دبیر انجمن پزشكان كودكان ایران با بیان اینكه منشاء بسیاری از پریشانی‌ها و بیدار شدن‌های ناگهانی نوزاد از خواب، مشكلات و تنش‌های درون منزل است، گفت: لازم است والدین محیط امن و سرشار از آرامشی را در منزل به وجود بیاورند.

سلامت نیوز : دكتر محمدرضا بلورساز در گفت و گو با (ایسنا)، درباره خواب نوزادان؛ توضیح داد: نوزاد باید در بدو تولد حداقل 18 ساعت بخوابد. در واقع نوزاد یك ماهه سه چهارم روز را خواب است.

وی ادامه داد: از شش ماهگی به بعد به تدریج مدت زمان خواب كاهش می‌یابد و از 18 ساعت به 14 ساعت می‌رسد و از یك سالگی به بعد به 12 ساعت می‌رسد.این فوق تخصص عفونی كودكان با بیان اینكه شخصیت كودك به قدری سریع شكل می‌گیرد كه محققان می‌گویند لازم است مادر از دوران جنینی با كودك خود صحبت كند، عنوان كرد: پس از تولد نیز نیاز هست مادر روزانه یك تا دو ساعت زمان صرف كند و با كودك خود صحبت كند.وی افزود: هرگونه تنش و اضطرابی در منزل بر روی نوزاد شیرخوار تاثیر می‌گذارد. بنابراین اگر والدین می‌خواهند نوزادشان در هنگام شب از خواب نپرد، محیط امن و سرشار از آرامشی برای وی محیا سازند.

رییس انجمن فوق تخصصی عفونی كودكان، درباره «مرگ ناگهانی نوزادان» نیز عنوان كرد: علت مرگ ناگهانی نوزادان هنوز مشخص نشده است. البته بسیاری، ناراحتی‌های قلبی را علت بروز این عارضه ناگهانی می‌دانند. اگر كودك زمینه بیماری قلبی داشته باشد،‌ با یك آپنه یا وقفه تنفسی،‌ جان خود را از دست می‌دهد.وی اضافه كرد: مسلم است پدر و مادر باید شب هنگام، مراقب كودكی كه بیمار است، تب دارد و ناراحتی تنفسی و یا زمینه تشنج دارد، باشند تا دچار وقفه تنفسی شود.دكتر بلورساز ضمن تاكید بر این كه سعی كنید كودك را بیشتر به پشت بخوابانید، اظهار كرد: اگر خواب یك كودك به صورت ژنتیكی كم باشد، خواب كم كودك را به حساب بیماری و اختلال نگذارند. البته لازم است یك بررسی صورت بپذیرد تا احتمال عارضه‌هایی چون عفونت ادراری، یبوست و عفونت ریوی نیز از بین برود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha