سلامت نیوز: یك جراح عمومی گفت: از ابتلا به كیست‌های پستان نمی‌توان پیشگیری كرد ولی برای كاهش درد ناشی از آن به بیماران توصیه می‌شود كه مواد كافئین‌دار كمتر مصرف كنند.

دكتر ناهید نفیسی در گفت وگو با ایسنا، افزود: كیست‌های پستان یكی از شایع‌ترین توده‌هایی هستند كه زنان به علت ابتلا به آن‌ها به پزشك مراجعه می‌كنند. زنان معمولا از 40 تا 50 سالگی كه زمان پایان دوران باروری و آغاز دوران یائسگی است بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند چرا كه بافت چربی در حال جایگزین شدن به جای غده‌‌های شیری است.

وی در ادامه گفت: كیست‌های پستان معمولا در سونوگرافی مشخص می‌شود. بیشتر این كیست‌ها ساده هستند واحتمال افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان را در پی ندارند.

این جراح عمومی درباره مشخصات كیست‌های پستان اظهار كرد: این كیست‌ها در انتهای مجاری شیری در محل اتصال به غدد شیری زمانی تشكیل می‌شوند كه این مجاری دچار انسداد و گشاد شدگی ‌شده‌اند. در این شرایط مایع، داخل حفره ایجاد شده جمع می‌شود.

دكتر نفیسی تاكید كرد: بسیاری از كیست‌ها، میكروكیست هستند و اندازه آن‌ها 2 تا 3 میلیمتر است. این كیست‌ها بسیار شایع هستند و هیچ اقدام درمانی برای مبتلایان به آن‌ها لازم نیست حتی كیست‌های 2 تا 3 سانتیمتری هم اگر مشكلی برای بیمار به وجود نیاورند، نیازمند اقدام درمانی نیستند مگر آن كه دردناك باشند.

وی افزود: در صورت دردناك بودن كیست، مایع داخل آن با استفاده از سوزن و سرنگ به طور كامل خارج می شود. 2 تا 4 ماه پس از خارج كردن مایع، سونوگرافی انجام می‌شود تا مشخص شود كه آیا كیست دوباره تشكیل شده است یا نه؟

این جراح عمومی درباره مایع داخل كیست اظهار كرد: مایع خارج شده از كیست معمولا زرد رنگ یا مایل به سبز است. اگر این مایع، خونی باشد باید برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده شود.

وی درباره تجویز دارو برای مبتلایان به كیست‌های پستان اظهار كرد: برای كیست‌های معمولی كه مایع داخل آنها خونی نیست به جز داروهایی كه باعث كاهش درد بیمار می‌شوند،‌ داروی دیگری تجویز نمی‌شود. برای زنانی كه دچار بافت‌های فیبروكیستیك هستند، هورمون‌هایی تجویز می‌شود كه مانع افزایش این بافتها در پستان آنان می‌شود.

دكتر نفیسی در پایان تاكید كرد: كیست‌هایی كه جدار آنها ضخیم یا نامنظم است یا اجزای جامد با مایع داخل كیست مخلوط شده‌اند،کیست ساده نیستند و قدری خطرناك هستند بنابراین باید از آن‌ها نمونه برداری شود و نمونه را متخصص پاتولوژی بررسی كند البته بهتر است کیست‌های غیرساده با عمل جراحی از بدن خارج شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha