننده‌ای که امکان دارد با وزن کردن روزانه به‌دست آورید، انگیزه بیش‌تری را در شما برای کاهش وزن ایجاد می‌کند.

هدف غیرواقع‌بینانه‌ای برای خود تعیین کرده‌اید



 اگر به خود بگویید در هفته اول 10 کیلوگرم از وزنم را کم خواهم کرد، احتمالاً خود را برای شکست مهیا می‌سازید. اگر بدانید که نمی‌توانید به این هدف دست یابید، امکان دارد اصلاً رژیم غذایی را شروع نکنید. اگر به واقع رژیم بگیرید و در یک هفته 2-3 کیلو از وزنتان کاسته شود، شاید به‌جای جشن گرفتن دلسرد شوید از اینکه به هدف خود دست نیافته‌اید. داشتن هدفی واقع‌بینانه برای موفق شدن رژیم غذایی ضروری می‌باشد. اگر مطمئن نیستید چه هدفی را باید در استفاده از رژیم غذایی دنبال کنید، لازم است با یک متخصص تغذیه مشورت نمایید.


تمرینات بدنی انجام نمی‌دهید


تمرینات بدنی انجام نمی‌دهید اگر تمرین بدنی نداشته باشید، کل وظیفه کم کردن وزن را به رژیم غذایی می‌سپارید. اگر فعال‌تر شوید، می‌توانید مقدار بیش‌تری از چیز‌هایی را که دوست دارید بخورید اما وزنتان را هم کاهش دهید. راه‌حل، یافتن تمرین بدنی است که برای شما لذت‌بخش باشد. اگر دستگاه دویدن ثابت (تردمیل یا treadmill) خسته‌کننده به‌نظر می‌آید، می‌توانید شنا، باله، دوچرخه‌سواری، یا پینگ‌پنگ را امتحان کنید، که در همه این فعالیت‌ها بیش‌تر از پیاده‌روی کالری مصرف می‌شود. باید مقداری وقت صرف فعالیت‌های بدنی مختلف نمایید تا فعالیتی را پیدا کنید که واقعاً مایل باشید آن را در اکثر روز‌های هفته انجام دهید.


منبع: موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha