چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۲

مطالعه تازه‌ای بر اساس تصویربرداری از مغز، با هدایت پژوهشگران دانشگاه ییل، نشان می‌دهد چگونه کسانی که بطور مرتب مدیتیشن انجام می‌دهند قادر هستند بخش‌هایی از مغز خود را که با فکرهای بیهوده، سرگردان، نگران کننده، اسکیزوفرنی و دیگر اختلال‌های روانی پیوند دارد متوقف کنند.

سلامت نیوز :به نظر می‌رسد مغز مراقبه گران با تجربه کنش‌های کمتری در منظقه‌ای از مغز نشان می‌دهد که با عنوان شبکه حالت پیش فرض (دیفالت مد نتورک) شناخته شده و بیشتر با افکار خودمحور مرتبط است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛گزارشی از یافته‌های این مطالعه به تازگی به صورت آنلاین در پروسیدینگز اف دی نشنال اکادمی اف ساینسز انتشار یافت. یکی از پژوهشگران این مطالعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مراقبه می‌تواند برای مجموعه گوناگونی از مشکل‌های سلامتی سودمند باشد از ترک سیگار گرفته تا کنار آمدن با سرطان. اما، در این مطالعه آن‌ها می‌خواستند گامی فرا‌تر رفته و ساز و کارهای عصب شناسانه‌ای را که ممکن است درگیر باشد شناسایی نمایند. جودسن‌ای. بروئر، نویسنده اصلی این مقاله و استاد روان پزشکی در ییل، و همکارانش از اسکن اف.‌ام. آر. آی. استفاده کردند تا مغز مراقبه گران تازه کار و نیز با تجربه را در حالی که آن‌ها سه گونه متفاوت از مراقبه را انجام می‌دادند زیر نظر بگیرند. آن‌ها دریافتند که به نظر می‌رسید مراقبه گران با تجربه، بی‌توجه به نوع مراقبه‌ای که انجام می‌دادند، قادر بودند شبکه حالت پیش فرض، که با حواس پرتی و اختلال‌هایی مانند کاستی توجه و بیش فعالی و اضطراب پیوند داده شده است، را خاموش کنند. پژوهشگران همچنین متوجه شدند هنگامی که شبکه حالت پیش فرض در مراقبه گران با تجربه فعال بود، همزمان بخش‌های دیگر مغز، مرتبط با کنترل‌شناختی، نیز در حال کنش بود. این وضعیت در مورد مراقبه گران تازه کار صحت نداشت. این می‌تواند نتیجه آن باشد که مراقبه گران مدام در حال پایش افکار سرگردان و ظهور افکار من خود-محور بوده و آن‌ها را سرکوب می‌کنند. این‌ها گونه‌ای از افکار هستند که هنگامی که به حالت افراط و آسیب‌شناسانه می‌رسند با بروز بیماری‌هایی همچون اوتیسم و اسکیزوفرنی ارتباط دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha