دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۹
کد خبر: 46611
سلامت نیوز: بیماری دیابت كه با نام «بیماری قند» نیز شناخته می‌شود، اختلال در تنظیم خودكار قند خون توسط متابولیسم بدن است. در واقع میزان تولید انسولین در بیماران مبتلا به دیابت، منجر به كاهش یا افزایش مفرط گلوكز در خون می‌شود. در صورت افزایش غیرمعمول میزان گلوكز در خون، ممكن است بیمار به كما رفته یا فوت كند.

علت‌های بروز دیابت
تا به امروز علت مشخصی برای بروز بیماری دیابت شناخته نشده است. اما محققان عوامل ژنتیك و محیطی را در بروز این بیماری دخیل می‌دانند. اگر شما مبتلا به دیابت هستید، باید بدانید بدن‌تان احتمالا در تولید یا به‌كار گرفتن انسولین مشكل دارد. انسولین در لوزالمعده بدن شما تولید می‌شود. غذاهایی كه می‌خورید، در بدن به قندی به نام گلوكز تبدیل می‌شوند. كار انسولین، تبدیل این قند، به انرژی مورد نیاز بدن است؛ انرژی‌ای كه برای رشد و انجام فعالیت‌های روزانه‌تان نیاز دارید.

در حال حاضر دیابت به دو طریق توسط آزمایش خون قابل تشخیص است. آزمایش FPG و OGTT. در آزمایش FPG تقریبا بلافاصله میزان قند در پلاسمای خون اندازه‌گیری و مشخص می‌شود. در آزمایش OGTT نیز بزاق دهان، دو ساعت پس از نوشیدن یك مایع شیرین مورد آزمایش قرار می‌گیرد (این آزمایش‌ها را قند خون ناشتا و قند خون دو ساعت پس از غذا می‌نامند) چنانچه نتیجه در آزمایش FPG از حدود120 میلی گرم در یك دهم لیتر خون و در آزمایش OGTT از ۲۰۰ میلی گرم در یك دهم لیتر بزاق، بیشتر باشد، شما احتمالا مبتلا به دیابت هستید.

دیابت نوع یك
در این نوع از دیابت، گلبول‌های سفید -كه كارشان محافظت از بدن در برابر ویروس‌ها و باكتری‌های بیماری‌زاست- اشتباها لوزالمعده را هدف حملات خود قرار می‌دهند. جایی كه كارش تولید انسولین مورد نیاز بدن است. در چنین شرایطی، لوزالمعده مجبور به كاهش یا توقف تولید انسولین شده و میزان گلوكز در خون افزایش می‌یابد. به طور تقریبی ۵ تا ۱۰‌درصد از بیماران دیابتی در آمریكا، به دیابت نوع یك دچار هستند. علایم این نوع دیابت عبارتند از:

- تشنگی مفرط
- افزایش دفعات ادرار
- كاهش غیرمعمول وزن
- خستگی مفرط
- تاربینی
افراد مبتلا به دیابت نوع یك، باید رژیم غذایی مخصوص داشته باشند و تمرینات منظم ورزشی و همچنین تزریق انسولین نیز از اعمال روزانه آنها خواهد بود.

دیابت نوع دو
نزدیك به ۹۰ تا ۹۵‌درصد مبتلایان به دیابت، دچار دیابت نوع دو هستند. بدن مبتلایان به دیابت نوع دو، نسبت به انسولین تولیدی خود مقاوم می‌شود و با اینكه انسولین مورد نیاز، در بدن موجود است، كارآیی نخواهد داشت. با افزایش سطح انسولین، بدن تولید این هورمون را به صورت خودكار كم كرده و این موضوع نیز افزایش میزان گلوكز در خون را تشدید می‌كند. افراد كهنسال، چاق یا كم تحرك بیشتر از سایرین در معرض خطر بروز این نوع از دیابت قرار دارند. نشانه‌های دیابت نوع دو، بسیار به نوع یك شبیه است. اما این نشانه‌ها به‌تدریج و طی مدت زمانی طولانی‌تری ظاهر می‌شوند و عبارتند از:

- خستگی مفرط
- افزایش دفعات ادرار
- تشنگی مفرط
- گرسنگی
- كاهش وزن
- تاربینی
- افزایش زمان بهبود زخم‌ها
- عفونت‌های سطحی
برخی افراد با رژیم‌های غذایی و تمرین‌های منظم ورزشی، توانایی خود را در مقابله با این نوع از دیابت بالاتر می‌برند. در برخی موارد نیز، بیماران به طور كلی بهبود می‌یابند. البته برخی از مبتلایان به این نوع دیابت نیز مجبور به مصرف انسولین می‌شوند و برای تحت كنترل گرفتن میزان گلوكز خون، باید تحت مراقبت‌های پزشكی قرار گیرند.

دیابت حاملگی
تقریبا سه تا هشت‌درصد از زنان ممكن است در دوران حاملگی به این نوع دیابت مبتلا شوند. براساس نتایج تحقیقات، صورت گرفته مشخص شده كه تغییرات هورمونی و كمبود انسولین در زمان حاملگی، عامل بروز این نوع از دیابت است. نوزادان مادران مبتلا به دیابت حاملگی، ممكن است با عوارضی مانند افزایش غیرمعمول وزن متولد شده یا پس از تولد به مشكلات تنفسی دچار شوند. در حالی كه در اغلب موارد دیابت حاملگی پس از تولد نوزاد در مادران كشف می‌شود، ۴۰ تا ۶۰‌درصد مادران مبتلا به این نوع دیابت، پس از تولد نوزادشان، به سمت ابتلا به دیابت نوع دو هستند. اما تمرینات ورزشی و وزن طبیعی داشتن می‌تواند خطر تبدیل دیابت حاملگی به سایر انواع دیابت را كاهش دهد. درمان دیابت حاملگی نیز با رژیم‌های خاص غذایی، تمرینات ورزشی و در بعضی موارد تزریق موقتی انسولین، عملی است.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha