سلامت نیوز : دكتر احمد مشیدی در گفت وگو با (ایسنا)، درباره روابط مالی میان پزشك و بیمار توضیح داد: لازم است پیش از هر چیز به این پرسش‌ها پاسخ داد كه آیا پرداختی بیمه‌ها به پزشكان، روند منطقی دارد و سرموعد صورت می‌پذیرد و آیا تعرفه‌های درمانی، قابل قبول و منطقی هستند؟

وی ادامه داد: نظام درمان یك زنجیره است و بیمار، درمانگر و عوامل واسطه‌ای چون شركت‌های بیمه‌ای را شامل می‌شود. اگر هر كدام از حلقه‌های این زنجیره ناکارآمد بوده و كار خود را به درستی انجام ندهند، فساد ایجاد می‌شود.

علت اصلی شیوع پدیده «زیر میزی»، نظام درمانی ناكارآمد است

مشیدی با بیان اینكه علت اصلی شیوع پدیده «زیرمیزی»، نظام درمانی ناكارآمد است، گفت: مباحثی چون چگونگی ارائه خدمات و تلفیق آموزش و درمان در حوزه وزارت بهداشت دچار اشكال هستند.

تلفیق امر آموزش با درمان به خودی خود فسادانگیز است

وی با اشاره به اینكه تلفیق امر آموزش با درمان به خودی خود فساد انگیز است و زمینه ساز روابط ناسالم بین درمانگران و بیماران و همچنین موجب آسیب جدی به نظام آموزشی در حوزه بهداشت و درمان خواهد شد، ‌اظهار كرد: نباید انتظار داشت از شخصی كه در حوزه آموزش كار می‌كند و درآمد چندانی ندارد، در بخش درمان نیز همین رویه را ادامه دهد.دبیر انجمن پزشكان ورزشی ایران ضمن انتقاد از نرخ تعرفه‌های درمانی، اظهار كرد: این تعرفه‌ها منطبق بر هزینه‌‌های پزشكی و خدمات ارائه شده نیستند. وی ادامه داد: بستر فرهنگی موجود در جامعه نیز به گسترش پدیده زیر میزی دامن زده است. اغلب مردم تصور می‌كنند هزینه‌ بیشتر برابر است با كیفیت مطلوب تر خدمات درمانی.

ناآگاهی مردم و تجارت برخی از پزشكان آفت علم پزشكی در جامعه امروز شده است

مشیدی با بیان اینكه ناآگاهی مردم و تجارت برخی از پزشكان آفت علم پزشكی در جامعه امروز شده است، گفت: تفكر اقتصادی كه در بخشی از جامعه پزشكی وجود دارد موجب شده است بعد مادی نسبت به بعد درمان ارجحیت پیدا كند. در واقع رقابت اقتصادی كه در بخش‌های مختلف جامعه ایجاد شده، به جامعه پزشكان نیز تسری پیدا كرده است.دبیر انجمن پزشكان ورزشی ایران ، درباره روابط مالی میان بیمار و متخصصان طب پزشكی ورزشی عنوان كرد: رشته پزشكی ورزشی به این علت كه علم نوپایی در سراسر دنیاست هنوز به طور جدی درگیر این مسائل نشده است.وی ادامه داد:‌ مگر جراحان فعال در حوزه های مرتبط با پزشکی ورزشی كه به علت حساسیت‌های موجود برای ورزشكاران حرفه‌ای، مبالغ بیشتری را دریافت می‌كنند و البته خود ورزشكاران نیز توانایی پرداخت این هزینه‌ها را دارند.مشیدی به وجود رابطه خاص میان برخی پزشكان با تعدادی از ورزشكاران و باشگاه‌های ورزشی اشاره و اظهار كرد: این روابط خاص به اصرار غیر متعارف برای بازگشت سریع و موثر به میادین پس از مصدومیت به منظور موفقیت ورزشكاران حوزه قهرمانی حرفه‌ای در سطح مجامع ملی و بین‌المللی باز می گردد.

تجویز داروهای غیرمجاز و ممنوعه در فهرست دوپینگ؛ نتیجه ایجاد روابط خاص میان پزشك و بیمار

وی افزود: این اصرار برای بازگشت سریع به میادین می‌تواند به استفاده از روشهای فساد برانگیز منجر شود، كه انجام جراحی بدون در نظر گرفتن اندیكاسیون‌های لازم، تجویز داروهای غیرمجاز و استفاده از داروهای ممنوعه در فهرست دوپینگ از این جمله‌ هستند.دبیرانجمن پزشكان ورزشی ایران با بیان اینكه به دنبال توافقی كه میان ورزشكاران،‌ باشگاه‌ها و درمانگر صورت می‌پذیرد، برخی روشهای ممنوعه مورد استفاده قرار می‌گیرند، گفت: این اتفاق خواه آگاهانه و چه ناآگاهانه رخ بدهد با برنامه پوشش دادن دوپینگ، قانون را در برخی موارد دور می‌زنند و ممكن است از داروهایی استفاده كنند كه در تست‌های تشخیصی دوپینگ مشاهده نشود و یا اثر داروی مصرفی را بپوشاند.مشیدی ادامه داد: برخی پزشكان نیز داروهایی را برای مصدوم تجویز می‌كنند كه هنوز وارد لیست داروهای ممنوعه دوپینگی نشده است.دبیرانجمن پزشكان ورزشی ایران در پایان پیشنهاداتی را به منظور رفع پدیده زیرمیزی و سایر فسادهای مالی مطرح در جامعه پزشكی ارائه داد و گفت: پیش از هر چیزی پاتولوژی و آسیب شناسی فساد مالی در حوزه پزشكی به عنوان یك كار كارشناسی و تحقیقاتی ضروری است.وی ادامه داد: همچنین بستر سازی فرهنگی در جامعه، اصلاح نظام درمان و شاید تفكیك حوزه آموزش از درمان كه می‌تواند تامین كننده منافع اقتصادی درمانگران، به نحو صحیحی باشد، اصلاح نظام بیمه‌ای كشور در عمل به تعهدات و فعالیت در حوزه اخلاق حرفه‌ای پزشكی از جمله راهكارهای موجود برای كاهش فسادهای مالی و تبعات آن در امر درمان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha