سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا؛ متخصصان در این مطالعه برای دستیابی به نتایج فوق دو فاكتور وزن و شاخص توده بدنی در هنگام تولد را در بیش از 165 هزار مرد و 160 هزار زن كه بین سالهای 1930 تا 1989 در دانمارك متولد شده بودند مورد ارزیابی دقیق قرار دادند. شاخص توده بدنی در حقیقت سنجش میزان چربی بدن بر اساس قد و وزن است كه با علامت اختصاری BMI‌ شناخته می‌شود. از این شركت كنندگان 252 نفر در طول مدت آزمایشات به غده سرطانی هپاتوسلولار مبتلا شدند كه شایع‌ترین نوع سرطان كبد در دوران بزرگسالی است.

به گزارش سایت اینترنتی هلت دی نیوز،‌ متخصصان در این مطالعه محاسبه كردند كه در سن هفت سالگی در ازای هر یك واحد افزایش شاخص توده بدنی خطر ابتلا به غده سرطانی هپاتوسلولار حداقل 12 درصد افزایش پیدا می‌كند. به همین ترتیب تا سن 13 سالگی این خطر تا 25 درصد افزایش می‌یابد. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت كه همزمان با افزایش واحدهای شاخص توده بدنی تا رسیدن به دوران نوجوانی، خطر احتمالی ابتلا به غده سرطانی هپاتوسلولار نیز بیشتر می‌شود. در این گزارش تاكید شده است كه نتیجه حاصل شده برای تمام گروه‌های سنی و جنسیت‌ها مشابه است.

به گفته پزشكان، سایر عوامل موثر در بروز سرطان كبد شامل مصرف الكل، عفونت ناشی از ویروس‌های هپاتیت B و C و نیز سایر بیماری‌های كبدی هستند. اما در این بررسی متخصصان متوجه شدند كه حتی وقتی شركت كنندگانی كه این فاكتورهای خطرزا را داشتند از تحقیقات خارج شدند باز هم نتایج مطالعاتشان تغییر نكرد و این عدم تغییر تایید می‌كند كه چاقی در دوران كودكی یك فاكتور موثر اصلی در بروز غده سرطانی هپاتوسلولار است.دكتر فرانك لامرت، از اعضای هیات علمی انجمن مطالعات كبد در آمریكا در این باره خاطرنشان كرد: چاقی دوران كودكی نه تنها موجب بروز بسیاری از مشكلات متابولیكی شدید مثل بیماری قلبی و دیابت نوع دوم می‌شود بلكه هم چنین در بروز بیماری كبد چرب نقش دارد كه آن نیز به نوبه خود عامل مهمی در ایجاد سرطان كبد است.شرح این مطالعه در كنگره بین المللی كبد در بارسلونا ارائه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha