سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 46728
سلامت نیوز :خبرهای بد حوزه پزشكی همچنان ادامه دارد. دبیر شورای عالی نظام پزشكی از اشباع آزمایشگاه و بیمارستان‌های كشور از اجناس چینی خبر می‌دهد تا علاوه بر تهدید بازار درمان كشور توسط چشم‌بادامی‌ها،‌ خطر استفاده از تجهیزات نامرغوب سلامت ایرانی‌ها را تهدید كند!

از سوی دیگر «حسینعلی‌شهریاری» رئیس كمیسیون پزشكی مجلس هم در گفت‌وگو با «تهران‌امروز» از وجود رانت‌خوارانی خبر می‌دهد كه اجازه تولید داخلی را برای تجهیزات نمی‌دهند. تا این سوال از سوی افكارعمومی و «محمد صاحب‌الزمانی»، دبیر شورای عالی نظام پزشکی پیش بیاید كه، پس سازمان تعزیرات حکومتی چه کار می‌کند؟ صاحب‌الزمانی می‌گوید: «یک شرکت در یک روز، سه فاکتور برای یک دستگاه با سه قیمت مختلف صادر می‌کند.» اما ظاهرا هیچ كس از این وضعیت تعجب نمی‌كند.‌«مرضیه وحید دستجردی» وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشكی هم كه باید به دنبال حذف دلالی و رانت‌خواری در بازار تجهیزات پزشكی باشد، در

به در به دنبال بودجه است تا بیمارستان‌ها ورشكست نشوند! البته او شرایط خطرناك جدید را پذیرفته و آژیر قرمز بی‌پولی را به صدا درآورده است. اما مشكلات به همین جا ختم نمی‌شود.

به گفته محمد صاحب‌الزمانی در همین سه،چهار ماه اخیر 100 آزمایشگاه تعطیل شده‌اند. اومی پرسد: «چرا نباید این موضوع آسیب‌شناسی شود؟» از سوی دیگر به گفته «حسینعلی شهریاری» رئیس كمیسیون پزشكی مجلس، دولت تصمیم گرفته بدون توجه به قانون، خود تعرفه‌های امسال را مشخص كند؛ تعرفه‌هایی كه اگر با توجه به تورم تعیین شود، می‌تواند بیمارستان‌ها از مرز ورشكستگی برگرداند اما از آنجایی كه دولت برخلاف برنامه توسعه پنجم به جای «شورای عالی بیمه» تعرفه‌ها ‌راتعیین می‌كند، بسیاری شك ندارند كه از تعرفه‌ها هم آبی گرم نمی‌شود! یك سوال بزرگ هم از حرف‌های حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیدامی‌شود. او به تهران امروز می‌گوید: «رانت‌خواری به تولیدكنندگان داخلی تجهیزات پزشكی اجازه فعالیت نمی‌دهد. اجناس خارجی زودتر از تولیدات داخلی وارد بازار می‌شوند وهمین مسئله هم باعث گران‌تر شده تجهیزات پزشكی شده است.»

او می‌گوید: «منفعت كسانی در آن است كه‌جنس را از خارج وارد كنند.» اما آدرسی از این افراد نمی‌دهد. از سوی دیگر مشكلات بی‌پولی در حوزه سلامت آنقدر زیاد است كه به گفته انوشیروان بندپی، عضو دیگر كمیسیون بهداشت مجلس، خانم وزیر، زمانی‌ برای بررسی این موضوعات ندارد. بلكه تمام تلاش او صرف تامین بودجه‌ها برای جلوگیری از ورشكستی بیمارستان و‌آزمایشگاه‌ها می شود. البته این تلاش‌ها هم با توجه به حرف‌های صاحب الزمانی موفق نبوده‌است:

« آزمایشگاه‌های زیادی به مرز ورشستگی رسیده‌اند. مشکل به حدی است که برخی آزمایشگاه‌ها شب عید برای پرداخت عیدی و سنوات کارکنان خود وام گرفتند.» اما این سوال همچنان باقی می‌ماند كه چه كسی باید جلوی رانت‌خوارانی كه با جان ‌ میلیون‌ها انسان بازی می‌كنند‌ وجنس نامرغوب را وارد آزمایشگاه می‌كنند بگیرد؟ به گفته صاحب‌الزمانی درآمد آزمایشگاه‌ها از طریق تعرفه‌هایی‌ است که از صندوق نقدینگی یا سازمان‌های بیمه‌گر دریافت می‌کنند. رشد هزینه پرسنل، مواد مصرفی، تجهیزات و انرژی امروزه در آزمایشگاه‌ها 180 درصد است و درآمد و هزینه تطابق ندارد. اومی‌گوید: «فقط هزینه تجهیزات آزمایشگاهی 65 درصد بالاتر رفته است و تأمین قطعات آزمایشگاهی که اکثراً وارداتی است 50 درصد افزایش یافته است.» به گفته شهریاری‌80 درصد تجهیزات پزشكی خارجی هستند. صاحب‌الزمانی هم مبدا این تجهیزات را كشورهایی چون چین، هند و كشورهای سطح پایین می‌داند.



سال بد نظام سلامت!

او می‌گوید: «اگر فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود امسال سال بدی خواهد بود و مبلغ زیادی از درآمد دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها باید به حساب نظام سلامت برود. همچنین تغذیه مردم نیز با مشکل مواجه می‌شود و با این تورم حتی خرید شیر و لبنیات هم ممکن نیست.»

صاحب‌الزمانی خطاب به مسئولان وزارت بهداشت می‌گوید: «ساختار آزمایشگاه مرجع سلامت را محکم کنید تا صلاحیت تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی و کیت‌ها را بررسی کنند؛ چرا که اداره تجهیزات پزشکی آنقدر گرفتاری دارد که به این امر نمی‌رسد. چرا تجهیزات پزشکی و کیت‌ها قیمت‌گذاری نمی‌شود و چه کسی بر توزیع این اقلام نظارت دارد؟»

به گفته او همه مشکلات ما به خاطر تحریم نیست بلکه به خاطر بی‌برنامگی و وجود دلالان و واسطه‌هایی است که فقط به نظام ضربه می‌زنند.اومی پرسد؟ تا این سوال پیش بیاید كه با سلامت مردم چه می‌كنند؟ آیا كسی نیست كه این سوال را بپرسد؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha