سلامت نیوز: رییس انجمن دیابت گفت: اگر دیابتی‌ها قند خون خود را به طور مطلوب كنترل نكنند، ممكن است به عوارض گوارشی این بیماری مانند اسهال و یبوست مبتلا شوند.

دكتر اسدالله رجب در گفت وگو با ایسنا، افزود: دیابتی‌هایی كه قند خون خود را كنترل نمی‌كنند، دچار عوارض دیررس این بیماری از جمله عوارض نوروپاتی می‌شوند. این عوارض ممكن است بر اعصاب حسی و حركتی بیمار تاثیر منفی گذاشته و منجر به ابتلای او به سندرم پای دیابتی شده و حتی به قطع پای بیمار بینجامد.

وی در ادامه گفت: همچنین عوارض نوروپاتی ممكن است بر اعصاب آتونوم (خود مختار) بیمار تاثیر منفی بگذارد و منجر به آسیب دیدگی دستگاه گوارش شود. به گونه‌ای كه غذا به سختی از معده وارد روده شود. همین وضعیت باعث از كنترل خارج شدن قند خون می‌شود. در این شرایط امكان دارد تزریق انسولین منجر به هیپوگلیسیمی (افت قند خون) شود.

رییس انجمن دیابت اضافه كرد: دیابتی‌های مبتلا به عوارض گوارشی را به متخصص گوارش ارجاع می‌دهیم علاوه بر آن تلاش می‌كنیم كه قند خون این بیماران به گونه‌ای تنظیم شود كه دیابت آنان شدت پیدا نكنند.

رجب در پایان درباره شیوع بیماری‌های گوارشی در دیابتی‌ها گفت: با توجه به دیر تشخیص داده شدن دیابت در كشور،‌ عوارض گوارشی در میان دیابتی‌ها شایع است زیرا برخی از دیابتی‌ها بدون اطلاع از ابتلای خود به دیابت بر اثر مبتلا بودن به عوارض گوارشی به متخصصان گوارش مراجعه می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha