سلامت نیوز: بیماری حاد واگیردار شایع ویروسی در دوران كودكی است كه عامل آن روبی ویروس یا ویروس سرخجه است. سن شایع در سن مدرسه یعنی 5-14 سالگی است. دوره كمون 14تا 21روز بوده و دوره واگیری از 7روز قبل تا تقریبا 5 روز پس از ظهور بثورات است. همچنین روش انتقال تماس مستقیم یا غیر مستقیم با قطرات بزاق و ترشحات بیمار است.

ایمنی:

ابتلاء به بیماری، ایمنی طبیعی طولانی ایجاد می‌كند. ایمنی اكتیو مصنوعی از طریق واكسن ویروس زنده ضعیف شده و ایمنی مصنوعی پاسیو با تزریق سرم ایمونوگلوبولین در زنان بادار ایجاد می‌شود.

علایم:
علایم سرخجه با یک دوره اولیه 1-5روز شروع می‌شود كه در طول آن كودک تب با درجه پایین (ضعیف)سردرد، بی‌حالی، بی‌اشتهایی، احتمال زخم گلو،سرفه خفیف و لنفادنوپاتی دارد. غدد لنفاوی كه به طور قابل توجهی متاثر می‌شوند که شامل غدد پشت اكسی پیتا،پشت گوش و گردن است و طی 1تا5روز اول بثورات ظاهر می‌شود.

بسیاری از كودكان علائم اولیه خفیفی دارند و اولین علامتی كه توجه والدین را جلب می‌كند بثورات است. بثورات شامل ماكول و پاپول‌های قرمز صورتی رنگ و مجزا از هم است. ابتدا در صورت، سپس در تنه و انتهاها انتشار می‌یابد.

در صورتی كه مادر در دوران بارداری مبتلا به سرخجه شود، جنین نیز مبتلا می‌شود كه سرخجه مادرزادی نامیده می‌شود.

بنابرین این بیماری، ویروسی است كه ازطریق مادر به نوزاد منتقل می‌شود. ابتلا به سرخجه در سه ماهه اول بارداری به علت عوارض آن در نوزاد از اهمیت خاصی برخوردار است.

در ماه‌های چهارم و پنجم، حتی ششم نیز می‌تواند در نوزاد موجب بروز عوارض کند. عوارض آن عبارتند از بیماری‌های قلبی، ناهنجاری‌های سلسله اعصاب مركزی، كری، آب مروارید ودر صورت ابتلادر سه ماهه اول حاملگی احتمال مرگ جنین یا نقص عضو بسیار بالاست.

نكته:

تزریق واكسن سرخجه در بارداری ممنوع است و حاملگی تا سه ماه بعد از تزریق باید به تاخیر افتد چنانچه خانمی در سه ماهه اول بارداری به سرخجه مبتلا شود. سقط جنین ضرورت می‌یابد.

معمولا عفونت ویروس سرخجه در بارداری، با ناهنجاری مادرزادی شناخته می‌شود، این عفونت طیف وسیعی از عفونت بی‌علامت، سقط، تولد بچه مرده تا نا هنجاری‌های مادر زادی را شامل می‌شود.

مهمترین عامل پیگیری و تشخیص این سندرم عوارض ناشی از آن است كه شامل:


1-ناشنوایی عصبی یك یا دوطرفه:
به عنوان شایع ترین عارضه مطرح  است. در 70-90در صد موارد CRS، از دست رفتن شنوایی رخ می‌دهد و در 50در صد موارد، تنها علامت CRSاست.

طبق تعریف WHO،در كودكان، آستانه شنوایی منجر به ناتوانی،31 dbیا بیشتر است. موارد خفیف تا متوسط ممكن است شناسایی نشوند بنابراین از دست رفتن شنوایی در اثر CRS،كمتر از حد معمول تخمین زده می‌شود.

2- عوارض چشمی:
شایعترین عارضه چشمی salt and pepper retinopathyاست. كاتاراكت 1-2طرفه به عنوان جدی ترین عارضه در یك سوم موارد مطرح است. از سایر عوارض چشمی به گلو كو م مادرزادی می‌توان اشاره كرد.

3- عوارض قلبی:
در صورت آلودگی مادر در 8هفته اول در 50 درصد موارد PDAبه عنوان شایع ترین عارضه مطرح بوده و در درجات بعدی عوارض شریان ریوی و عوارض دریچه‌ای مطرح است.

4- سایر عوارض CRSعبارتند از:
ـ تاخیر رشد داخل رحمی (IUGR)
ـ عوارض نورو لوژیك كه ممكن است پس از تولد پیشرفت كند
ـ مننگو آنسفالیت( 20-10%)ادامه تا 12 ماه
ـ میكرو سفالی (27%)
ـ عقب ماندگی ذهنی Intellectual Disability ( 13%)
ـ كوتاهی قد در اثر كمبود هورمون رشد
ـ موارد نادر از سندرم نقص ایمنی سلولار ( به خصوص در عفونت در هفته‌های اول)
ت پنومونی انترستیسیل (20%)
پیگیری شیر خوار ان تا 9-12سالگی، نشان دهنده اختلال پیشرونده رفتاری، حسیو حركتیو از جمله اوتیسم در شیر خوارانیاست كه در ابتدا به نظر عادی بوده‌اند.

شیر خوران مبتلا به CRSممكن است تا یک سال ویروس را دفع كنند، ایمن سازی افراد در تماس و رعایت اقدامات حفاظتی ضروری است مگر دو كشت ادرارو گلو كه درشیرخوار بالای سه ماه گرفته شده باشند، منفی گزارش شود.

از جمله عوارض گذاری این سندرم می‌توان به:
ـ هپاتواسپلنومگالی
ـ پورپورا
ـ عوراض استخوانی رادیو لوسنت
ـ مننگوآنسفالیت
و از عوارض دیررس می توان به progressive Rubella Panencephalitis) PRP)، دیابت قندی(20%)، اختلال تیروئید(5%) اشاره كردكه این عوارض دیررستداوم دارد.

درمان:
درمان علامتی بوده و به ضایعات موجود بستگی دارد. ویروس زنده سرخجه ممكن است از ترشحات دهان وبینی نوزادانی كه مبتلا به بیماری باشد که با انجام كشت در هنگام تولد دیده شود. در سن یک سالگی حدود 10 در صد این كودكان هنوز ویروس زنده را پراكنده می‌كنند. از انجایی كه این ویروس از طریق هوا انتقال می‌یابد به آسانی پخش می‌شود و باید در بیمارستان ایزوله شوند.

انتظار می رود هر شیرخوار كمتر از یک سال كه كاركنان بهداشتی در او مشكوک به CRS شوند:
• شیر خوار 0-11 ماهه با بیماری قلبی یا شک به ناشنوایی یا یكی یا بیشتر از علائم چشمی مردمک سفید(كاتاراكت)، كاهش بینایی، حركت پاندولی چشمی ( نیستاگموس)،لوچی(استرابیسم)، كوچكی كره چشم (میكروفتالمی)، بزرگی كره چشم (گلوكوم مادرزادی) بدون توجه به سابقه مادر.

• سرخجه مشكوک یا قطعی مادر در بارداری(حتی بدون علائم CRS و یا دریافت ایمونوگلوبولین)


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha