پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4665

گروهی از دانشمندان کانادایی با کشف ژن کنترل کننده عملکرد تمام سلولهای بنبادی امیدوارند روشهای جدیدی را برای تحریک سلولهای بنیادی بزرگسال برای ترمیم بافتهای مختلف توسعه دهند.

به گزارش سلامت نیوز، محققان دانشگاه اوتاوا موفق شدند هزار و 155 ژن را شناسایی کنند. این ژن ها تحت کنترل ژن Oct4 قرار دارند. این ژن در حقیقت با بررسی معانی مولکولهای سلولهای بنیادی تعیین می کند که این  سلولها در چه حالتی باشند.

به گفته این محققان که نتایج تحقیقات خود را در مجله علمی PLoS ONE منتشر کرده اند، سلولهای بنیادی DNA خود را در یک شکل انعطاف پذیر حفظ می کنند و علاوه بر این هشت مرحله تقسیم سلولی را کنترل می کنند، علائمی را که می توانند موجب مرگ شوند پیش بینی می کنند، صدمات وارده به DNA را ترمیم می کنند و در پایان، این ویژگی ها را با کنترل بسیار دقیق برخوردهای میان مولکولهایی که می توانند به داخل هسته حرکت کنند، حفظ و تقویت می کنند.

تاکنون تصور بر این بود که ژن های مختلفی درعملکرد انواع سلولهای بنیادی نقش دارند، این درحالی است که این تحقیق نشان می دهد ژن Oct4 تمام اطلاعات پایه مربوط به انواع سلولهای بنیادی را از طریق این هزار و 155 ژن دریافت و در خود ذخیره کرده و همانند یک کارگردان این دستورالعمل ها را بطور یکسان در تمام سلولهای بنیادی اجرا می کند.

درک روشی که سلولهای بنیادی به کمک آن هویت خود را حفظ می کنند می تواند کلید اصلی پزشکی آینده شود.

این دانشمندان در این خصوص اظهار داشتند : "این کشف می تواند به شناخت ژن های کلیدی که سرنوشت سلول را تعیین و موقعیت آن را تنظیم می کنند، منجر شود. درک این فرایند به توسعه درمان هایی که از طریق تحریک سلولهای بنیادی بزرگسال برای ترمیم بافت آسیب دیده بکار می روند، کمک می کند."
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha