سلامت نیوز :عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با اعلام حضور وزیر بهداشت و معاونانش در جلسه روز یكشنبه این كمیسیون، از تدوین نقشه حوزه سلامت براساس نقشه جامع علمى كشور و سند تحول نظام سلامت توسط وزارت بهداشت خبر داد. سعدا... نصیرى قیدارى با بیان این مطلب افزود:وزیربهداشت و معاونان آموزشى، پژوهشى، فرهنگى- دانشجویى و پارلمانى وزارت بهداشت در جلسه روز یكشنبه كمیسیون آموزش و تحقیقات حضور یافته و گزارش بسیار مطلوبى در راستاى عملكردشان در حوزه سلامت و آموزش پزشكى به كمیسیون ارایه كردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ابرار وى افزود: وزیر بهداشت در ابتداى جلسه از تدوین نقشه حوزه سلامت بر اساس نقشه جامع علمى كشور، تدوین سند تحول نظام سلامت، سند آمایش سرزمین، سند تحول علوم پزشكى مبتنى بر نیازهاى جامعه و جامعه محور خبر داد، در واقع در دو سال گذشته نقشه راه در این وزارتخانه تدوین شده و از نظر اعضاى كمیسیون وزارت بهداشت در خصوص تدوین نقشه راه یكى از وزارتخانه هاى موفق بوده و برنامه شفاف و مشخصى در این راستا دارد. نماینده مردم زنجان در خانه ملت ادامه داد: به گفته وزیر بهداشت، ۱۱ هزار نفر ساعت روى این برنامه ها كار كرده  و توانسته اند هفت راهبرد كلى و هشتصد پروژه در حوزه آموزش و پژوهش تدوین كنند كه نتیجه آن تربیت انسان هاى اخلاق محور و متخصص و آموزش پزشكى بر اساس نیاز جامعه است.

 سخنگوى كمیسیون آموزش و تحقیقات افزود: نظام ارجاع و پزشك خانواده در دستوركار وزارت بهداشت قرار دارد و بناست امسال به صورت وسیعى در كشور انجام شود البته سیاست این نیست كه تنها در شهرهاى داراى جمعیت مشخص اجرا شود بلكه قرار است هر جا و هر شهرى كه امكان اجراى پزشك خانواده و نظام ارجاع را داشته باشند این طرح آغاز شود، بودجه این كار در سال ۹۱ دیده خواهد شد، اگر این طرح به درستى اجرا شود در حوزه سلامت بسیار موثر خواهد بود. به گفته نصیرى قیدارى، اعضاى كمیسیون آموزش بر توجه به مقوله زنان و خانواده، استفاده از پتانسیل انجمن ها، رعایت حجاب و مسایل فرهنگى در بیمارستان ها و وزارت بهداشت، افزایش ۳۵ درصدى حقوق اعضاى غیر هیات علمى، كمك مالى به آموزش و پژوهش، مقابله با زیرمیزى، توجه به امحاى زباله هاى بیمارستانى و امنیت غذایى و مواد افزودنى تاكید كردند، همچنین از وزیر بهداشت درخواست كردیم اجازه ندهد برخى نیروهاى ستادى امتیازاتى براى خودشان در خصوص احداث كلینیك  و مجوز فروش ابزار پزشكى ایجاد كنند.

 عضو هیات رییسه كمیسیون آموزش ادامه داد: سرگردانى بیماران در برخى بیمارستان ها، نقش اساسى و مهم پول در بسترى بیماران، تمركز متخصصان در مراكز استان ها و محرومیت شهرهاى كوچك از پزشكان متخصص از جمله مباحث مطرح شده در جلسه مذكور بود كه خانم وزیر هم پاسخ هاى قانع كننده اى ارایه كرد، البته برخى از موارد وجود دارد كه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. به گفته وى، توجه به دانشجویانى كه خارج از كشور تحصیل مى كنند و نحوه انتقال آنها به داخل كشور در عین حفظ كیفیت، راه اندازى شعب بین الملل براى جلوگیرى از خروج دانشجویان از كشور، تسریع و تسهیل اصل ۴۴ قانون اساسى به عنوان دیگر اقدامات وزارت بهداشت مطرح شد.

علاوه بر این ها صدور مجوز براى بیمارستان هاى خصوصى توسط وزارت بهداشت خیلى راحت تر انجام مى شود و حدود ۸۰ درصد معالجات سرپایى توسط بخش خصوصى انجام مى شود، ترغیب و تشویق براى حضور بخش خصوصى در حوزه سلامت قابل تقدیر است. وى با اشاره به مقوله زیرمیزى در حوزه سلامت خاطرنشان كرد: برخى پزشكان با توانمندى و استعداد بالا با هشتصد هزار تومان حقوقى كه در مناطق محروم دریافت مى كنند نمى توانند زندگى را اداره كنند، لذا بحث دریافت زیرمیزى مطرح مى شود كه باید به صورت اساسى حل شود چراكه این ها افراد فرهیخته و خوبى هستند اما باید به صورت منطقى به این مساله رسیدگى شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha