سلامت نیوز:  یك متخصص اعصاب و روان مركز آموزشی و درمانی شهید بهشتی استان زنجان، گفت: بیماری وسواس یكی از اختلالات اضطرابی بسیار شایع در زنان است.

دكتر ابوالفضل قریشی، در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به اینكه وسواس نوعی اختلال اضطرابی ناتوان كننده در افراد است، افزود: وسواس تكرار بدون اراده افكار ناخوشایند در افراد است كه اگر چه فرد می داند افكار نامناسبی دارد اما نمی تواند آن را از خود دور كند.

وی، با بیان اینكه وسواس درنوع شدید اختلال اجباری در مبتلایان است، اظهار كرد: این مرحله بیماری شدید اختلالی اضطرابی است و فرد مبتلا به این نوع بیماری افكاری تكرار شونده در سر دارد.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان، افزود: وسواس به صورت های اجتناب، تكرار و مداومت، تردید، ترس، دقت و نظم افراطی، اجبار و الزام در افراد بروز می كند.

وی، با اشاره به اینكه وسواس عملی به اشكال گوناگون در افراد بروز می كند، خاطر نشان كرد: بسیاری از مردم شستشوی مكرر را كه از جمله موارد بسیار شایع برحسب عادت در زنان مشاهده می شود تنها مورد بیماری وسواس می‏دانند و این در حالی است كه این بیماری در اشكال گوناگونی مشاهده می شود.

قریشی، زمینه های اضطرابی محیطی شدید ،ژنتیك و سابقه خانوادگی را از عوامل مهم و تاثیرگذار ابتلای افراد به این نوع بیماری عنوان كرد و افزود: در برخی موارد وسواس می تواند بدون هیچ نوع پیش زمینه ای در افراد بروز كند.

وی، بابیان اینكه شیوع اختلالات اضطرابی وسواس در زنان بیشتر است، خاطر نشان كرد: مراجعه به هنگام این افراد به روانپزشك تاثیر بسزایی در ارائه تجویز و درمان های به هنگام دارد.

این متخص روانپزشك، اظهار كرد: درمان دارویی و رفتار درمانی از جمله راهكارهای عمده برای كنترل این بیماری است.

وی، با بیان اینكه درمان بیماری وسواس بصورت مزمن در مدت زمان طولانی انجام می گیرد، خاطر نشان كرد: متاسفانه بسیاری از افراد از بیماری خود اطلاعی ندارند و عدم مراجعه به موقع درمان بیماری را با مشكل مواجه می كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha