دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۰
کد خبر: 46680
سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ این پاسخ دکتر مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به پرسش مبنی بر برنامه های حمایتی وزارت بهداشت از بیمه دندان پزشكی است.

وی در این پاسخ با تاکید از حمایت وزارت بهداشت از این اقدام سخن به میان آورد و گفت: البته تصمیم نهایی در مورد تحت پوشش بیمه قرار گرفتن هزینه‌های دندان‌پزشكی را شورای عالی بیمه می گیرد ولی ما از این پوشش بیمه ای حمایت می کنیم.شایان ذکر است وزیر بهداشت برای دومین بار در طول مدت وزارتش است که از لزوم بیمه مردم در قبال بیماری های دندان و حمایت وزارت بهداشت از آن سخن به میان می آورد. وی برای نخستین بار این حمایت را در اختتامیه پنجمین کنگره دندانپزشکی نیروهای مسلح در نمیه دوم سال 88 مطرح کرد که با واکنش منفی کارشناسان و مسئولان بیمه ای و همچنین استقبال سرد مجلسیان روبرو شد. در حالی که هزینه های سنگین دندانپزشکی یکی از معضلات بزرگ مردمی در نظام سلامت کشور بوده و شاهد افزایش سالانه و گاهی روزبروز این هزینه ها در سبد سلامت خانوارها هستیم. به نحوی که هزینه یک ایمپلنت با مواد مرغوب از یک میلیون تومان نیز فراتر رفته است.


وزیر بهداشت در اختتامیه پنجمین کنگره دندان پزشکی نیروهای مسلح در ان سال علاوه بر تاکید برتحت پوشش بیمه قرار دادن جراحی های دندان، ارتودنسی و پروتز، از تدوین برنامه ای در وزارت بهداشت برای ادغام خدمات بهداشت دندان در طرح پزشک خانواده خبر داده و چنین گفت: هم اینک این خدمات در حوزه زیبایی قرار دارد و شامل بیمه دندان پزشکی نمی شود، اما وزارت بهداشت پوشش بیمه ای این گونه خدمات را در برنامه های خود قرار داده است. وی افزود: تحقق عدالت در سلامت در اولویت برنامه های این وزارتخانه قرار دارد که بخش مهم آن مربوط به دندان پزشکی و سلامت دهان است. وحید دستجردی تحقق این امر را منوط به ارائه خدمات با کیفیت برشمرد و تصریح کرد: ضروری است پوشش خدمات دندان پزشکی با کیفیت مطلوب و در کل کشور بویژه مناطق محروم صورت گیرد.وزیر بهداشت همچنین از طرح ارائه خدمات بهداشت دهان با تکیه بر پیشگیری توسط پزشکان خانواده خبر داد.وی از تعرفه گذاری مناسب در ارائه خدمات دندان پزشکی به مردم و دندان پزشکان به عنوان حرکتی یاد کرد که هم مردم و هم دندان پزشکان از آن بهره مند خواهند شد.دستجردی از طراحی بسته های سلامت مناسب با هر سن و سال که در آن سلامت و بهداشت دهان نیزگنجانده شده است به عنوان دیگر برنامه های این وزارتخانه نام برد.وی تعرفه گذاری مناسب در زمینه دهان را به نفع مردم و پزشکان دانست و در تشریح برنامه های وزارت بهداشت برای رفاه بیشتر دندان پزشکان افزود:سلامت دندان پزشکان بویژه در مسأله عفونت ها و ارگونومی و راه هایی که از میزان اشعه در امان باشند مورد توجه جدی قرار خواهد گرفت.

 

هر ایرانی 3 دندان خراب دارد

دکتر یزدانی عضو شورای سازمان نظام پزشکی پیش از این در گفتگو با خبرنگار ما گفته بود: متاسفانه بیش از 90 درصد هزینه های دندانپزشکی توسط بیماران پرداخت می شود در حالی که این هزینه باید به 50 درصد برسد و این مشکل به کم کاری بیمه ها و دولت برمی گردد، بر اساس آمارهای به دست آمده هر ایرانی 3 دندان خراب دارد. اما مهمترین مساله این است که پیش گیری بهتر از درمان است و ما احتیاج به فرهنگ سازی در زمینه بهداشت دهان و دندان داریم و الگوی تغذیه ای باید اصلاح شود.

 

جایگاه بسیار پایین دندانپزشکی در حوزه سلامت

دکتر ظفرمند، مشاور وزیر در امور دندانپزشکی نیز در ادامه افزود: دندانپزشکی مثل سایر رشته های دیگر هزینه دارد. در بهمن ماه طرحی را به وزیر بهداشت دادیم که دارای 6 بند است و یکی از این بندها بحث بیمه خدمات دندانپزشکی است که باید با زیرساخت ها آن را برنامه ریزی کنیم. اگر بتوانیم با سازمان های ذیربط از جمله بیمه ها تعامل خوبی داشته باشیم مشکلات حل می شود، نحوه نگاه به بیمه در ایران غلط است و اگر هزینه ها در کشور سرشکن شود مشکلات برطرف خواهد شد.
وی گفت: جایگاه دندانپزشکی در حوزه سلامت بسیار پایین است و متولی که در کنار مقام وزارت بهداشت در امر دندانپزشکی باید باشد وجود ندارد.

 

معضل تنوع تعرفه و تعرفه گذار در دندانپزشکی

دکتر ساعی، دندانپزشک در این خصوص گفت: متاسفانه خدمات دندانپزشکی و هزینه آن در بعضی مناطق بسیار پایین و در بعضی مناطق بسیار بالا است و تنوع تعرفه گذاری در دندانپزشکی کار را بسیار مشکل کرده است که این مشکل به تعریف نشدن ارزش خدمات دندانپزشکی بر می گردد و برخلاف تلاش های وزارت بهداشت و وزارت رفاه هنوز این ارزش ها کاربردی نشده است.وی افزود: گفته شده بود که مواد دندانپزشکی به دلیل افزایش نرخ ارز گران تر شده و متاسفانه شرکت های تولید و وارد کننده این مواد روش هایی اتخاذ کرده اند که از این فرصت سوء استفاده کنند اما این نوسانات قیمت ارز کاذب بود.وی ادامه داد: در عرصه دندانپزشکی سه ضلع وجود دارد؛ گیرندگان خدمت، ارائه دهندگان خدمت و متولیان سلامت. ایده آل این است که هر سه از وضعیت فعلی راضی باشند اما این گونه نیست و این مشکل به مدیریت سلامت بر می گردد. متاسفانه بیمه های پایه خدمات ناچیزی مانند کشیدن دندان و یا جرم گیری را پوشش می دهند که این نوع پوشش سلامت نگر نیست بلکه باید در بیمه تکمیلی پوشش خدمات دندانپزشکی بطور کامل ارائه شود.

 

ترمیم دندان با چسب دو قلو!

یک شهروند به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه های دندان پزشکی، برای خلاصی از درد، اقدام به ترمیم دندان های پوسیده خود با استفاده از چسب دو قلو کرد، اما مدتی بعد به دلیل تشدید بیماری لثه، به ناچار به دندان پزشک مراجعه کرد. پزشک معالج او پس از معاینه دندان، در حالی که از مشاهده چسب دو قلو در دندانهای این کارگر ساختمانی کاملاً شگفت زده شده بود، به ناچار چهار دندان او را کشید.بدین ترتیب، «علی» که به شغل بنایی مشغول است، پس از 50 سال برای همیشه با دندانهای خود خداحافظی کرد و امروز دوستانش او را با لقب «علی بی دندان» می شناسند. علی.م در گفتگو با خبرنگار ما، دلیل استفاده چسب دو قلو برای ترمیم دندانهای پوسیده خود را هزینه سنگین دندان پزشکی مطرح کرد و گفت: سالهاست مشکل دندان درد دارم، اما به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه های درمان، به دندان پزشک مراجعه نکرده ام.وی با گلایه از کمرشکن بودن هزینه های خدمات دندان پزشکی، افزود: از آنجا که توان مالی لازم را برای معالجه دندانهایم نداشتم، سال گذشته اکثر دندانهایم را کشیدم و چند تای باقیمانده را هم با استفاده از چسب دو قلو ترمیم کردم، اما این کار فایده ای نداشت.این در حالی است که به گفته پزشکان، استفاده از چسب دو قلو در دهان به دلیل ترکیبات شیمیایی موجود در آن، علاوه بر تشدید بیماریهای دهان و دندان، باعث مسمومیت شدید می شود.دندان پزشکان معتقدند از هفتاد میلیون ایرانی نزدیک به 50 میلیون نفر به خدمات دندان پزشکی چون ترمیم، رفع پوسیدگی، جرم گیری، پروتز متحرک پروتز ثابت و ارتدونسی نیاز دارند.گفتنی است، بنا بر آمار انجمن دندان پزشکان ایران، به طور متوسط هر فرد 40 ساله کشورمان 5 تا 6 دندان خود را از دست داده است.

آخرین واکنش از وزیر تعاون

لازم به یادآوری است آخرین واکنش یک مقام مسئول در این زمینه را دکتر شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام داد. وی 2 اردیبهشت ماه در پایان مراسم رونمایی از نسخه 02 پزشک خانواده شهری در ساختمان ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در این خصوص گفت: من شخصا با موضوع بیمه گذاری تعرفه ها و خدمات دندانپزشکی موافقم، اما تامین هزینه‌های آن پروسه خاصی را می‌طلبد و باید در شورای عالی بیمه مطرح شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha