مسوول پروژه ترمیم ضایعات نخاعی از پایان فازاول طرح "سلول درمانی و ترمیم ضایعات نخاعی " خبر داد.

دكتر"هوشنگ صابری"،روز چهارشنبه در حاشیه چهارمین كنگره ضایعات نخاعی در جمع خبرنگاران گفت : فاز اول این طرح بر روی ‪ ۲۳‬بیمار انجام گرفته است و گزارش نهایی نتایج این طرح در چهارمین كنگره ضایعات نخاعی ارایه شد.

وی در مورد فاز دوم این طرح گفت : در فاز دوم طرح سلول درمانی و ترمیم ضایعات نخاعی ازاردیبهشت ماه با مطالعه بر روی ‪ ۲۰۰‬بیمار درحال انجام‌است.

دكتر صابری در مورد شرایط بیماران مورد مطالعه دراین طرح افزود: سن بیمارانی كه به عنوان مورد مطالعاتی انتخاب می‌شوند باید زیر ‪ ۵۵‬سال باشد و ضربه، علت اصلی ضایعه نخاعی آنان باشد ضمن آن كه طول آسیب كمتر از ‪ ۱۰‬میلیمتر و استخوان‌ها و مفاصل دچار خشكی و استحاله نشده باشند.

صابری گفت: البته در فازهای بعدی ممكن است معیارهای درمان تغییركند و هر فاز تعیین‌كننده ورود به فاز بعدی است.

مسوول پروژه ترمیم ضایعات نخاعی گفت : برای انجام فاز دوم طرح سلول درمانی و ترمیم ضایعات نخاعی سه سال پیش بینی شده است اما سعی براین است این فاز در مدت زمان كمتری انجام شود.

وی افزود : دراجرای طرح سلول درمانی ضایعات نخاعی، سعی داریم تمام تجارب دانشمندانی كه در سراسردنیا روی این موضوع كاركردند جمع‌آوری كنیم.

همچنین "احمد وثوقی"، رییس پژوهشكده خدمات تخصصی ضایعات نخاعی رویان نیز در حاشیه چهارمین همایش ضایعات نخاعی، كاربردی كردن سلول‌های بنیادی را از اولویت‌های درمان ضایعات نخاعی دانست .

وی در گفت وگو با خبرنگاران افزود: برای كاربردی كردن سلول‌های بنیادی، پروژه‌های مختلفی را اجرا كردیم و امیدواریم با برنامه‌ریزی درست و برداشتن قدم‌های مثبت از سلول‌های بنیادی در ترمیم ضایعات نخاعی بهره‌مند شویم .

وثوقی تصریح كرد: استفاده از سلول‌های بنیادی در ترمیم ضایعات نخاعی ابتدا بر روی مدل‌های حیوانی اجرا می‌شود و اگر نتایج مثبت بود آن را به انسان‌هاتعمیم می‌دهیم.

وی در مورد پیشرفت علم شبیه‌سازی در كشورمان گفت : تلاش ما در استفاده از این علم در درمان بافت‌های آسیب دیده است نه به وجود آوردن انسان شبیه سازی شده.

رییس پژوهشكده تخصصی خدمات تخصصی ضایعات نخاعی رویان به وجود آوردن یك انسان شبیه‌سازی شده را بر خلاف اخلاق و اهداف پزشكی دانست و گفت : از جنبه‌های مختلف علم شبیه‌سازی در جهت درمان بیماران استفاده می‌كنیم.

چهارمین كنگره‌سراسری ضایعات نخاعی امروز چهارشنبه با حضوراستادان، دانسمندان و صاحبنظران با همكاری وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكی و بنیاد شهید و امور ایثارگران در بیمارستان امام خمینی (ره) تهران برگزار شد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha