وزیر بهداشت گفت: بر اساس مصوبه اخیر شورای عالی سلامت و قانون جامع كنترل دخانیات كارمندانی كه در محیطهای اداری سیگار بكشند از سوی رئیس آن اداره به هیئت رسیدگی به تخلفات اداری معرفی می‌شوند.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل ازفارس، كامران باقری لنكرانی، عصر روز گذشته (چهارشنبه)در مراسم سالگرد تاسیس معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی - درمانی شهید بهشتی در تالار امام علی(ع) این دانشگاه، افزود: ممنوعیت مصرف دخانیات در فضاهای عمومی در قانون جامع كنترل دخانیات مصوب مجلس وجود دارد اما شورای عالی سلامت بر اساس این قانون در جلسه اخیر خود این موضوع را مورد تاكید قرار داد و ساز و كاری را تصویب كرد كه بر اساس آن از این پس هر یك از كارمندان ادارات دولتی كه در محیط كاری سیگار بكشند از سوی رئیس اداره به هیئت رسیدگی به تخلفات اداری آن دستگاه معرفی می‌شوند.
وی افزود: مصرف سیگار در اماكن عمومی علاوه بر زیانی كه برای خود فرد سیگاری دارد، اطرافیان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد، دود سیگار و قلیان حاوی 50 نوع ماده سرطان زاست كه وقتی در فضا منتشر می‌شود علاوه بر سرطان موجب بروز بیماریهای ریوی، قلبی و به خصوص آسم در افراد غیر سیگاری می‌شود.
باقری لنكرانی گفت: مصوبه دیگر شورای عالی سلامت در مورد ممنوعیت مصرف روغنهای جامد با ترانس بالای 5 درصد در ادارات دولتی است،‌ بر اساس این مصوبه تهیه و توزیع كنندگان مواد غذایی در ادارات دولتی فقط مجازند كه از روغنهای مایع یا روغنهای جامد با ترانس و اسید چرب زیر 5 درصد استفاده كنند.
وی افزود: علاوه بر آن بر اساس مصوبه دیگر این شورا به زودی دستورالعمل تهیه مواد غذایی در ادارات دولتی از سوی وزارت بهداشت تهیه و با امضای معاون اول رئیس جمهوری همزمان با ابلاغ سایر مصوبات شورای عالی سلامت به دستگاههای دولتی ابلاغ می‌شود.
وزیر بهداشت اضافه كرد: نكته دیگری كه در شورای عالی سلامت بر آن تاكید شد لزوم استفاده از فیبر در مواد غذایی است، البته در فرهنگ غذایی ما ایرانیان مصرف سبزی جایگاه ویژه‌ای دارد اما در این شورا تاكید شد كه در توزیع مواد غذایی در ادارات نیز این نكته در نظر گرفته شود.
وی گفت:‌ شورای عالی سلامت همچنین مصوب كرد كه از این پس با هماهنگی وزارت بهداشت، موسسه استاندارد و سازمان حمایت از مصرف كنندگان دستورالعمل استفاده از آرم ایمنی و سلامت مواد غذایی تدوین و ابلاغ شود و بر اساس آن بر روی مواد غذایی كه دارای سقف و حداكثر كیفیت هستند این آرم درج شود.
باقری لنكرانی اضافه كرد: مصوبه دیگر شورا نیز در مورد نگرانی از بروز بیماریهای منتقله از راه آب و مواد غذایی ناسالم در فصل تابستان بود كه مصوب شد همكاریهای بین بخشی برای نظارت بر مزارع سبزی و جلوگیری از آبیاری این مزارع با فاضلاب خام افزایش یابد.
وی گفت: سال قبل نیز این دستور العمل را داشتیم و بر اساس آن ما گزارشهایی در مورد آبیاری با فاضلاب در مزارع سبزی داشتیم كه به موقع رسیدگی شد و به همین علت در سال 85 كمترین میزان وبا را در 40سال گذشته داشتیم كه امیدواریم این روند در سال 86 نیز تكرار شود.
وزیر بهداشت ادامه داد: همچنان به مردم تاكید می‌كنیم كه برای حفظ سلامت خود و مصونیت در برابر بیماری وبا در فصل تابستان حتما از آب و مواد غذایی مطمئن استفاده كنند، در مورد سبزیها حتما باید علاوه بر جدا كردن گل و لای سبزی، دوبار سبزی شسته شود، یك بار با مواد ضد عفونی كنند و بار دیگر با مواد شوینده تا انگلهای چسبیده به سبزی از آن جدا شود.
وی گفت: همه این اقدامات برای فرهنگ سازی به منظور سلامت مردم است، دو سال پیش شورای عالی سلامت مصوبه‌ای در مورد ممنوعیت مصرف نوشابه های گازدار داشت كه همین مصوبه روند پر شتاب مصرف این نوشابه ها را در كشور كاهش داد و شاهد كاهش چشمگیر این نوشابه ها در كشور بودیم.
وی افزود: البته در مورد نوشیدنی های جایگزین مانند دوغ این نگرانی وجود دارد كه میزان نمك برخی از آنها بالاست یا از نمك تصفیه شده یددار استفاده نمی‌كنند كه معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت در كشور این موضوع را پیگیری می‌كند و با كارخانه‌های تولید دوغهایی كه این نكات را رعایت نكنند، برخورد می‌شود.
وزیر بهداشت همچنین در این مراسم از فعالیتهای چشمگیر معاونت غذا و داروی دانشگاه شهید بهشتی طی یكسال گذشته قدردانی كرد و گفت: ما در نظام سلامت نیازمند كارهای تیمی هستیم و در همه موارد شاقول و معیار ارزیابی ما حفظ و ارتقای سلامت مردم است.
وی افزود: فعالیت در نظام سلامت عرصه خطرپذیری است، اگر در بخشهای دیگر خطایی صورت گیرد، حداكثر ضرر مالی به وجود می‌آید اما خطا در نظام سلامت ممكن است به مرگ یا ناتوانی یك انسان منتهی شود، بنابراین مسئولیت ما در نظارت بر عملكرد این مجموعه بسیار حساس تر است.
وزیر بهداشت در این مراسم مركز پیام كوتاه اطلاع رسانی غذا و داروی دانشگاه شهید بهشتی را افتتاح كرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha