پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4680

یک بررسی جدید نشان می‌دهد که در خانه‌هایی که دست کم یکی از والدین سیگار می‌کشند، نوزادان مقادیر بالایی از یک سم مشتق از نیکوتین در ادرار خود نشان می‌دهند.

به گزارش هلث دی‌نیوز تحقیقی که در انگلیس انجام شده است نشان می‌دهد که نوزادان با یک والد سیگاری نسبت به نوزدانی که والدین سیگاری ندارند، 5.5  برابر میزان بیشتر ماده کورنیتین در ادرار خود دارند.

کارنیتین برای دفع نیکوتین استنشاق‌شده در دود سیگار در بدن تولید می‌شود.

این بررسی که بر روی 104 نوزاد دوازده‌هفته‌ای انجام شد، همچنین نشان داد که داشتن مادر سیگاری میزان کورنیتین ادرار را چهار برابر و داشتن پدر سیگاری میزان آن را دو برابر افزایش‌می‌دهد.

این تحقیق که بوسیله پژوهشگران در دانشکده پزشکی دانشگاه لایسستر و دانشگاه وارویک انجام شده است همچنین نشان می‌دهد که خوابیدن به همراه والدین و درجه حرارت پایین اتاق‌ها با افزایش میزان کورنیتین در بدن نوزادان همراه است.

بر اساس نتایج این تحقیق نوزادانی که تحت دود سیگار قرار می‌گیرند از خانواده‌های فقیرتر هستند که اتاق‌های خانه‌های‌شان کوچکتر است و به قدر کافی گرم نمی‌شود.

ببه گفته پژوهشگران بالاتر بودن میزان کورنیتین در روزهای سرد سال ممکن است بیانگر عواملی باشد که بر میزان قرارگیری در معرض دود سیگار در محیط اثر می‌گذارند، از جمله تهویه ناکافی و گرایش بیشتر والدین برای سیگار گشیدن در داخل خانه در زمستان.

این پژوهشگران همچنین یادآور می‌شوند که خوابیدن والدین با کودکان یک عامل خطرساز شناخته‌شده برای نشانگان مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) است. آنها پیشنهاد می‌کنند یک دلیل ممکن است مجاورت نوزاد با لباس‌های والدین یا سایر اشیایی باشد که با ذرات دود آلوده هستند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha