سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 46712

:آزمایشگاه‌ها و بیمارستا‌ن‌های کشور از اجناس و تجهیزات پزشکی بی‌کیفیت بنجل و بی‌کیفیت چینی پر شده‌است. مشکل کشور در حال حاضر به خصوص در صنعت و تامین تجهیزات و لوازم پزشکی ورود وسایل چینی است و امروز وسایل بی‌کیفیت چینی بلای بزرگی بر سر کشور علی‌الخصوص در حوزه بهداشت و درمان و سلامت آورد‌ه‌است.

سلامت نیوز :آزمایشگاه‌ها و بیمارستا‌ن‌های کشور از اجناس و تجهیزات پزشکی بی‌کیفیت بنجل و بی‌کیفیت چینی پر شده‌است. مشکل کشور در حال حاضر به خصوص در صنعت و تامین تجهیزات و لوازم پزشکی ورود وسایل چینی است و امروز وسایل بی‌کیفیت چینی بلای بزرگی بر سر کشور علی‌الخصوص در حوزه بهداشت و درمان و سلامت آورد‌ه‌است.
این هشدارها را روزهای گذشته دو تن از اعضای سازمان نظام پزشکی و فعالان حوزه بهداشت وسلامت کشور مطرح کرده‌اند. روز گذشته دبیر شورای عالی نظام پزشکی در افتتاحیه کنگره ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص طبی درباره هجوم بی‌امان محصولات آزمایشگاهی و تجهیزات پزشکی چینی با همکاران خود درد دل کرد و چندی پیش هم معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی در سخنان مشابهی لوازم و تجهیزات چینی را بلای بزرگ صنعت و بهداشت و درمان کشور دانست.به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ابتکار، این روزها دیگر مسئله هجوم کالاهای پزشکی بی‌کیفیت و بدون استاندارد چینی موضوع و مسئله پنهانی نیست و با گشت و گذاری در بازار فروش تجهیزات و لوازم پزشکی خیابان ولی‌عصر و حدفاصل جمهوری تا خیابان امام خمینی می‌توان فهمید که این بازار کاملا به اشغال لوازم درجه چندم چینی و هندی درآمده‌است. ست‌های دندانپزشکی و آزمایشگاهی و لوازم مصرفی پزشکی که با جان بیماران سر و کار دارد، بدون کمترین نظارت و استانداردی توسط بازرگانانی که کمترین دغدغه‌ای برای سلامتی و بهداشت ندارند، وارد کشور شده و یک راست از داروخانه‌ها و مطب‌ها و مراکز پزشکی کشور سر در می‌آورند.

کسانی که بیمار یا معلولی در خانه دارند و مشتری دائم لوازم مصرفی و یا تجهیزات پزشکی هستند بهتر می‌دانند که این روزها از بسیاری از محصولات باکیفیت و مطمئن ایرانی و یا غربی در بازار خبری نیست و به جای آنها فروشندگان اجناس بسیار ضعیف و نامطمئن چینی را پیشنهاد می‌کنند. برخی کارخانجات داخلی تولید لوازم پزشکی که از قضا محصولات آنها از کیفیت مطلوب و قابل اعتمادی برخوردار بودند در رقابت با کالاهای بی‌ارزش چینی و هندی قافیه را باخته‌اند و دیگر از آنها در بازار خبری نیست. کمتر هفته و ماهی است که درباره عوارض و خطرات استفاده از کالاهای غیر استاندارد در حوزه بهداشت و درمان هشداری داده نشود و خبری درباره حوادث ناشی از اینگونه سهل انگاری‌ها از رسانه ملی و سایر مطبوعات و رسانه‌ها منتشر نشود. اما همزمان هر از گاهی می‌شنویم که استفاده از کیت‌های پزشکی بی‌کیفیت، تزریق داروهای غیر استاندارد و یا استفاده از تجهیزات پزشکی چینی مانند پروتزهای مختلف باعث بروز حادثه و یا مشکلی برای خانواده‌ها شده‌است.

محمد صاحب‌الزمانی که دبیر شورای عالی نظام پزشکی است در مورد وضعیت فعالیت آزمایشگاه‌های کشور با بیان اینکه هزینه تامین قطعات و تجهیزات آزمایشگاهی50 تا 65 درصد بالا رفته‌است، از برخی مسئولان اقتصادی دولت انتقاد کرده و گفت: مشکل ما این است که برخی از مسئولان اقتصادی در دولت برنامه‌ریزی بلد نیستند که خود مزید بر علت است و چند ماه اخیر مشخص شد هیچ برنامه‌ریزی وجود ندارد. از شب عید تا همین الان تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی در دسترس نیست و اگر موجود باشد یا دست دوم است یا از هند و چین و دیگر کشورهای سطح پایین به دست ما می‌رسد. به گزارش فارس، وی گفت: در همین سه چهار ماه اخیر 100 آزمایشگاه تعطیل شده‌اند و این موضوع باید آسیب‌شناسی شود. وی خطاب به مسئولان گفت: یک شرکت در یک روز سه فاکتور برای یک دستگاه با سه قیمت مختلف صادر می‌کند. پس سازمان تعزیرات حکومتی چه کار می‌کند؟!

صاحب‌الزمانی در ادامه انتقادهای خود مسئولان وزارت بهداشت را نیز مورد خطاب قرار داد و گفت: ساختار آزمایشگاه مرجع سلامت را محکم کنید تا صلاحیت تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی و کیت‌ها را بررسی کنند چرا که اداره تجهیزات پزشکی آن قدر گرفتاری دارد که به این امر نمی‌رسد. چرا تجهیزات پزشکی و کیت‌ها قیمت‌گذاری نمی‌شود و چه کسی بر توزیع این اقلام نظارت دارد. وی گفت: این مشکلات سبب افزایش تخلفات آزمایشگاهی و پزشکی هم می‌شود. همه مشکلات ما به خاطر تحریم نیست بلکه به خاطر بی‌برنامگی و وجود دلالان و واسطه‌هایی است که فقط به نظام ضربه می‌زنند.

صاحب‌الزمانی افزایش جنس بی‌کیفیت پزشکی را در بیمارستان‌ها از دغدغه‌های مهم جامعه پزشکی و آزمایشگاهی عنوان کرد و گفت: چرا باید بیمارستان‌های ما با جنس‌های بنجل چینی پر شود. همین چند روز پیش یک پلاک به پای بیماری نصب کردند که بعد از 2 روز شکست و مشخص شد جنس بی‌کیفیت چینی بوده که از بازار آزاد تهیه شده‌است. وی گفت: تجهیزات آزمایشگاهی را به دست ما بسپارید که هم قیمت‌گذاری و هم توزیع و نظارت را در کنار آزمایشگاه مرجع سلامت برعهده بگیریم. اگر چه این کار وظیفه حاکمیتی است ولی برای سرعت کار حاضر به انجام آن هستیم. وی تأکید کرد: جایگاه سازمان حمایت از مصرف‌کننده کجاست؟ باید این سازمان را تعطیل کنند چرا که ما کنترلی از این سازمان در بحث‌های مختلف نمی‌بینیم و تأثیر آن در زندگی مردم مشهود نیست.

پیش از این هم علی یزدانی، معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه ورود لوازم پزشکی و غیرپزشکی چینی بلایی برای تولیدات داخلی شده‌است، گفت که مشکل کشور در این بخش در حال حاضر ورود وسایل و لوازم چینی است. این دندانپزشک افزود: نمی‌خواهم در مباحث سیاسی صحبت کنم ولی می‌ترسم حتی پارچه‌هایی که برای رومیزی‌ها و تخت‌ها استفاده می‌شود نیز روزی از چین وارد شود زیرا وسایل چینی ارزان‌تر تمام می‌شود.

قانون چه می‌گوید؟
بر اساس تبصره 2 ماده 14 قانون مقررات امور دارویی و پزشکی، ساخت یا ورود هر نوع مواد و ملزومات تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی و مواد اولیه باید با اجازه وزارت بهداشت صورت گیرد و ترخیص اقلام مذکور از گمرک نیز باید با تایید وزارت بهداشت باشد. آنگونه که مسئولین وزارت بهداشت می‌گویند: در حال حاضر بیش از 450 شرکت داخلی تولیدکننده تجهیزات پزشکی، بیش از550 وسیله پزشکی تولید می‌کنند. بر اساس قانون تمام این شرکت‌ها ملزم به استفاده از ناظران فنی شده‌اند تا مراحل تولید، توزیع، ورود و مصرف این تجهیزات بر اساس استانداردهای روز دنیا تحت نظارت این ناظران فنی صورت گیرد.

 از مجموع 550 وسیله پزشکی داخلی با حمایت وزارت بهداشت، استانداردهای بین‌المللی خطوط تولید بسیاری از این کالاها طراحی و اجرایی شده‌است. بر اساس ضوابط وزارت بهداشت در تجهیزات پزشکی در کشور، هیچ وسیله پزشکی نباید بدون حضور فرد متخصص در مهندسی پزشکی تولید شود و مراحل مختلف ساخت تجهیزات پزشکی باید مورد تایید متخصصان مهندسی پزشکی باشد. این امر حضور رشته‌های مهندسی پزشکی را در کشور افزایش می‌دهد. همچنین بر اساس قانون به ازای هر صد تخت بیمارستان، یک مهندس پزشکی باید در فضای بیمارستان‌ها حضور داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha