پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4669

برای اولین بار در اسپانیا، یك قلب مكانیكی توسط پزشكان این كشور اروپایی در بدن یك بیمار جای گرفت.

مطبوعات اسپانیا گزارش دادند: این قلب مكانیكی دارای یك توربین است كه در قفسه سینه یك بیمار ‪ ۴۳‬ساله كار گذاشته شده و حدود ‪ ۲۰۰‬گرم وزن دارد.

توربین یادشده توسط یك لوله، خون را از دهلیز چپ قلب بیمار به سرخرگ آئورت انتقال می‌دهد. سرعت این دستگاه ‪ ۵‬تا ‪ ۶‬هزار دور در دقیقه است و توسط كبلی كه از ناحیه شكم بیمار خارج شده، به واحد كنترل و باطری وصل می‌شود.

به همین دلیل، بیمار مذكور باید همواره یك كوله پشتی را برای حمل دو عدد باطری و واحد كنترل قلب مصنوعی خود كه در مجموع دو كیلو و نیم وزن دارند، با خود حمل كند.

پزشكان اسپانیایی در بخش جراحی قلب بیمارستان بلویتج شهر بارسلونا این قلب مكانیكی را در بدن یك بیمار زن ‪ ۴۳‬ساله كار گذاشتند و معتقدند با فعالیت آن، كیفیت زندگی وی بهتر شده است.

این بیمار قلبی دو ماه بود كه در بیمارستان بستری شده و درمانهای عادی برای رفع ناراحتی قلبی او انجام شده بود.

اقدام به كارگذاشتن قلب مصنوعی در شرایطی صورت گرفته‌است كه در اسپانیا نظام پیوند اعضا عملكرد بسیار خوبی دارد و اهداكنندگان عضو بسیاری در این كشور وجود دارند.

بنا به گزارشها، سالانه حدود ‪ ۳۰۰‬عمل پیوند قلب در اسپانیاانجام می‌شود و بیشتر بیماران كمتر از سه ماه در انتظار نوبت خود می‌مانند.

دكتر "ادوارد كاستلز" رییس بخش جراحی قلب بیمارستان بارسلونا، علت نصب قلب مصنوعی در بیمار یادشده را آن دانسته است كه به دلیل شرایط خاص او، امكان پیوند قلب میسر نبود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha