عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران گفت درد یك تجربه ذهنی و فردی است كه هیجاناتی همچون خشم و شادی در كاهش درك و حس درد بسیار موثر است.

دكتر "مهدی نصر اصفهانی" عضو كمیته علمی سمینار سراسری مدیریت درد در حاشیه این سمینار افزود عوامل روانی بر میزان درك درد موثر است به اینصورت كه خشم و عصبانیت باعث عدم احساس درد می‌شود در حالیكه خلق تنگ افزایش‌دهنده درك درد است.

این روانپزشك با بیان اینكه درد یك تجربه فردی است كه عوامل اجتماعی می‌تواند در تشدید و یا تخفیف آن نقش داشته باشد افزود هیچ كس نمی‌تواند درد سایر مردم را حس كند و یا اینكه كیفیت دردی را كه خود احساس می‌كند دقیقا به دیگران منتقل كند.

وی گفت عوامل فرهنگی نیز نقش موثری در مواجه شدن با درد دارد به اینصورت كه در برخی از فرهنگها مردم نسبت به ابراز درد بسیار آزاد هستند و هنگامی كه دچار درد می‌شوند هیچ عیبی نمی‌بینند كه قیافه درهم كشیده به خود بگیرند و یا اینكه آه و ناله كنند.

وی افزود این در حالیست كه در برخی از فرهنگها مردم خویشتندار هستند و ترغیب می‌شوند تا دردشان را برای خودشان نگهدارند و از بروز آن تا آنجا كه ممكن است خودداری كنند.

وی در خصوص ارزیابی درد در بیماران دردمند گفت تنها راه اندازه‌گیری درد كه بسیار مورد تاكید قرار دارد ثبت چیزهایی كه بیمار می‌گوید و یا مشاهده رفتار بیمار است.

دكتر نصر اصفهانی با بیان اینكه هیچ وسیله‌ای برای بدست آوردن یك مقیاس كاملا عینی و استاندارد از درد وجود ندارد افزود برای ارزیابی درد معمولا از سه روش مقیاس‌های درجه بندی درد، رفتار ناشی از درد و ثبت فعالیت روزانه استفاده می‌شود.

وی افزود این روشها به پزشك كمك می‌كند تا به چگونگی تجربه درد پی ببرد برای این منظور مقیاس‌های درجه‌بندی ساده‌ترین روش است این مقیاس‌ها سه جنبه مختلف درد را می‌سنجد.

دكتر اصفهانی ادامه دارد توجه به جنبه حسی مانند چگونگی حس درد با صفاتی همچون تیركشنده، پیچشی و سوزشی، جنبه عاطفی درد مانند ترسناك، وحشتناك و در نهایت جنبه ارزیابی بیمار از درد مانند آزاردهنده ، فلاكت بار و غیرقابل تحمل بودن درد در ارزیابی نهایی درد از جانب پزشك موثر است.

وی با بیان اینكه ارزیابی رفتارهای ناشی از درد نیز روش دیگری است كه می‌تواند مورد سنجش قرار گیرد گفت در این روش رفتارهای ناشی از درد با یك روش منظم و توسط ضبط اعمال و رفتارهای مختلف بیمار از جمله تكیه دادن، حركات محافظه‌كارانه،درهم كشیدن چهره و آه و ناله و صداهای مربوط به درد باید مورد توجه قرار گیرد.

دكتر اصفهانی اضافه كرد در افرادی كه دچار درد مزمن هستند ارزیابی عملكرد روزانه بیمار با یادداشت روزانه از كارهایی كه در هر ساعت انجام می‌دهد مناسب تر است.

وی در ادامه گفت و گو با ایرنا گفت امروزه علاوه بر درمان دارویی، راهكارهای مقابله‌ای مختلف دیگری برای كنترل درد وجود دارد كه با آموزش آنها به بیمار می‌توان شدت درد او را كاهش داد.

اولین سمینار سراسری مدیریت درد روز چهارشنبه در بیمارستان حضرت رسول(ص) گشایش یافت و تا ‪ ۳۱‬خرداد ماه سال جاری به كار خود ادامه می‌دهد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha