سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 46730

از خرید داروهایی مانند مکمل های غذایی که روی آن‌ها مهر و مجوز وزارت بهداشت وجود ندارد باید خودداری كرد حتی اگر این داروها دارای مجوز بود و در مورد مجوز آن شك داشتید باشد دارو را به نزدیك‌ترین داروخانه نشان دهید.

اختلالات مغزی نتیجه مصرف مكمل‌های غیر مجاز
سلامت نیوز :بهترین توصیه برای مصرف مكمل‌های دارویی مراجعه به پزشك یا مشورت با دكتر دارو ساز است. از خرید داروهایی مانند مکمل های غذایی که روی آن‌ها مهر و مجوز وزارت بهداشت وجود ندارد باید خودداری كرد حتی اگر این داروها دارای مجوز بود و در مورد مجوز آن شك داشتید باشد دارو را به نزدیك‌ترین داروخانه نشان دهید.

وجود میوه‌های گوناگون در تمام فصل‌ها در كشورمان شهروندان را از روی آوردن به مكمل‌های دارویی بی‌نیاز می‌كند اما درصورت اصرار برای استفاده از این نوع مكمل‌ها باید مصرف آنها زیر نظر پزشك باشد. مكمل‌هایی كه در شبكه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شوند نباید خریداری شوند زیرا بر روی جلد 99 درصد داروهایی كه در این شبكه‌های فارسی زبان تبلیغ می‌شود، قید شده است‌ این كالا‌ها مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریكا (FDA) نیستند.

در حال حاضر داروخانه‌های كشور از سوی وزارت بهداشت و معاونت غذا و دارو، سازمان بازرسی كل كشور و سازمان‌های بیمه گر كنترل می‌شوند بنابراین احتمال وجود مكمل‌های غذایی و دارویی تقلبی در داروخانه‌ها وجود ندارد.اما آنچه كه اهمیت دارد، وجود مكمل‌های غذایی و دارویی تقلبی و غیرمجازی است كه به مصرف جوانان و نوجوانان می‌رسد و به صورت قاچاق وارد شده است.

در نمایندگی‌های رسمی عرضه كننده دارو هیچ گاه تاریخ مصرف تغییر داده نمی‌شود و این مسئله فقط به مكمل‌های قاچاقی كه در اماكن غیر رسمی، بدون مجوز و در باشگاه‌های بدنسازی توزیع می‌شود مربوط است. در حال حاضر جوانان باید نسبت به تبلیغات ماهواره‌ای كشورهای غربی و مصرف مكمل‌هایی كه از طریق دوستان طی مسافرت به كیش و كشورهای عربی همجوار وارد می‌شود دقت كنند. مصرف مكمل‌های غذایی و دارویی چاق كننده غیرمجاز در بدنسازی و باشگاه‌های ورزشی باعث ایجاد اختلالات غدد، كبدی، كلیوی، مغزی، چاقی كاذب و پف كردن اعضای بدن می‌شود. توزیع مكمل‌های غذایی و دارویی فقط طبق قانون در داروخانه‌ها مجاز بوده و هیچ فروشگاه و سوپرماركتی حق عرضه آن را ندارد.

مكمل‌های غذایی نیز از این قاعده مستثنا نیستند. در گذشته بسیاری از مکمل های غذایی به صورت قاچاق در مراکز غیررسمی به مردم عرضه می شد ولی امروزه با تدابیر شایسته وزارت بهداشت، چند سالی است که موضوع مکمل های غذایی کاملا ضابطه‌مند شده است و مصرف کنندگان با اطمینان خاطر می توانند این فرآورده‌ها را از داروخانه‌ها تهیه کنند. این اقدام به موقع وزارت بهداشت موجب شد بیماران بتوانند با اطمینان خاطر به صحت و سلامت و اصالت این فرآورده‌ها، اقدام به تهیه آنها از داروخانه‌ها کنند. چرا که امروزه مکمل‌های غذایی متعددی با نظر پزشکان و متخصصان برای افراد کم خون، بیماران مبتلا به دردهای مفصلی، بیماران قلبی ‌یا زنان باردار توصیه می شود‌یا برای پیشگیری از برخی بیماری‌ها نظیر پوکی استخوان نسخه می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha