حیوانات می‌توانند منبعی برای دوستی و همدمی و یا ترس و وحشت باشند، که این احساس‌ها خود نتیجه تاثیر عمیقی در مغز است که در طول هزاران سال تعامل میان انسان و حیوان پدید آمده است. اکنون دانشمندان دریافته‌اند که ناحیه ویژه‌ای در مغز به نام آمیگدالا با شدت فوق العاده بیشتری نسبت به حیوان‌ها تا نسبت به آدم‌ها، مکان‌ها و یا اشیا واکنش نشان می‌دهد.

سلامت نیوز : به گفته فلورینا مورمن، یک عصب‌شناس موسسه فناوری کالیفرنیا که هدایت این مطالعه را بر عهده داشت، این تشخیص ممکن است بیانگر اهمیتی باشد که حیوان‌ها در طول تکامل ما در گذشته داشته‌اند. تیم این پژوهشگران بیش از ۱۰۰ تصویر از حیوان‌ها، مکان‌های شناخته شده، افراد و اشیا را به یک گروه ۴۱ نفره از شرکت کنندگان در این پژوهش نشان دادند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ از آنجا که این شرکت کنندگان همگی برای جراحی عصبی بیماری صرع آزمایش می‌شدند، پژوهشگران می‌توانستند الکترودهای کوچکی را در ناحیه‌های مختلف مغز آن‌ها بکارند تا کنش‌های عصبی بیماران را هنگامی که تصویر‌ها به آن‌ها نشان داده می‌شد اندازه گیری نمایند. دانشمندان دریافتند که سلول‌های عصبی در آمیگدالای راست، ناحیه بادامی شکلی در مرکز مغز، هنگامی که به شرکت کنندگان تصویر‌هایی از حیوان‌ها (هم از نوع دوست داشتنی و پشمالو و هم آنهایی که آزاردهنده به نظر می‌رسیدند نشان داده می‌شد)، در مقایسه با دیگر محرکه‌ها با سرعت و شدت بییشتری واکنش نشان می‌داد. آمیگدالا به ادراک‌های لذت و درد و ترس و پاداش ارتباط داده شده است. نویسندگان این مقاله، که در مجله علمی نیچر نوروساینس چاپ شده است، گفتند دیگر ناحیه‌های مغز چنین ترجیحی را نسبت به تصویرهای گوناگون نشان ندادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha