سلامت نیوز: رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واكسن وزارت بهداشت با اشاره به پوشش حدود 99 درصدی برنامه واكسیناسیون در كشور گفت: بیماری سرخك در كشور در آستانه حذف قرار دارد.

دكتر سید محسن زهرایی در آستانه هفته واكسیناسیون (9 تا 15 اردیبهشت) در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: برنامه واكسیناسیون در كشورها از سابقه طولانی برخوردار است. در ایران نیز پس از كشف واكسن آبله به عنوان اولین واكسن علمی دنیا، عملا این واكسن به كار گرفته شد. در مجموع از حدود 80 سال گذشته واكسن‌های متفاوت در كشور تولید می‌شود و در حال حاضر دو موسسه واكسن و سرم‌سازی رازی و انستیتو پاستور ایران، اغلب واكسن‌های مورد نیاز كشور را تولید می‌كنند.

وی افزود: قبل از انقلاب شبكه‌ای برای ارائه خدمات بهداشتی – درمانی در كشور وجود نداشت و این خدمات به صورت محدود ارائه می‌شد. اما پس از انقلاب با شكل‌گیری شبكه‌ بهداشتی - درمانی در روستاها و همچنین با برنامه‌ریزی و تامین نیرو، منابع، آموزش كافی و زحمات بهورزان، كاردان‌ها و ... پوشش واكسیناسیون در كشور به بیش از 95 درصد ارتقاء یافت.

زهرایی ادامه داد: در سال‌های اخیر نیز به دنبال اقدامات انجام شده، حدود 99 درصد از جامعه هدف (نوزادان) تحت پوشش واكسیناسیون قرار می‌گیرند. این موضوع یك موفقیت بزرگ است كه حتی كشورهای توسعه یافته غربی نیز به چنین پوشش‌های بالایی دست نیافته‌اند. البته بخشی از این موفقیت به مشاركت مردم در برنامه واكسیناسیون كشوری بازمی‌گردد.

وی افزود: سازمان جهانی بهداشت واكسیناسیون را از جمله مهم‌ترین برنامه‌ها در ارتقای سطح سلامت جامعه می‌داند. واكسیناسیون اقدامی است كه سالانه از مرگ میلیون‌ها كودك در دنیا جلوگیری می‌كند. در حال حاضر حدود 35 سال از ریشه‌كنی آبله می‌گذرد. ریشه‌كن شدن فلج اطفال در بسیاری از كشورهای دنیا و از جمله ایران از جمله دستاوردهای واكسیناسیون است و این بیماری اكنون به چند كشور جهان محدود شده است. به دنبال برنامه واكسیناسیون مرگ ناشی از سرخك در دنیا طی دهه گذشته از 700 هزار كودك به 150 هزار كودك در سال كاهش یافته است.

وی با بیان این كه مرگ و میر بیماری‌های قابل پیشگیری با واكسن به صفر نزدیك شده است، افزود: درایران بیش از 11 سال است كه فلج اطفال مشاهده نشده است. حدود 30 سال گذشته سرخك از شیوع زیادی برخوردار بود اما به دنبال برنامه‌های متعدد اكنون در آستانه حذف بیماری سرخك قرار داریم.

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واكسن وزارت بهداشت گفت: موفقیت‌های ناشی از برنامه كشوری ایمن‌سازی باید همچنان حفظ شود. این درحالیست كه در كشورهای همسایه ایران از جمله كشورهای همسایه شمالی، غربی و شرقی وضعیت پوشش ایمن‌سازی پایین‌تر از ایران است. افغانستان و پاكستان از جمله چهاركشور دنیا هستند كه هنوز فلج اطفال را از بین نبرده‌اند. به این ترتیب لازم است پوشش واكسیناسیون كشور در حد كامل حفظ شود؛ چرا كه اگر حتی پوشش واكسیناسیون در بخش كوچكی از كشور پایین آید ممكن است آن منطقه به كانونی برای بیماری تبدیل شود. بر این اساس لازم است همچنان بالاترین پوشش واكسیناسیون به صورت یك دست در تمام مناطق كشور جاری باشد.

وی افزود: همچنین در حاشیه شهرهای بزرگ كه علاوه بر ایرانی‌ها، احتمال حضور اتباع بیگانه نیز وجود دارد، ممكن است به علت عدم آگاهی برای واكسیناسیون رایگان فرزندانشان اقدام نكنند. در چنین مناطقی به برنامه‌های آموزشی نیاز است.

زهرایی درباره اقدامات وزارت بهداشت برای افزودن واكسن‌های جدید به برنامه ایمن‌سازی كشور، گفت: برای اضافه شدن یك واكسن در درجه اول باید نیاز واقعی كشور به آن واكسن مشخص شود؛ چرا كه ممكن است یك نوع واكسن در یك كشور كارآیی داشته و در كشور دیگری كارآیی چندانی نداشته باشد. اگر مستندات برای اضافه شدن واكسن جدید در كمیته ایمن‌سازی به تصویب رسد، وزارت بهداشت نیز تامین منابع مالی اضافه شدن آن واكسن را پیگیر خواهد بود. در حال حاضر مطالعاتی برای افزودن واكسن‌های جدید به برنامه ایمن‌سازی كشور در حال انجام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha