دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۹
کد خبر: 46659
سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ ‏ دکتر امیر آب آب زاده اظهار داشت: آلرژی پاسخ شدید سیستم ایمنی به مواد خارجی است و سابقه ابتلا در خانواده نیز تا 15 درصد در بروز این عارضه موثر است.

وی افزود: در صورتی که یکی از والدین به این عارضه مبتلا باشد، احتمال بروز آلرژی در فرزندان 30 درصد خواهد بود. همچنین اگر پدر و مادر هر دو آلرژی داشته باشند احتمال بروز این عارضه در فرزندان 60 درصد خواهد بود.آب آب زاده تصریح کرد: "تب یونجه" شایع ترین نوع آلرژی است و معمولا هنگام بروز در افراد، بینی را درگیر می کند. این نوع آلرژی ناشی از گرده گیاهان است و با علایمی مانند التهاب بینی و سینوس ها، خارش بینی، حلق و گوش، عطسه، سرفه و آبریزش بینی همراه است.این متخصص گوش، حلق و بینی خاطرنشان کرد: این نوع آلرژی در اثر تماس با گرده گیاهان، برخی حیوانات، برخی حشرات، قارچ ها و گرد و غبار موجود در هوا بروز می کند و در اوایل فصل بهار و اواخر تابستان شایع تر است. در برخی افراد این نوع آلرژی به حدی پیشرفت می کند که به آسم تبدیل می شود.

وی ادامه داد: هنگام بروز عارضه آلرژی ماده هیستامین در بدن تولید می شود که با علایمی مانند آبریزش بینی همراه است. همچنین آزاد شدن موادی شبیه هیستامین نیز موجب خارش گلو و تورم در این ناحیه از بدن می شود؛ همچنین ممکن است مجاری سینوس ها مسدود و یا سینوزیت ایجاد شود.آب آب زاده گفت: هنگام بروز این نوع آلرژی در سالمندان معمولا سیستم تنفسی تحتانی تحت تاثیر قرار می گیرد و در کودکان نیز موجب عفونت گوش میانی می شود. دود ناشی از خودروها و آلودگی موجود در هوا می تواند موجب بروز آلرژی و عفونت گوش میانی در کودکان شود.عضو هیات علمی دانشگاه تاکید کرد: برای پیشگیری از بروز آلرژی به افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها حساس است توصیه می شود حدود ساعت 10 صبح و همچنین هنگام غروب آفتاب که گرده افشانی گل ها بیشتر است از منزل خارج نشوند. همچین در روزهای غبارآلود می توانند از سرم های نمکی برای شست و شوی حلق و بینی استفاده کنند و از چرب کننده های بینی مانند روغن کنجد برای چرب کردن مخاط بینی استفاده کنند تا از تماس گرد و غبار با مخاط پیشگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha