دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 46639
سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ رضا موركیان، كارشناس مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: در یخچال جایگاه مناسبی برای نگهداری تخم مرغ نیست چرا كه تغییرات دمایی بالاست و ممكن است آلودگی روی دیگر مواد غذایی نفوذ كند.

رضا موركیان بیان داشت: برای خرید تخم مرغ مانند دیگر مواد غذایی باید به تاریخ تولید آن توجه شود. حتما باید سالم و شكستگی نداشته باشد و آلوده به فضولات نباشد و باید به تازه بودن و شرایط نگهداری آن توجه شود.وی افزود: در هوای سرد نگهداری تخم مرغ در فضای بیرون اشكالی ندارد ولی به محض گرم شدن هوا حتما باید در یخچال نگهداری شود زیرا نگهداری آن بیرون از یخچال كیفیت آن پایین می آید به طوری كه نگهداری یك روز بیرون از یخچال معادل نگهداری تخم مرغ یك هفته در یخچال است.كارشناس مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد ادامه داد: در صورتی كه بخواهیم تخم مرغ را برای مدت طولانی نگهداری كنیم نباید آن را بشوییم چرا كه منافذی روی پوست تخم مرغ وجود دارد كه با شستن آن باز می شود و باعث می شود كوتیكول كه محافظ تخم مرغ است از بین برود و در نتیجه امكان نفوذ میكروارگانیسم ها فراهم می شود.

موركیان توصیه كرد: برای نگهداری تخم مرغ در یخچال باید از ظروف سربسته استفاده شود. در یخچال جایگاه مناسبی برای نگهداری تخم مرغ نیست چرا كه تغییرات دمایی بالاست و اگر تخم مرغ را آنجا قرار دهیم و روباز باشد ممكن است آلودگی روی دیگر مواد غذایی نفوذ كند.وی ادامه داد: تخم مرغ ها در یك ردیف باید قسمت پهن آن رو به بالا باشد زیرا امكان مخلوط شدن زرده و سفیده وجود دارد.این كارشناس مواد غذایی تصریح كرد: اگر زرده و سفیده مخلوط شده بود یكی از نشانه های فساد است. اگر فضای خالی درون تخم مرغ بیش از حد باشد احتمالا فاسد شده است.

وی ادامه داد: وجود حلقه سبز رنگ دور زرده كه تركیب آهن و گوگرد است و زمان آبپز كردن تخم مرغ نمایان است نشانه فساد نیست.موروكیان تصریح كرد: وجود لكه های خون روی كیفیت تخم مرغ اثری ندارد و می توانیم با برداشتن لكه، آن را مورد استفاده قرار دهیم.وی خاطرنشان كرد: تخم مرغ پخته شده را می توان به مدت 4 روز تا یك هفته در یخچال نگهداری كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha