سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛محمد صاحب‌الزمانی در افتتاحیه پنجمین کنگره بین‌المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد در مورد وضعیت آزمایشگاهها اظهار داشت: درآمد آزمایشگاهها از طریق تعرفه‌هایی‌ است که از صندوق نقدینگی یا سازمان‌های بیمه‌گر دریافت می‌کنند. رشد هزینه پرسنل، مواد مصرفی، تجهیزات و انرژی امروزه در آزمایشگاهها 180 درصد است و درآمد و هزینه تطابق ندارد.

وی تصریح کرد: فقط هزینه تجهیزات آزمایشگاهی 65 درصد بالاتر رفته است و تأمین قطعات آزمایشگاهی که اکثراً وارداتی است 50 درصد افزایش یافته است.

وی با انتقاد از برخی مسئولان اقتصادی در دولت گفت: مشکل ما این است که برخی از مسئولان اقتصادی در دولت برنامه‌ریزی بلد نیست که خود مزید بر علت است و چند ماه اخیر مشخص شد هیچ برنامه‌ریزی وجود ندارد. از شب عید تا همین الان تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی در دسترس نیست و اگر موجود باشد یا دسته دوم است یا از هند و کشورهای سطح پایین به دست ما می‌رسد.

نماینده جامعه آزمایشگاهی در سازمان نظام پزشکی تصریح کرد:‌ منظورم به فرد خاصی نیست بلکه یک واقعیت اجتماعی را عنوان کرده‌ام و نمی‌توان خارج از واقعیت را گفت. اکنون بیمارستان‌های دولتی هزار و 400 میلیارد تومان از بیمه‌ها طلبکارند و وزارت بهداشت با هزار و 800 میلیارد تومان کسری بودجه سال را شروع کرده است. از طرفی دیگر بیمه‌های تجاری 10 درصد سهم وزارت بهداشت را به حساب واریز نمی‌کنند.

به گفته صاحب‌الزمانی اگر فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود امسال سال بدی خواهد بود و مبلغ زیادی از درآمد دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها باید به حساب نظام سلامت برود. همچنین تغذیه مردم نیز با مشکل مواجه می‌شود و با این تورم حتی خرید شیر و لبنیات هم ممکن نیست.

وی گفت: در همین سه چهار ماه اخیر 100 آزمایشگاه تعطیل شده‌اند و این موضوع چرا نباید آسیب‌شناسی شود.

وی خطاب به مسئولان گفت: یک شرکت در یک روز سه فاکتور برای یک دستگاه با سه قیمت مختلف صادر می‌کند. پس سازمان تعزیرات حکومتی چه کار می‌کند.

صاحب‌الزمانی در روند انتقادی خود مسئولان وزارت بهداشت را نیز مورد خطاب قرار داد و گفت: ساختار آزمایشگاه مرجع سلامت را محکم کنید تا صلاحیت تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی و کیت‌ها را بررسی کنند چرا که اداره تجهیزات پزشکی آن قدر گرفتاری دارد که به این امر نمی‌رسد چرا تجهیزات پزشکی و کیت‌ها قیمت‌گذاری نمی‌شود و چه کسی بر توزیع این اقلام نظارت دارد. از یک طرف می‌گوییم 2 میلیارد و اندی تست تشخیصی طبی در کشور انجام می‌شود از طرفی دیگر جامعه آزمایشگاهی با مشکل تأمین منابع روبه‌رو است.

دبیر شورای عالی نظام پزشکی مشکل مالی آزمایشگاهها را تا حدی دانست که برخی از آنها شب عید برای پرداخت عیدی و سنوات کارکنان خود مجبور به دریافت وام از بانکها شدند.

وی گفت: این مشکلات سبب افزایش تخلفات آزمایشگاهی هم می‌شود. همه مشکلات ما به خاطر تحریم نیست بلکه به خاطر بی‌برنامگی و وجود دلالان و واسطه‌هایی است که فقط به نظام ضربه می‌زنند.

صاحب‌الزمانی افزایش جنس بی‌کیفیت پزشکی را در بیمارستانها از دیگر دغدغه‌های جامعه پزشکی و آزمایشگاهی عنوان کرد و گفت: چرا باید بیمارستانهای ما با جنس‌های بنجل چینی پر شود. همین چند روز پیش یک پلاک به پای بیماری نصب کردند که بعد از 2 روز شکست و مشخص شد جنس بی‌کیفیت چینی بوده که از بازار آزاد تهیه شده است.

وی گفت: تجهیزات آزمایشگاهی را به دست ما بسپارید که هم قیمت‌گذاری و هم توزیع و نظارت را در کنار آزمایشگاه مرجع سلامت برعهده بگیریم. اگر چه این کار وظیفه حاکمیتی است ولی برای سرعت کار حاضر به انجام آن هستیم.

وی تأکید کرد: جایگاه سازمان حمایت از مصرف‌کننده کجاست باید این سازمان را تعطیل کنند چرا که ما کنترلی از این سازمان در بحث‌های مختلف نمی‌بینیم و تأثیر آن در زندگی مردم مشهود نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نکاتی اشاره کرد که اگر اجرایی شود می‌تواند تأثیر زیادی در حل مشکلات جامعه آزمایشگاهی داشته باشد و خاطرنشان کرد: تست‌‌های جدید باید با عناوین علمی و تعرفه‌های مناسب تعیین و ابلاغ شود. ما همین الان مشکلات تشخیصی‌مان را با 10 هزار تست متنوع حل می‌کنیم و با این وضعیت به تحریم نیازی نیست که مدام دستگاههای جدید با از طریق دلال‌ها و کمپانی‌های بزرگ وارد کشور شود.

نماینده جامعه‌ آزمایشگاهیان در شورای عالی نظام پزشکی اذعان داشت: از طرف دیگر باید جلوی تبلیغات گمراه‌کننده آزمایشگاهی را بگیریم تابلوهای بزرگ با مطلب‌های غیر واقعی به عملکرد ما ضربه می‌زند. باید جلوی پورسانت گرفتن برخی پزشکان برای معرفی بیمار به آزمایشگاهها را گرفت و قانون ارتقای بهره‌وری که نام آزمایشگاهها در آن قید نشده نیز در مجلس برای این قشر پیگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha