سلامت نیوز: معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به صادرات واکسن سل و هپاتیت B به کشورهای هند و سوریه از فراخوان تولید داخلی 300 دارو وارداتی از هفته آینده برای خودکفایی در تولید تمام نیاز دارویی کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس مصطفی قانعی در حاشیه مراسم یازدهمین کنگره ایمونولوژی و آلرژی در سالن همایش‌های میلاد اظهار داشت: داروها به دسته‌های مختلفی نظیر مونوکلونال آنتی بادی‌ها، پروتئین‌های نو ترکیب، فاکتور 7 و 8 که تمام این داروها را بیوتکنولوژی می‌نامند تقسیم می‌شوند و آن چیزی که به ایمونولوژیست‌ها مربوط است داروهای مونوکلونال آنتی بادی‌ها است.

وی افزود: ما امسال داروی ایرانی رونمایی می‌کنیم که اسم خارجی آن هرسپتینگ است و چیزی در حدود 60 میلیارد تومان واردات آن است و امیدوارم و انتظار ما این است که تا قبل از شهریور ماه این دارو را رونمایی کنیم که برای سرطان پستان به کار می‌رود و هزینه بسیار زیادی بالغ بر 60 میلیارد تومان در ایران دارد که با تولید داخلی انشاءالله با نصف قیمت یعنی هزینه را به 30 میلیارد تومان کاهش دهیم.

وی در پاسخ به این سؤال که محصولات جدید داروسازی انستیتو پاستور در سال 91 چه محصولاتی خواهد بود، افزود: ما سال گذشته موفق شدیم واکسن دامی هاری را به میزان 200 هزار عدد تولید کنیم و انتظار می‌رود که تا سال آینده بتوانیم به 400 هزار عدد که نیاز کشور است، برسانیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در زمینه صادرات نیز اقدامی خواهد شد، اظهار داشت: در مورد صادرات دو واکسن واکسن سل و ب س ژ را هدف قرار داده‌ایم که اکنون دو کشور آماده خرید هستند و در مورد واکسن هپاتیت هم کشورهایی هستند که آمادگی خرید را اعلام کرده‌اند و ما تا سال آینده امیدواریم این واکسن را برای صادرات به ارقام مربوطه برسانیم.

قانعی ادامه داد: اکنون کشورهای هند، سوریه و عراق کشورهایی هستند که تقاضای خرید داده اند ولی نکته‌ای که وجود دارد واکسن هپاتیت است که ما این هفته از سازمان بهداشت جهانی برای بازدید از انستیو پاستور می آین تا تولید این واکسن را بررسی کنند.

وی تصریح کرد: سازمان بهداشت جهانی وزارت بهداشت و درمان ایران را تائید کرده است که اگر دارویی را تائید کند مسلمأ تائید سازمان بهداشت جهانی نیز هست و این بزرگترین موفقیت برای ما است لذا اکنون آنها را می‌آوریم به پاستور تا این موارد را بررسی کنند.

وی در زمینه کمبود برخی داروها به دلیل تحریم‌ها و گزارش آن به سازمان بهداشت جهانی توسط وزارت بهداشت گفت: به جز یک محموله دارویی که کانادا برای ارسال آن به ایران جلوگیری کرد، و که اصلا این کار انسانی نبود ما دیگر به هیچ عنوان دچار تحریم دارویی نیستیم بلکه مشکلی که در دارو پیش آمده در بحث ارز و انتقال پول بود که مشکل ساز شد.

قانعی ادامه داد: خوشبختانه بعد از اینکه این مشکلات را دیدیم این مسئله را با دیگر کشورها حل کردیم و اکنون مشکل دارو نداریم و برای اینکه این مشکل برای همیشه حل کنیم ما از هفته آینده در سایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تمام 300 قلم داروی وارداتی را اعلام تولید می‌کنیم زیرا چیزی در حدود یک میلیارد دلار برای واردات این  داروها و مواد دارویی هزینه می‌شود و توان ما این است که طی یک برنامه 5 ساله همه این 300 قلم را تولید کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha