جمعه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۲
کد خبر: 46866
سلامت نیوز: دکتر عباس انتظاری متخصص پیشگیری از بیماری ها، عضو هیئت علمی وزارت بهداشت، درمان و‌ آموزش پزشکی و عضو آکادمی زیبایی آمریکا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: تریکو تیلو مانیایا جنون کندن مو عبارت از برداشتن یا کندن مو به وسیله دستگاری های مکرر در اثر عادت یا تیک آگاهانه و غیر آگانه است.

وی عنوان کرد: این بیماری بیشتر در کودکان کم سن، افراد در سنین بلوغ و خانمها دیده می شود و این بیماری در زنان سه برابر بیشتر از مردان مشاهده می شود.
انتظاری گفت: در این بیماری مو دور انگشت پیچیده شده یا مالش داده می شود تا بیرون بیاید یا بشکند محل مورد علاقه کندن مو بیشتر نواحی پیشانی و شقیقه است که به راحتی در دسترس است و گاهی مواقع افراد ابرو یا حتی مژه خود را نیز می کنند.

وی اضافه کرد: ناحیه مبتلا حاشیه نامنظم داشته و تراکم موها بسیار کم شده است اما هیچگاه مانند سایر انواع ریزش مو، محل درگیری هرگز فاقد مو نخواهد بود، موهای شکسته و کوتاه متعددی با طول های نابرابر در معاینه مشهود است و شکایات ممکن است در ابتدا طی دوره های غیر فعال در کلاس درس، در حین مشاهد تلویزیون یا در بستر هنگامی که هنوز خواب آغاز نشده است بروز می کند.
 

والدین به ندرت این رفتار را می بینند

این متخصص در ادامه بیان کرد: در بسیاری از موارد کودکان تریکو تیلومانیایا با بستری شدن در بیمارستان یا مداخلات طبی، مشکلات خانه یا مشکلات مدرسه شروع می شود مواردی نیز با حسادت شدید بین خواهر و برادرها یک رابطه مختل بین والدین کودک و عقب ماندگی ذهنی کودک رخ می دهد.
وی تاکید کرد: در مواردی که در سنین بلوغ یا بزرگ سالی آغاز می شود بیشتر این بیماری با یک بیماری روانپزشکی واضح همراه است و بعضی از روانپزشکان آن را نوعی اختلال وسواس، جبری طبقه بندی می نمایند این بیماری در افرادی که سطوح اضطراری یا اختلال خلقی دارند بیشتر دیده می شود.
این متخصص خاطر نشان کرد: این بیماران علاوه بر مو اخلات زیبایی و ترمیم مو نیاز به مشاوره روانپزشکی دارند.
انتظاری به والدین کودکان مبتلا اکیدا توصیه کرد و گفت: که توجه کودکان را در هنگام کشیدن موی خود منحرف نمایند و این مشکل را قبول کرده و نقش پشتیبان را داشته باشند و به هیچ عنوان نقش قضاوت کننده یا تنبیه کننده نداشته باشند درمانهای دارویی برای کنترل بیماری نیز موفقیت 40 تا 50 درصد دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha