متخصص رادیوتراپی – انکولوژی گفت: «افرادی که تحت پرتودرمانی از خارج قرار می‌گیرند به هیچ وجه لازم نیست از سایرین دوری کنند چون اشعه به بدن آن‌ها می‌تابد ولی جذب نمی‌شود.»

سلامت نیوز : دکتر پیمان حداد در گفت‌و‌گو با  سینانیوز عنوان کرد: «پرتو درمانی یا رادیوتراپی استفاده از اشعه گاما یا الکترون برای ازبین بردن سلول‌های سرطانی است. این روش توسط یک متخصص سرطان که تخصص رادیوتراپی دارد و تحت عنوان رادیوتراپی انکولوژی نیز دارد انجام می‌شود.»

وی با بیان اینکه رایج‌ترین نوع پرتو درمانی، ‌پرتو درمانی خارجی است، تصریح کرد: «در این نوع پرتو درمانی، اشعه توسط دستگاهی در خارج بدن به بیمار داده می‌شود. اگر در این روش از ذرات ریز رادیواکتیو استفاده شود به این روش پرتودرمانی درونی یا براکی تراپی گفته می‌شود. برنامه پرتو درمانی در دفعات خاص و در زمان خاص انجام می‌شود.»
این متخصص رادیوتراپی-انکولوژی در زمینه مراقبت‌های پس از پرتودرمانی در بیماران گفت: «بیماران به دلیل خستگی و عوارض دارو‌ها نیازمند به استراحت طولانی مدت است. بیمارانی که با دوزهای بالا تحت درمان قرار می‌گیرند دچار مشکلات پوستی می‌شوند و ترجیجا از لباس‌های نخی و خنک استفاده کنند.» وی ادامه داد: «منعی درباره استحمام وجود ندارد اما از صابون‌های معطر و محرک استفاده نکنند و در شست و شوی نواحی که پوست دچار علائم شده مراقبت لازم کنند.» دکتر حداد در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه افرادی که تحت پرتودرمانی قرار می‌گیرند نیاز به دوری از سایرین دارند، توضیح داد: «افرادی که تحت پرتودرمانی از خارج قرار می‌گیرند به هیچ وجه لازم نیست از سایرین دوری کنند چون اشعه به بدن آن‌ها می‌تابد ولی جذب نمی‌شود.» وی اضافه کرد: «اما کسانی که تحت درمان رادیوایزوتوپ‌ها هستند باید تا چندروز تحت قرنطینه باشند و تامدتی از بارداران و کودکان دوری کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سارا ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
    26 2
    درود و خسته نباشید. پدرهمسرم ماهی یکبارسوزن هایی مربوط ب سرطان روتزریق میکندکه دکترگفته تا24ساعت کسی نبایدکنارشان باشد یاموقعیکه گامااسکن انجام میدهدهم همین توصیه روکرده اند.بعدهمسرم مشکل کمبودهورمون تستوسترون دارندمیخواستم بدانم برای همسرم که درتماس مستقیم باپدرشان هستندمشکلی ایجادنمیکند؟ باسپاس.