۲۵ آپریل روز جهانی مالاریا توسط سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۰۷ نامگذاری شد این روز هرساله فرصتی است برای آگاه سازی افراد تا بتوان در راستای برنامه‌های کنترل وحذف مالاریا که هرساله حدود۳ میلیارد نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گام برداشت.

تاکنون در ایران کسی از طریق انتقال خون مالاریا نگرفته است
سلامت نیوز : دکتر بابک یکتاپرست کار‌شناس سازمان انتقال خون در گفت‌و‌گو با سینانیوز عنوان کرد: «بیماری مالاریا از طریق گزش پشه آنوفل از یک فرد مبتلا به فرد سالم منتقل می‌شود. بیماری مالاریا چند مرحله دارد. تخم انگل مالاریا، مالاریا در بدن پشه و همچنین داخل بدن انسان است.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛وی ادامه داد: «سیر تکاملی این بیماری در این سه محیط طی می‌شود. حشره به عنوان عامل بیماری، انسان بیمار را نیش می‌زند و بعد از طی چرخه‌ای به فرد سالم منتقل می‌کند.» این پزشک عمومی گفت: «سازمان بهداشت جهانی دستورالعمل‌هایی را برای پیشگیری از این بیماری قرار داده است. به طور نمونه از کشورهای مالاریاخیز مانند عربستان، عراق و... فرآورده‌های خونی صادر نمی‌شود.» این کار‌شناس ارشد مدیریت سلامت با اشاره به اینکه فرآورده‌های خونی از استان‌های جنوبی و کرمان هم به استان‌های دیگر ارسال نمی‌شود، تصریح کرد: «استانداردهای جهانی بسیار سخت گیرانه‌ای وجود دارد. زیرا فردی که نیازمند تزریق خون است نسبت به افراد عادی در شرایط بدتری بوده و سیستم ایمنی بدنی ضعیفی دارد.» دکتر یکتاپرست تاکید کرد: «تا به حال هیچ موردی در ایران گزارش نشده که فردی از طریق انتقال خون مبتلا به بیماری مالاریا شده باشد و تنها برای سلامت این قوانین به صورت سپر حفاظتی قرار داده شده است.» وی توضیح داد: «عموما علائم بیماری مالاریا در افراد مبتلا ظهور می‌کند و تنها در موارد بسیار بسیار نادری ممکن است که علائم دیر ظهور کند.» این کار‌شناس سازمان انتقال خون افزود: «قوانینی که در این زمینه وجود دارد‌گاه باعث سوء تفاهم شده و مشکلاتی ایجاد می‌کند. به طور نمونه از افرادی که کمتر از ۶ ماه از سفر به عتبات عالیات گذشته باشد خون گرفته نمی‌شود تا اگر در فاز نهفته است بروز کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha