سلامت نیوز: دانشمندان انگلیسی و آلمانی موفق به تولید كاشت‌هایی توسط رایانه شدند كه به بازیابی عصب‌ها كمك كرده و می‌تواند شانس بازیابی حركات و احساس را در دست‌ها و پاهای آسیب‌دیده ارتقا بخشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، «مجراهای هدایت عصب (NGCs)» با استفاده از یك شیوه لیزری مورد استفاده در نوشتن مدارهای الكتریكی پیچیده تولید شده‌اند.

این كاشت‌ها كه از پلاستیك زیست‌تجزیه‌پذیر ساخته شده‌اند، به هدایت الیاف عصبی جدید در كانال‌های جداگانه برای كمك به ترمیم می‌پردازند.

هنگامی كه رشد مجدد عصبها بطور كامل انجام و اتصال مجدد ایجاد شد، این دستگاه از بین خواهد رفت.

به گفته محققان، جراحان همیشه در اتصال مجدد استخوان و عضلات موفق عمل كرده، اما همیشه در پیوند مجدد عصب‌ها مشكل وجود داشته است.

بیماران دچار جراحات شدید اندام معمولا از فقدان احساسات رنج می‌برند. عصبهای این اندام در مقایسه با نخاع، از قابلیت رشد مجدد برخوردار بوده، اما برای این كار به كمك بیرونی نیاز دارند.

محققان به طراحی كاشت‌های داربستی پرداخته‌اند كه به پل‌سازی میان محل جراحت و ارائه طیفی از نشانه‌های فیزیكی و شیمیایی برای تحریك این رشد مجدد می‌پردازند.

آزمایشات این كاشت‌ها در آزمایشگاه نشان داده كه این عصبها قابلیت رشد مجدد و طبیعی را از طریق ساختار كانالی دارند.

محققان كه پژوهش آنها در مجله Biofabrication منتشر شده،‌ در حال انجام كارآزمایی‌های بالینی هستند و امیدوارند بتوانند این فناوری را بر طیف گسترده‌ای از آسیبهای عصبی جانبی اعمال كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha