دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۴
سلامت  نیوز: بسیاری از والدین نگران اعتیاد فرزندان خود هستند و نمی دانند در صورت بروز این مشكل چه واكنشی نشان دهند. تعداد زیادی از والدین دلیل تمایل فرزندان خود را به موادمخدر درك نمی كنند. آنها باید بدانند تجربه مسائل جدید و گذشتن از مرزها بخشی از روند رشد است بنابراین جای تعجب نیست كه گروهی از جوانان به اعتیاد روی می آورند، هر چند خوشبختانه بیشتر آنها معتاد نمی شوند.

گاهی ما فكر می كنیم تنها جوانانی كه در زندگی خود مشكلاتی دارند به موادمخدر روی می آورند ولی همیشه اینطور نیست.
در هر حال مصرف موادمخدر شیوه ای است كه برخی از جوانان به خیال باطل خود برای حل مشكلات به آن متوسل می شوند.
به نظر می رسد جوانان هر چه دیرتر به مصرف موادمخدر رو بیاورند مشكلات كمتری خواهند داشت. هر چند این مسئله شاید تا حدی موجب آسایش خیال والدین شود ولی اهمیت زیادی دارد كه آنها اطلاعات لازم را برای نحوه برخورد با جوانان خود به دست آورند.

چرا جوانان به اعتیاد روی می آورند؟
برخی از والدین فكر می كنند جوانان تنها در صورتی معتاد می شوند كه دچار افسردگی بوده و یا در خانه و مدرسه با مشكلاتی دست به گریبان باشند. دانستن دلایل گرایش جوانان به موادمخدر به والدین كمك می كند از میزان فشار به آنها بكاهند.

برخی از دلایل گرایش جوانان به موادمخدر:
1- دلایل معمولی مثل سرگرمی یا انجام كاری متفاوت
2- در دسترس بودن. متأسفانه دسترسی به موادمخدر چندان دشوار نیست.
3- كنجكاوی و تجربه اندوختن. «می خواستم ببینم با مصرف موادمخدر چه احساسی پیدا می كنم.»
4- پذیرش از سوی گروه. «بیشتر دوستان من موادمخدر مصرف می كنند»
5- تمرد. گاهی جوان پس از روبرو شدن با جواب منفی والدین به موادمخدر روی می آورد.
6- افسردگی. «می خواستم احساس بهتری پیدا كنم.»
7- اعتماد به نفس بیشتر. «می خواستم نسبت به خودم تصور بهتری پیدا كنم»
8-مقابله با استرس، خستگی، دل زدگی و درد. «تمام مشكلات برای مدتی از نظرم محو شد».
9- احساس اوج گرفتن. «احساس پرواز كردن را دوست داشتم»
10- تبعیت از والدین. آیا شما الگوی خوبی برای فرزندتان هستید؟
اگر شما موادمخدر مصرف می كنید نباید از اعتیاد فرزندان شگفت زده شوید!
11-تاكید بیش از حد والدین بر مضرات موادمخدر ممكن است كنجكاوی فرزندان را تحریك كند.
جوانان معمولا اطلاعات مربوط به موادمخدر را از دوستان خود دریافت می كنند كه این اطلاعات غالبا دقیق نیستند.

نقش والدین

والدین در زندگی فرزندان خود نقش مهمی دارند و باید این نقش را به خوبی ایفا كنند، هر چند آنها تنها عامل تأثیرگذار نیستند. جوانان در سنی هستند كه خودشان تصمیم گیری می كنند. اگر متوجه شدید فرزندتان موادمخدر مصرف می كند سرزنش كردن تأثیر مثبتی ندارد. در عوض بهترین كاری كه می توانید انجام دهید این است كه او را برای گرفتن تصمیمات درست آماده كنید.

به موارد زیر توجه كنید:
1- یادتان باشد نحوه زندگی شما بر روی فرزندتان تأثیر می گذارد. اگر شما خودتان موادمخدر مصرف می كنید نهی كردن فرزندتان از این كار ثمری ندارد.
در مورد رفتار خود فكر كنید.
2- اوقاتی را در كنار فرزندتان بگذرانید (بهتر است این كار را قبل از نوجوانی او شروع كنید) و با دوستان، آموزگاران و علائق او آشنا شوید. به جای «كنجكاوی» كردن در زندگی فرزندتان خود را نسبت به زندگی او علاقه مند نشان دهید.
3- رفتار مسئولانه را به فرزندتان بیاموزید و اجازه دهید از اشتباهات خود درس بگیرد. به تدریج مسئولیت های بیشتری به او واگذار كنید.
4- رابطه میان «حقوق» و «مسئولیت» را به فرزندتان بیاموزید، به طوری كه متوجه این مسئله شود كه مسئولیت با حق همراه است. به عنوان مثال از فرزندتان بپرسید كجا می رود ولی به او اجازه دهید درباره زمان برگشتن به خانه نظرش را بیان كند.
5- با ورود فرزندتان به دوران نوجوانی برای لذت بخش كردن زندگی او برنامه ریزی كنید. اگر شما در اوقات فراغت خود فقط به تماشای تلویزیون بپردازید فرزندتان نیز یاد می گیرد همین كار را بكند. تعطیلات آخر هفته فرصت خوبی برای انجام فعالیت های سالم و لذتبخش است.
6- جوانانی كه علائق دیگری دارند به ندرت به اعتیاد روی می آورند. فرزندتان را به ورزش كردن و فعالیت های دیگر ترغیب كنید.
7- اعتماد به نفس فرزندتان را تقویت كنید. به او نشان دهید كه برای وی ارزش زیادی قائل هستید و به كارهایش علاقه مندید.
8- راه ارتباط شفاف و صادقانه را باز بگذارید و همیشه در دسترس فرزندتان باشید به عقاید او گوش دهید حتی اگر با آنها موافق نیستید. هرگز كاری نكنید كه فرزندتان از حرف زدن با شما دلسرد شود. او باید مسائل ضروری را با شما در میان بگذارد.
9- وانمود نكنید كه همه مسائل را می دانید. اگر مسئله ای را نمی دانید به فرزندتان بگویید كه برای یافتن جواب تلاش خواهید كرد.
10- برای نوجوانان خود امكانات لازم را فراهم كنید كه در صورت بروز مشكل بتواند از آنها استفاده كند. به عنوان مثال به او اجازه دهید در صورت لزوم تاكسی بگیرد و كرایه آن را خودتان بپردازید.
11-برای رفتار مسئولانه فرزندتان پاداش در نظر بگیرید. به عنوان مثال به او اجازه دهید شب ها كمی دیرتر به خانه برگردد.
12- جوانان خودشان در مورد دوستان و فعالیت های شان تصمیم گیری می كنند. به انتخاب های فرزندتان احترام بگذارید و به او در رسیدن به اهدافش كمك كنید.
13- جوانانی كه تحصیل نمی كنند، از زندگی دلزده شده اند، بیكار هستند و هیچ گونه سرگرمی ندارند در برابر اعتیاد آسیب پذیر می باشند.
14- گاهی جوانان برای مقابله با اضطراب خود به موادمخدر روی می آورند. در صورت بروز چنین مشكلی حتما از دیگران كمك بگیرید.
دانستن این مسئله مهم است كه مصرف موادمخدر به مفهوم اعتیاد نیست. در بیشتر موارد اعتیاد به مرور زمان در اثر استفاده مكرر روی می دهد و برخی از مردم سریع تر معتاد می شوند.
در هر حال مصرف هر نوع ماده مخدر خطرناك است و می تواند باعث آسیب رساندن به مغز و حتی مرگ شود.

نقش دوستان
برای روشن شدن نقش دوستان در زندگی جوانان به موارد زیر توجه كنید:
1- غالبا در مورد نقش دوستان در زندگی جوانان اغراق می شود ولی واقعیت این است كه بیشتر جوانان بدون اینكه اجباری در كار باشد به موادمخدر روی می آورند. هر چند آنها ممكن است دوستان خود را به علت كارهایی كه انجام می دهند- از جمله مصرف موادمخدر- انتخاب كنند.
2- جوانان به آسانی دوستان خود را كنار نمی گذارند. از آنها نخواهید با دوستان قدیمی خود كاملا قطع رابطه كنند. اگر جوانان در چند گروه عضو باشند بهتر است زیرا در صورت مصرف موادمخدر در یك گروه، می توانند به گروه دیگری ملحق شوند.
فرزندان خود را به عضویت در چند گروه ترغیب كنید و با دوستان او رابطه خوبی داشته باشید.

چگونه می توانید به اعتیاد فرزندتان پی ببرید؟
این سؤال متداول ترین سؤال در میان والدین است و باید گفت متأسفانه هیچ پاسخ آسان و مطمئنی برای آن وجود ندارد!
امكان دارد آثار ظاهری مصرف موادمخدر خیلی زود برطرف شود. در ضمن حتی اگر رفتار فرزندتان كاملا تغییر كند ممكن است علت دیگری- مثل بیماری- داشته باشد.
والدینی كه فرزندان خود را به خوبی می شناسند متوجه هرگونه تغییر ناگهانی در رفتار او می شوند.

تغییرات
1- هرگونه رفتار غیرعادی
2- سكوت، قهر و بداخلاقی با دیگران
3- نوسانات رفتاری
4- عدم همكاری و بی ادبی
5- كناره گیری از خانواده
6- افت تحصیلی، فرار از مدرسه
7- كنار گذاشتن فعالیت های ورزشی، هنری،...
8- تغییر دوستان به طور ناگهانی
9- تغییرات فیزیكی مثل سرخ شدن چشم ها
10- مشكلات تغذیه
11- خستگی مفرط
12- گم شدن پول یا وسایل ارزشمند در خانه
مراقب باشید كه زود نتیجه گیری نكنید و تمام دلایل احتمالی تغییر رفتار فرزند خود را در نظر بگیرید:
1- آیا این تغییرات بخشی از روند رشد یا رسیدن به بلوغ است؟
2- آیا بروز مشكل در مدرسه یا در ارتباط با دوستان عامل این تغییرات است؟
3- آیا مسائل درون خانواده بر روی رفتار فرزندتان تأثیر منفی گذاشته است؟
یادتان نرود تغییر رفتار فرزند شما می تواند دلایل زیادی داشته باشد و شما باید به درستی واكنش نشان دهید.

مطرح كردن مسئله
شما باید با اعتماد به نفس مسئله را با فرزندتان در میان بگذارید. نحوه مطرح كردن موضوع در واكنش فرزندتان تأثیر زیادی دارد.

به موارد زیر توجه كنید:
1- درباره موادمخدر اطلاعات كافی به دست آورید. شما باید بدانید كه راجع به چه مسئله ای می خواهید حرف بزنید.
2- زمانی كه هر دو طرف در شرایط خوبی هستید به طرح موضوع بپردازید. هرگز هنگامی كه عجله دارید مسئله موادمخدر را با فرزندتان در میان نگذارید.
3- نحوه آغاز بحث اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال این طور شروع كنید: «من متوجه شده ام كه رفتار تو اخیراً تغییر كرده است.» اگر فرزندتان از مجازات نترسد و به شما به عنوان یك حامی نگاه كند نتیجه بهتری خواهید گرفت.
4- كاری كنید فرزندتان بتواند به راحتی با شما حرف بزند. بهتر است با او راجع به یك شخص ثالث صحبت كنید. به عنوان مثال: «من با یك دوست راجع به پسرش حرف می زدم. او نگران سیگار كشیدن پسرش بود. تو در این مورد چه فكر می كنی؟»
گاهی جوانان با حرف زدن در مورد یك دوست قصد امتحان كردن شما را دارند. در این مواقع مراقب واكنش خود باشید زیرا منظور فرزندتان، خودش است!
اگر به اعتیاد فرزند خود مشكوك و یا از آن مطمئن شدید چه باید بكنید؟
1- بلافاصله واكنش نشان ندهید! اگر ناراحت هستید كمی دست نگه دارید تا آرامش خود را بازیابید. واكنش توام با خشم رایج است ولی مؤثر نیست. هرگز به سرزنش فرزندتان یا سخنرانی كردن برای او نپردازید، در غیراین صورت رابطه تان با وی لطمه می بیند.
2- اگر فرزندتان پس از مصرف موادمخدر به خانه برگشت آن روز واكنش نشان ندهید و فردا صبح با او حرف بزنید. یادتان باشد عصبانیت راه ارتباط را می بندد.
3- تصویری از آینده فرزند خود ترسیم كنید و از او بخواهید در مورد اتفاقاتی كه افتاده توضیح دهد.
4- میان شخص و رفتارش تمایز قائل شوید. فرزندتان باید بداند هر چند عمل او را تأیید نمی كنید ولی همچنان وی را دوست دارید.
5- به فرزندتان بگویید كه نسبت به آینده او نگران هستید و فكر می كنید كه وی موادمخدر مصرف می كند.
6- به فرزند خود درباره ارزش های اخلاقی حاكم بر خانواده توضیح دهید.
7- حتی اگر فرزندتان مستقل شده به او بگوئید در خانه شما حق مصرف موادمخدر را ندارد.
8- برخی از والدین فرزندشان را تهدید می كنند كه در صورت مصرف موادمخدر باید خانه را ترك كند. یادتان باشد فرزندتان را در یك موقعیت خطرناك تر قرار ندهید.
9- درباره موادمصرفی فرزند خود اطلاعات لازم را كسب كنید. بهترین راه این است كه از خود او سؤال كنید ولی جداً از تجسس بپرهیزید. این كار اثر مثبتی ندارد. حتی اگر در اتاق فرزندتان موادمخدر پیدا كردید این احتمال را در نظر داشته باشید كه شاید به دوست او تعلق دارد. هرگز نقش یك پلیس را بازی نكنید. از بین رفتن اعتماد میان شما و فرزندتان اثرات مخربی خواهد داشت.
10- درباره پیامدهای مصرف موادمخدر با فرزندتان حرف بزنید. آیا فرزندتان از این پیامدها باخبر است و می داند مصرف موادمخدر چه تأثیری بر روی رابطه او با اعضای خانواده و دوستانش و نیز تحصیلات و آینده شغلی وی دارد؟
11- از فرزندتان حمایت كنید ولی او باید مسئولیت اقدامات خود را بپذیرد.
12- از فرزند خود بپرسید چگونه می توانید اعتماد از دست رفته را ترمیم كنید.
13- تنبیه كردن هرگز فرد را از مصرف موادمخدر منصرف نمی كند.
14- یادتان باشد مصرف موادمخدر تنها مشكل جوانان نیست و والدین بارها در زندگی خود با این سؤال روبه رو می شوند كه حقوق و نیازهای خودشان و فرزندشان چیست.
15- برای حل مشكل خود از دیگران كمك بخواهید. شما نباید به تنهایی دست به كار شوید بلكه بهتر است با افراد متخصص تماس بگیرید.
یادتان نرود كه...
1- والدینی كه رابطه خوبی با فرزندشان دارند، به دقت به حرف های او گوش می دهند و به جای دستور دادن، وی را راهنمایی می كنند می توانند مهارت های لازم برای تصمیم گیری درست را به كودك خود بیاموزند.
2- برای حرف زدن درباره موادمخدر با فرزند خود زمان مناسبی را انتخاب كنید و قبل از آن اطلاعات لازم را به دست آورید.
3- عصبانیت، قضاوت و انتقاد كردن نه تنها مشكلی را حل نمی كند بلكه به بدتر شدن اوضاع منجر می شود.
4- با فرزند خود صادقانه راجع به موادمخدر حرف بزنید.
5- هرگز واكنش تندی از خود نشان ندهید. برای اینكه نتیجه مثبتی بگیرید باید حتماً آرامش خود را حفظ كنید.
6- در كمك خواستن از دیگران تردید نكنید. لزومی ندارد كه به تنهایی مشكل تان را حل كنید.

منبع: روزنامه کیهان
    
   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha