سلامت نیوز: تیم تحقیقاتی از موسسه سرطان «Karmanos» به شواهد آشکاری دست یافته‌اند که نشان می‌دهد مصرف استاتین، تاثیر مشهودی درکاهش سرطان پوست ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، استاتین‌ انواعی از داروها است که برای کاهش کلسترول خون استفاده و معمولا برای کاهش خطر حمله مغزی و قلبی تجویز می‌شود.

طی چندین سال گذشته، نتایج برخی آزمایش‌های تحقیقاتی حاکی از این بوده است که استاتین‌ها رشد تومور را در نمونه‌های پوستی آزمایشگاهی از بین می‌برند و خطر توسعه سرطان پوست را کاهش می‌دهند، اما این پژوهش جدید، نشان می‌دهد که چنین نتیجه گیری‌هایی به آن اندازه‌ای که پیش از این بر درستی‌اش تاکید می‌شد، صحیح نبوده است.

به منظور این پژوهش، محققان مطالعات 12 ساله بر روی هشت هزار و 800 زن سفید پوست که از استاتین استفاده می‌کردند و یکصد و 11 هزار زن سفیدپوستی که از استاتین استفاده نمی‌کردند را مورد بررسی قرار دادند. در مقایسه این دو گروه، پژوهشگران دریافتند که 89 مورد ملانوم که خطرناک‌ترین نوع سرطان پوست است، در گروهی که استاتین مصرف می‌کردند، مشاهده شده است و هزار و صد و 11 مورد ملانوم نیز در گروهی که استاتین مصرف نمی‌کردند، گزارش شده است.

تقریبا هر دو مورد از این نتایج، بیانگر این است که در هر 10 هزار نفر، 9 نفر به این سرطان مبتلا شده‌اند. از بررسی این مطالعات، پژوهشگران دریافتند که مصرف استاتین، حداقل در زنان سفیدپوست نقشی را در جلوگیری از سرطان پوست ایفا نمی‌کند.

علاوه بر این محققان دریافتند که صرف نظر از نوع استاتین مصرف شده، نتایج تقریبا مشابهی به دست آمده است. شرح کامل این یافته در مجله Cancer منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha