سلامت نیوز: عضو هیات مدیره انجمن باروری و ناباروری با بیان این كه بیماران سرطانی پس از انجام رادیوتراپی، قدرت باروری خود را به طور كامل از دست می‌دهند، تاكید كرد: این گروه از بیماران پیش از آغاز رادیوتراپی به مراكز ناباروری مراجعه و تخمك یا اسپرم را كه برای باروری لازم است را تحت فرآیند انجماد قرار داده و ذخیره نمایند.

دكتر سید مهدی احمدی در گفت وگو با ایسنا، درباره حفظ قدرت باروری در بیماران سرطانی توضیح داد: هر انسانی مایل است قدرت باروری‌اش حفظ شود تا بتواند زمانی صاحب فرزند شود.

وی ادامه داد: حفظ باروری از جمله مسائل حائز اهمیتی است كه نیازمند توجه جدی است. به عنوان مثال اگر به هر دلیلی زنی دچار یائسگی زودرس شد، می‌توان راهكارهایی را اتخاذ كرد كه قدرت باروری‌اش حفظ شود.

مدیر عامل مركز باروری و ناباروری اصفهان با اشاره به این كه اگر كودك دختر یا پسر و یا یك فرد بزرگسال دچار مشكلاتی نظیر ابتلا به سرطان شد، می‌توان پیش از آغاز شیمی درمانی، بافت تخمدان و بافت بیضه را در دمای 196- درجه فریز كرد،‌ گفت:‌ با فریز این بافت‌ها، می‌توان قدرت باروری فرد را حفظ كرد.

وی اضافه كرد:‌ فریز بافت تخمدان یا بیضه در سنین پس از بلوغ آسان‌تر است. زیرا در این دوران می‌توان به جای فریز بافت تخمدان یا بیضه، تخمك و اسپرم را فریز كرد.

احمدی با اشاره به اینكه اگر فرد در سنین باروری بوده و ازدواج كرده باشد و پس از آن دچار یك ضایعه بدخیم شد،‌ می‌توان پیش از شروع درمان،‌ پس از انجام لقاح، جنین تشكیل شده در محیط آزمایشگاه را برای چندین سال فریز كرد كه ماه گذشته یك جنین پس از 11 سال انجماد در مركز اصفهان متولد شد.

عضو هیات مدیره انجمن باروری و ناباروری تاكید كرد: به این علت كه تخمك و اسپرم در حین رادیوتراپی از بین میرود، لازم است بیمار پیش از شروع رادیوتراپی اقدام به حفظ این سلولها كند. متاسفانه تعداد كمی از این بیماران برای حفظ سلولهای باروركننده خود اقدام می‌كنند. این كه این افراد بدانند می‌توانند پس از درمان ازدواج كنند و صاحب فرزند شوند، امیدواری بزرگی است.

وی با اشاره به این كه هزینه فریز و نگهداری این سلول‌‌ها یا بافت‌ها در سال اول كمتر از 800 هزار تومان است،‌ گفت:‌ پس از آن سالانه 50 تا 60 هزار تومان از بیمار دریافت می‌كنند.

احمدی ادامه داد: اكنون در مركز اصفهان حدود 20 تا 30 هزار جنین نگهداری می‌شوند. حاملگی با جنین‌های فریز شده به كمك روشهای جدید 10 درصد بالاتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha