دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۱
کد خبر: 46548
سلامت نیوز: آبریزش بینی در طول دوران بارداری می تواند به خاطر سینوزیت و یا آلرژی باشد. اگر خانمی قبل از بارداری سابقه ابتلا به آلرژی را داشته باشد، در طی بارداری ممکن است بدتر شود، یا فرقی نکند و یا بهبود یابد.

این تغییرات به عوامل بسیاری مربوط است، عواملی چون آلرژی فصلی و یا افزایش هورمون ها در بارداری.

علایم آبریزش بینی غیر آلرژیک در طی بارداری ممکن است به دلیل افزایش هورمون های بدن در بارداری باشد و عوارضی چون گرفتگی بینی و خلط گلو را داشته باشد. این حالت را رینیت بارداری یا گرفتگی و آبریزش بینی در بارداری می گویند.

علایم این بیماری مانند علایم آلرژی است، ولی در حقیقت این بیماری به داروهای آنتی هیستامین پاسخ نمی دهد و با آنها درمان نمی شود.

خیلی از خانم های باردار که مبتلا به گرفتگی بینی می شوند و قبل از بارداری سابقه ابتلا به آلرژی را نداشته اند، باید بدانند به دلیل تغییر سطح هورمون های بدن، به این بیماری دچار شده اند.

 تشخیص علایم رینیت در طول بارداری

تست های آلرژی شامل آزمایش پوست یا آزمایش خون برای تشخیص مفیدند.

آزمایش آلرژی پوست در طی بارداری انجام نمی شود، زیرا احتمال خطر برای مادر و جنین دارد.
داروهای آلرژی در سه ماهه اول بارداری نباید مصرف شوند، ولی با نظر پزشک، مصرف این گونه داروها درسه ماهه دوم و سوم بارداری مجاز است

کنترل علایم آلرژی در طول بارداری

- از اسپری محلول نمک برای شستشوی بینی استفاده کنید. ماده اصلی این نوع اسپری ها آب نمک است و به کاهش علایم آلرژی کمک می کند و برای جنین هم ضرری ندارد.

- شستشوی بینی توسط آب نمک که می تواند راه های سینوس ها را باز کند. مقداری آب گرم که با نمک ترکیب شده را به داخل بینی خود بکشید و آن را بیرون دهید.

 - از دستگاه بخور در شب استفاده کنید تا هوای اتاق را مرطوب کند و عوارض ناشی از آلرژی را از بین ببرد.
 
- داروهای آلرژی را در صورتی استفاده کنید که سایر راه حل ها جواب ندهند. داروهای آلرژی در سه ماهه اول بارداری نباید مصرف شوند، ولی در صورت داشتن آلرژی و با نظر پزشک، مصرف این گونه داروها درسه ماهه دوم و سوم بارداری مجاز است.

 
- دانشمندان به این زنان توصیه می کنند که از مواد آلرژی زا دوری کنند تا مجبور نشوند دارو مصرف کنند.

- از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید.

مواد آلرژن

- حیوانات خانگی را از محیط زندگی خود دور کنید.

- پنجره های خود را محکم ببندید تا مواد آلرژی زا وارد خانه نشوند و یا حداقل در زمان اوج آلرژن ها (صبح زود و عصر) پنجره ها را ببندید.

- ماسک بزنید.

‌- همسر خود را راضی کنید تا مسئولیت نظافت منزل را بر عهده گیرد و یا کسی را به این منظور استخدام کنید.

- از درمان های خانگی مانند استنشاق یا بخور نعنا استفاده کنید.


درمان های دارویی آلرژی در طول بارداری

طبق تحقیقات دانشمندان، مصرف هر نوع دارویی در طول بارداری برای جنین کاملا بی خطر نیست.

توصیه می شود در طول سه ماهه اول بارداری، هیچ نوع دارویی توسط مادر مصرف نشود، زیرا احتمال بروز مشکل به دلیل عوارض داروها، در سه ماهه اول بسیار زیاد است.
از دستگاه بخور در شب استفاده کنید تا هوای اتاق را مرطوب کند و عوارض ناشی از آلرژی را از بین ببرد

با ورود مادر به سه ماهه دوم و سوم، امکان استفاده از بعضی داروها با تجویز پزشک ممکن است میسر شود، ولی قبل از استفاده، از عوارض احتمالی آن دارو اطلاعاتی کسب کنید. اگر مادر مبتلا به آلرژی باشد قبل از آن که باردار شود، دکتر پیشنهاد می دهد تا مصرف داروی خود را قطع کند، مگر در مواقع اضطراری.

 
احتمال انتقال آلرژی به جنین

این نگرانی وجود دارد که مادر باردار، آلرژی خود را از طریق خوردن غذاهای خاص به جنین خود منتقل کند.

آلرژی و حساسیت نسبت به آجیل در کودکان بسیار شایع است و می تواند خطرناک باشد. به همین دلیل برخی دانشمندان نسبت به مصرف زیاد آجیل در دوران بارداری به مادران هشدار می دهند.

فرزندان مادران مبتلا به آلرژی 40 درصد بیشتر احتمال ابتلا به آلرژی را دارند و اگرعلاوه بر مادر، پدر هم مبتلا به آلرژی باشد، احتمال ابتلای فرزند 70 درصد خواهد شد.

منبع: تبیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha