دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۴
کد خبر: 46618

قضات دادگاه تجدیدنظر پس از بررسی پرونده جنجالی مرگ دلخراش هنرپیشه جوان كه در جریان جراحی زیبایی جان سپرده بود، تیم پزشكی را به خاطر سهل‌انگاری منجر به مرگ، محكوم كردند.

سلامت نیوز: قضات دادگاه تجدیدنظر پس از بررسی پرونده جنجالی مرگ دلخراش هنرپیشه جوان كه در جریان جراحی زیبایی جان سپرده بود، تیم پزشكی را به خاطر سهل‌انگاری منجر به مرگ، محكوم كردند.
ساعت 14 و 30 دقیقه ظهر 13 تیر 85 مأموران كلانتری 134 شهرك قدس – غرب – از مرگ پسر 26 ساله‌ای به نام «سعید» در یكی از بیمارستان‌ها باخبر شدند. تحقیقات قضایی – پلیسی نشان می‌داد وی به خاطر بازی در یك فیلم سینمایی خود را به تیغ یك پزشك جراح زیبایی سپرده بود. اما در جریان دومین عمل جراحی، پسر جوان به حالت كما رفت. با این وجود پدر و مادر «سعید» برای نجات پسرشان پیكر نیمه‌جان او را به بیمارستان تخصصی منتقل كردند. اما افسوس كه «سعید» پس از 20 روز در بخش مراقبت‌های ویژه جان باخت. این در حالی بود كه مقدمات ازدواجش فراهم شده و قرار بود سه ماه دیگر لباس دامادی به تن كند.

مادر «سعید» كه در فراق فرزندش بی‌تابی می‌كرد تحمل این داغ سنگین را نداشت. او هزاران بار قامت پسرش را در لباس دامادی به چشم خیال دیده بود و آرزوهای زیادی برایش داشت. اما حالا «سعید» آرام در آغوش سرد خاك آرمیده بود. مادر دلشكسته در دل به خون نشسته‌اش بخت سیاه زندگی‌شان را لعنت می‌كرد. آخر سه ماه قبل از این ماجرای غم‌انگیز پسرش در فیلمی ایفای نقش كرده و پس از آن برای بازی در یك فیلم سینمایی انتخاب شده بود، اما پیش از شروع فیلمبرداری وقتی یك متخصص جراحی زیبایی به او گفته بود گوش‌هایش 5 میلیمتر با هم اختلاف سطح دارند و پس از عمل جراحی هنرپیشه جوان چهره زیباتری خواهد یافت، «سعید» بدون توجه به نگرانی و دغدغه‌های خانواده‌اش در یك كلینیك خصوصی تحت عمل جراحی قرار گرفت. اما چند روز پس از عمل متوجه شد گوش‌هایش دچار اختلال شدیدی شده است. بنابراین پزشك جراح وقتی با اعتراض بیمارش روبه‌رو شد، علت را باز شدن بخیه‌های داخلی و نامرغوب بودن نخ عنوان كرد و مدعی شد با یك عمل ساده دیگر همه‌چیز درست می‌شود. بنابراین یك ماه بعد سعید در اتاق عمل كلینیك پزشكی تحت عمل جراحی مجدد قرار گرفت. اما...
مادر د‌ل‌نگران، پشت در اتاق عمل دعا می‌خواند و آرزو می‌كرد هرچه زودتر لحظه‌های پراضطراب بگذرد. اما در این میان رفت و آمدهای غیر‌عادی كاركنان كلینیك شك خانواده سعید را برانگیخت. وسایل و تجهیزات مختلف پزشكی با شتاب به اتاق جراحی منتقل می‌شدند و شرایط نشان می‌داد اوضاع غیر‌عادی است. تا اینكه پیك شوم با خبری ناگوار رسید، سعید به دلیل تزریق داروی بیهوشی نامناسب، نبودن تجهیزات كافی هنگام تزریق دارو، سهل‌انگاری در احیای صحیح و خرابی دستگاه شوك دچار تورم مغزی و قطع تنفس شده بود.
20 روز بعد دفتر زندگی پسر جوان به دلیل مرگ مغزی بسته شد و پدر و مادر او با شكایت از تیم درمانی خواستار مجازات آنها به اتهام قتل غیر‌عمد فرزندشان شدند. بدین‌ترتیب پرونده در شعبه اول دادیاری دادسرای ویژه جرایم پزشكی تهران تشكیل شد و دادیار دستور داد پرونده بالینی بیمار در‌اختیار كارشناسان پزشكی قانونی قرار گیرد. سرانجام پس از بررسی‌های علمی، علت اصلی مرگ، عارضه مغزی ناشی از اختلال در اكسیژن‌رسانی به مغز اعلام شد. كمیسیون پزشكی نیز افت فشار، كاهش تنفس عادی و تشنج را زمینه‌ساز مرگ مغزی بیمار تشخیص داد بنابراین اعضای كمیسیون، پزشك جراح را به دلیل انجام عمل جراحی در كلینیك غیرمجهز، متخصص بیهوشی را به دلیل بررسی نكردن وسایل مورد نیاز و نداشتن نظارت كافی بر وضعیت بیمار و مسئول فنی كلینیك را به خاطر فراهم نكردن امكانات كامل مقصر معرفی و آنها را در این پرونده مجرم شناختند.

پرونده مرگ غم‌انگیز هنرپیشه جوان در حالی روی میز قاضی شعبه 1024 دادگاه عمومی – جزایی تهران قرار گرفت كه همزمان با رسیدگی به موضوع، پسر 25 ساله‌ای به نام «حامد» نیز از جراح – متهم – شكایت كرد. او كه از درد سینوس و دندان‌هایش بشدت رنج می‌برد، به قاضی پرونده گفت: «مدتی قبل تحت نظر پزشك زیبایی تحت عمل جراحی تیغه بینی قرار گرفتم. اما پس از چندین عمل جراحی دیگر، دچار چسبندگی مجرای بینی و تنگی حفره داخلی شدم. این موضوع باعث متورم شدن سینوس‌ها، دردهای شدید دندان‌های جلو و بازماندن دهان در هنگام خواب شده است. به همین خاطر از پزشك متخلف به دلیل قصور پزشكی شكایت و تقاضای دریافت خسارت و بازپرداخت هزینه عمل جراحی را دارم.
اعضای كمیسیون پزشكی قانونی هم پس از معاینه بیمار و تأیید اظهارات شاكی، میزان آسیب‌دیدگی وی را مستحق دریافت 3 درصد دیه كامل یك انسان تعیین كردند. این پرونده نیز همزمان با گزارش مرگ پسر هنرپیشه تحت رسیدگی قرار گرفت.

قاضی دادگاه پس از بررسی 2 پرونده، جراح پلاستیك را 50 درصد، متخصص بیهوشی را 30 درصد و مسئول فنی درمانگاه را 20 درصد در مرگ بازیگر جوان مقصر شناخت و آنها را به پرداخت دیه محكوم كرد. همچنین جراح پلاستیك به پرداخت سه درصد دیه كامل مرد مسلمان- به دومین شاكی- هم محكوم شد. قاضی دادگاه هر یك از كادرپزشكی متخلف را نیز به خاطر جنبه عمومی جرم به پرداخت 500 هزار تومان جزای نقدی محكوم كرد اما با اعتراض گروه پزشكی و اولیای دم به رأی صادره، پرونده در شعبه 22 دادگاه تجدیدنظر استان تهران تحت رسیدگی مجدد قرار گرفت كه حكم تأیید شد. اما پدر و مادر «سعید» ضمن اعتراض شدید، خواستار نقض این حكم و تشدید مجازات متهمان شدند. پدر قربانی با طرح شكایتی در معاونت قضایی قوه قضائیه گفت: تخفیف مجازات پزشكان ناشی، دلیل قانونی ندارد ضمن آن كه آنها تعدد جرم داشته‌اند.

مجازات چنین جرمی، یك تا 3 سال حبس است اما بدون هیچ دلیل قانع كننده و یا دفاع مؤثری از سوی متخلفان، دادگاه آنها را به 500 هزار تومان جزای نقدی به خاطر مرگ یك انسان محكوم كرده است. بنابراین خواستار افزایش مجازات قانونی هستم. در این مرحله، 3 مشاور قضایی كمیسیون قوه‌قضائیه به اتفاق آرا، حكم به اعاده دادرسی دادند و پرونده مرگ پسر جوان به شعبه هم‌عرض فرستاده شد. هیأت قضایی شعبه 42 دادگاه تجدیدنظر استان تهران نیز با درخواست تشدید مجازات متهمان، هر یك از آنها را به پرداخت 50میلیون ریال جزای نقدی محكوم كرد.

منبع: روزنامه ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha