در حالی که مسئولان هواشناسی همواره از دقت پیش‌بینی‌های خود یاد می‌کنند و طی سال‌های گذشته معمولا ناهماهنگی مسئولان ذیربط موجب عدم تشکیل یا تعویق در تشکیل جلسه کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوا بوده است، این بار پیش‌بینی غلط سازمان هواشناسی هم مسئولان کاهش آلودگی هوای تهران را سردرگم کرد و هم پایتخت نشینان را در گرد وغبار غرق کرد.

هواشناسی پیش‌بینی «غبار» کرد تهرانی‌ها گرفتار «ریزگردهای عربی» شدند!
سلامت نیوز : به گزارش سلامت نوز به نقل از ایسنا ؛ طی چند روز گذشته گرد و غبار شدیدی تهران را فرا گرفت به شکلی که میزان غلظت آلاینده ذرات معلق به گفته دکتر یوسف رشیدی ـ مدیر عامل شركت كنترل كیفیت هوا در 4 منطقه تهران شرایط بسیارناسالم و یک منطقه در شرایط خطرناك قرار گرفت. هرچند وضع سایر نقاظ پایتخت نیز دست کمی از این مناطق نداشتند و در اکثر مناطق غلظت این آلاینده در آستانه قرارگیری در شرایط بسیار ناسالم بود.

در این حال سرانجام کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوا با تاخیری یک روزه با تدبیر مدیرکل محیط زیست استان تهران شامگاه یکشنبه تشکیل جلسه داد.

مدیرکل محیط زیست استان تهران: سهل انگاری و اهمال سازمان هواشناسی موجب شد مسوولان همزمان با مردم و از طریق رسانه‌ها در جریان ریزگردها قرار بگیرند!

دکتر رسول علی اشرفی‌پور ـ مدیرکل محیط زیست استان تهران در این جلسه با اعلام اینکه از عصر روز شنبه هوای تهران از نظر ریزگردها در شرایط «هشدار» قرار گرفته گفت: متاسفانه به دلیل سهل انگاری و اهمال سازمان هواشناسی مسئولان همزمان با مردم و از طریق رسانه‌ها در جریان بالا رفتن میزان ریزگردها قرار گرفتند!وی افزود: از عصر شنبه میزان ذرات معلق کمتر از 2/5 میکرون به حدود 180 پی اس آی رسیده است و هوای تهران را از این نظر در شرایط هشدار قرار داده است.وی با انتقاد از سازمان هواشناسی مبنی بر عدم اعلام و پیش‌بینی ورود ریزگردها به پایتخت تاکید کرد: کانون ریزگردها در کشور عراق بوده و سازمان هواشناسی با توجه به امکانات و کارشناسان خود از روی تصاویر ماهواره‌ای می‌توانستند این ریزگردها را مشخص کند. همچنین بر اساس مصوبات قبلی این جلسه مقرر شده بود که سازمان هواشناسی 24 تا 48 ساعت زودتر به صورت رسمی و مکتوب اطلاعات مربوط به ریزگردها را به کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران ارائه دهد.

اشرفی‌پور با بیان اینکه این ریزگردها از عصر روز شنبه وارد تهران شده‌اند تصریح کرد: ذرات معلق با غلظت بالا یک روز هم در پایتخت تداوم داشت، اما متاسفانه مسئولان در رسانه‌ها همزمان با آحاد مردم در جریان بالا رفتن میزان ریزگردها قرار گرفتند و دریغ از یک هشدار توسط مسوولان ذیربط.مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: اینکه ما در غروب روزی که در شرایط هشدار بوده‌ایم اعلام کنیم که سالمندان، کودکان و بیماران قلبی و تنفسی در سطح شهر تردد نکنند فایده‌ای ندارد زیرا حتی پنج دقیقه قرارگرفتن در معرض آلودگی هوا برای این افراد می‌تواند خطرناک بوده و مشکلات جدی به بار آورد.وی یادآور شد: براساس مصوبات این جلسه سازمان هواشناسی بعد از این بایستی با ارتقاء سامانه های اطلاع رسانی خود مسئولان و اعضای کمیته کاهش آلودگی هوا را پیش از قرار گرفتن در شرایط هشدار در جریان میزان آلاینده‌ها قرار دهد که این امر فقط از طریق ارتباط تلفنی کفایت نمی کند و بایستی به صورت مطلوب و مستمر آمار به کمیته کاهش آلودگی ارائه شود.

سرپرست مدیریت بحران استانداری تهران: پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی باید به روزتر دقیق‌تر و سریعتر شود

به گزارش ایسنا، اما انتقادها به همین جا ختم نشد به شکلی که محمدتقی جاپلقی ـ سرپرست مدیریت بحران استانداری تهران نیز که در غیاب استاندار و معاون عمرانی استاندار تهران به عنوان نماینده در جلسه حضور یافته بود در پایان این جلسه به ایسنا گفت: در این جلسه بر همكاری بهتر و بیش‌تر سازمان هواشناسی تاكید شد و این سازمان موظف شد گزارش‌های خود را در مورد ورود هرگونه ریزگرد، گردوغبار و هم‌چنین وضعیت هوا در سریع‌ترین زمان اعلام كند و پیش‌بینی‌های این سازمان به روزتر و دقیق‌تر باشد.

پیش‌بینی غلط هواشناسی فقط به گرد و غبار اخیر ختم نمی‌شود

وحید نوروزی، نماینده شهرداری تهران نیز در این جلسه پس از اظهارات نماینده سازمان هواشناسی با تاکید بر اینکه این حرفها با واقعیت جور در نمی آید از عملکرد هواشناسی در پیش‌بینی‌ها گله کرد و گفت: یادم هست فردای حادثه سیلاب مترو هواشناسی پیش‌بینی بارندگی به مراتب شدیدتر از روز حادثه را کرده بود که ما را بسیار نگران کرده بود ولی تا صبح حتی یک قطره هم باران نیامد!

هواشناسی می‌گوید ما غبار پیش‌بینی کردیم اما واقعا این توده عظیم ریزگرد، «غبار» بود؟

در این حال اشرفی پور، مدیرکل محیط زیست استان تهران با تایید این امر تاکید کرد: فرق ما مسئولین با مردم عادی چیست که یک دفعه از روی تنفس خودمان بفهمیم آلودگی هوا افزایش پیدا کرده است؟!وی همچنین پس از پایان این جلسه به ایسنا گفت: روز شنبه طی تماسی با مسوولان هواشناسی گفتم اگر وضعیت گرد و غبار ادامه دارد امشب (شنبه شب) جلسه بگذاریم که مسوولان مربوطه اطمینان دادند که نیازی به برگزاری جلسه نیست چرا که گرد و عبار تا صبح مرتفع می‌شود. این در حالیست که با کمال تعجب روز یکشنبه دیدیم نه تنها خبری از این موضوع نیست بلکه غلظت آلاینده‌ها پس از ساعاتی کاهش مجددا رو به افزایش گذاشته است.

وی با اشاره به این که نماینده سازمان هواشناسی مدعی است ما اعلام غبار کرده بودیم گفت: ما قضاوت را بر عهده مردم می‌گذاریم آیا واقعا این همه ریزگردی که تهران را فرا گرفت تنها غبار بوده است؟مدیرکل محیط زیست استان تهران در خصوص عدم پیش‌بینی ریزگردهای اخیر گفت: موضوع را به صورت مکتوب به اطلاع استاندار تهران رساندیم تا ایشان شخصا در این خصوص تصمیم‌گیری کنند چرا که این گونه اقدامات با جان مردم سر و کار دارد.به نظر می‌رسد این بار مسوولان سازمان هواشناسی باید توضیحی منطقی برای افکار عمومی داشته باشند که چگونه است چنین توده وسیع ریزگردهای عربی را به پایتخت پیش‌بینی نکرده است! موضوعی که برخی مسوولان را هم به تعجب وا داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha