سلامت نیوز : محمد مرادی در گفت‌وگو با فارس درباره اظهارات اشرفی‌پور؛ مدیر کل محیط زیست استان تهران در جلسه کمیته کاهش آلودگی هوای تهران اظهار داشت: سازمان هواشناسی علاوه بر بولتنهای روزانه هر سال بیش از 150 اطلاعیه و اخطاریه در سطح ملی و مراکز هواشناسی استانهای درگیر شرایط حاد جوی با تفکیک درون استانی تهیه و صادر می ‌کند به گونه‌ای که هشدارهای صادره تاکنون علاوه بر جلوگیری از خسارتهای کلان جانی و مالی در بعضی مناطق نیز منجر به ایجاد فرصت به جای آسیب شده است.

وی افزود: به عنوان مثال با هشدار سیل،، خسارت ناشی از سیل حوضه های کرخه و کارون ، تبدیل به انرژی برق آبی شده است . مثال بعدی سیل فروردین قم و یا سیلهای دیگر استان گلستان را می توان نام برد. درخصوص بارش‌های اخیر شهر تهران ، طی روزهای چهارشنبه تا یکشنبه تعداد 5 هشدار و اخطاریه صادر و در دسترس مسئولان برای واکنش و پیشگیری قرار گرفته است.معاون پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور گفت:سازمان هواشناسی همه روزه و بی درنگ داده های بارش و شرایط دمای مربوط به 500 جایگاه در سطح کشور را از طریق سایت سازمان هواشناسی کشور بدون هرگونه محدودیت در دسترس مسئولان و عامه مردم قرار می دهد. در ضمن اطلاعیه و اخطاریه های هواشناسی از طریق پیامک برای مسئولان و کارشناسان ارسال می‌شود.

مرادی ادامه داد: در خصوص اطلاع رسانی گرد و خاک اخیر باید یادآور شدکه سازمان هواشناسی کشور علیرغم کمبود سامانه های سنجش گرد و خاک در ایستگاههای هواشناسی که به علت عدم تخصیص ابلاغ اعتبارات مصوب ستاد ملی خشکسالی کشور تا کنون انجام نشده است مبادرت به شناسایی کانون های گرد و خاک کرده و به طور مستمر آنها را پایش می‌کند که در این باره هم به مراجع ذی‌ربط اطلاع رسانی شده است و حتی در تاریخ ذکر شده موضوع گرد و خاک در بولتن صادره مرکز پیش بینی اطلاع رسانی شده است و اظهارات مدیرکل محیط زیست استان تهران ناشی از عدم آگاهی ایشان در رابطه با این موارد است.وی با بیان اینکه فراوانی پدیده گرد و خاک در سالهای اخیر به شدت توسعه پیدا کرده است و با توجه به شرایط اقلیمی منطقه رو به افزایش است و منشا آن نیز کشورهای همسایه غربی هستند، گفت: شایسته است مدیرکل محیط زیست استان تهران به جای طرح این مطالب ، اقدامات مربوط به حوزه مسئولیت خودشان را در خصوص حل موضوع بیان می کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha