یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۱
کد خبر: 46543
سلامت نیوز: وزیر بهداشت با اشاره به تحریم‌های كنونی اعلام كرده است كه سال 91 برای حوزه سلامت سال بسیار سختی است و در این زمینه باید سه شیفت كار كنیم.

مرضیه وحیددستجردی گفته است: ما باید با صرفه‌جویی در بودجه‌ها حتی برخی بودجه‌ها را نیز برای سال‌های آینده ذخیره‌سازی كنیم و در زمینه مشكلات مراقبت‌های پزشكی و تأمین دارو برای مردم فعالیت كنیم تا مردم دچار مشكل نشوند.

پیش‌بینی وزیر بهداشت از آینده نظام سلامت در حالی عنوان می‌شود كه سال 90 هم سال خوبی برای بیماران نبود، بیمه‌های تكمیلی تا اواسط سال گذشته قراردادهایشان را با بیمارستان‌ها و مراكز درمانی تمدید نكرده بودند، بهبود محسوسی در وضعیت كیفی بیمارستان‌های دولتی انجام نشد، تعرفه‌ها نه رضایت پزشكان را به دنبال داشت و نه بیماران را راضی می‌كرد، زیرمیزی گرفتن همچنان پا برجاست، در بحث دارو هنوز هم بحث كمبودها و گرانی داروهای بیماران صعب‌العلاج مطرح است و در كل هر كسی كه پایش به بیمارستان و پروسه درمان كشیده شده بیشتر از درد بیماری از این نوع مشكلات گله داشته است.

همه می‌دانیم كه تحریم‌ها و هدفمندی یارانه‌ها می‌تواند مشكلات بیشتری را ایجاد كند، اما متاسفانه مباحثی در بحث نظام سلامت مطرح است كه بیشتر از تحریم‌ها آسیب‌رسان بوده و به مراتب راه كنترل و حل آنها از تحریم‌ها و هدفمندی‌ها آسان‌تر بوده است.

نمونه واضح و مشخص این موضوع به مصوبه‌ای برمی‌گردد كه سال گذشته مجلس به دولت تكلیف كرد تا 3 هزار میلیارد تومان از مازاد درآمد نفت به وزارت بهداشت داده شود تا بر این اساس برخی از مشكلات این حوزه حل شود. اما این مصوبه نه‌تنها كامل اجرا نشد بلكه در نهایت تنها 2هزار میلیارد تومان از این مصوبه در آخرین روزهای كاری اسفند 90 پرداخت شد.

تاكید وزیر بهداشت برای تلاش بیشتر در سال 91 در حالی عنوان می‌شود كه شاید اولین تلاش لازم در این حوزه چانه‌زنی برای افزایش سرانه درمان است كه در بودجه امسال دیده خواهد شد.

سرانه سال 90 كمتر از 10هزار تومان بود در حالی كه كارشناسان معتقد بودند با نرخ تورم و اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها سرانه درمان باید 2 برابر این میزان تعیین شود.

اگر سرانه درمان واقعی تعیین شود، تعرفه‌ها واقعی و تكلیف و وظایف بیمه‌ها شفاف‌تر خواهد شد و چرخه مشكلات نظام سلامت با همین روال به سمت آینده بهتری خواهد رفت. این در حالی است كه پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد برای بودجه سال 91 نیز خبری از افزایش قابل توجه سرانه درمان نیست.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha