سلامت نیوز: مدیرکل محیط زیست استان تهران: «زمانی که برای بازدید به شهر قدس رفته بودم و هنگام برگشت کاملا سرفه می‌کردم که دلیل آن آلودگی هواست. وی به مزاح و طنز گفته «من تبدیل به بیواندیکاتور (دستگاه سنجش آلودگی) برای آلودگی هوا شده‌ام!»

 تشدید آلودگی هوا با شدت یافتن ذرات معلق ناشی از هجوم گرد و غبار عربی این بار منجر به بستری شدن محمدجواد محمدی‌زاده رئیس سازمان محیط زیست ایران در سی‌سی‌یو یکی از بیمارستان‌های تهران شد.
طی چند روز گذشته گردوغبار شدیدی تهران را فرا گرفت به شکلی که میزان غلظت آلاینده ذرات معلق در 4 منطقه تهران شرایط بسیار ناسالم را تجربه کرد و یک منطقه در شرایط خطرناک قرار گرفت. با این حال گفته می‌شود با افزایش آلاینده‌ها در تهران متاسفانه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که سابقه بیماری قلبی داشته، هم اکنون در سی‌سی‌یو بستری است. اگرچه محمدی‌زاده سابقه بیماری قلبی دارد، اما نمی‌توان شرایط «ناسالم» هوای این روزهای تهران را در ناخوشی او بی‌تاثیر دانست.

طی چند روزه گذشته موج شدید گردوغبار عربی تهران را در برگرفته به‌طوری‌که به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 10 میکرون 182 و ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون 181 را نشان می‌داد که بیشتر از حد مجاز بوده است و درمجموع شاخص کیفیت هوا در شرایط «ناسالم» قرار داشته است.
به گزارش قانون، عصر روز شنبه نیز هوای تهران از نظر ریزگرد‌ها در شرایط «هشدار» قرار گرفت، اما باز هم کمیته اضطرار آلودگی هوا با تاخیری یک‌روزه برگزار شد. با این حال مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران پیش‌بینی کرد در هفته آینده با موج جدید گرد و غبار در کشور و استان تهران مواجه هستیم.

به گفته دکتر رسول‌علی اشرفی‌پور، مدیرکل محیط زیست استان تهران، متاسفانه به دلیل سهل‌انگاری و اهمال سازمان هوا‌شناسی؛ مسئولان همزمان با مردم و از طریق رسانه‌ها در جریان بالا رفتن میزان ریزگرد‌ها قرار گرفتند! وی با انتقاد از سازمان هوا‌شناسی مبنی بر عدم اعلام و پیش‌بینی ورود ریزگرد‌ها به پایتخت تاکید کرد: «کانون ریزگرد‌ها در کشور عراق بوده و سازمان هوا‌شناسی با توجه به امکانات و کار‌شناسان خود از روی تصاویر ماهواره‌ای می‌توانستند این ریزگرد‌ها را مشخص کند. همچنین بر اساس مصوبات قبلی این جلسه مقرر شده بود که سازمان هوا‌شناسی 24 تا 48 ساعت زود‌تر به صورت رسمی و مکتوب اطلاعات مربوط به ریزگرد‌ها را به کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران ارائه دهد.»

مدیرکل محیط زیست استان تهران در جلسه کمیته کاهش آلودگی هوای تهران اظهار داشته زمانی که برای بازدید به شهر قدس رفته بودم و هنگام برگشت کاملا سرفه می‌کردم که دلیل آن آلودگی هواست. وی به مزاح و طنز گفته «من تبدیل به بیواندیکاتور (دستگاه سنجش آلودگی) برای آلودگی هوا شده‌ام!»

همچنین مدیرکل بحران استانداری تهران هم در جلسه گفته شرایط جسمی ایشان وقتی در معرض آلودگی هوا قرار می‌گیرند ایشان را هم به یک شاخص برای آلودگی هوا تبدیل می‌نماید. در این میان یک منبع اگاه در سازمان محیط زیست خبر از تشدید بیماری قلبی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست طی چند روز گذشته و هم‌زمان با افزایش آلاینده‌ها داده و گفته محمدجواد محمدی‌زاده با تشدید بیماری قلبی‌اش هم اکنون در سی سی یو بستری است.

مدت‌هاست کار‌شناسان محیط زیست هشدار می‌دهند آلودگی هوا مدیر و شهروند نمی‌شناسد و سلامت همه در هوای الوده در خطر است و اما این‌بار آلودگی هوا سلامت مسئولان را نشانه رفت، هرچند آرزو می‌کنیم وضعیت جسمی رییس سازمان محیط زیست کشور هرچه زودتر روبه بهبود رود اما امیدواریم ایشان و همکارانشان احساس خطر را جدی‌تر گیرند و اقدامات خود را برای کاهش آلودگی هوا تسریع بخشند.
 
منبع: قانون

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha